Corina las: De IJsselbrief-Bertina Mulder***


Met dank aan Uitgeverij Neckar voor het recensie-exemplaar.

Aantal pagina’s: 232

Genre: Roman

Verschijningsdatum: juni 2023

Over de auteur:

Bertina Mulder (Winterswijk, 1962) woont in Epe. Samen met haar man runt ze sinds 1998 een huisartsenpraktijk in Emst. Daarnaast werkte ze jarenlang als (online) communicatiemedewerker. Sinds 2016 is ze zelfstandig tekstschrijver en web redacteur. In 2014 nam Bertina een halfjaar verlof om op Curaçao haar debuutroman te schrijven. Ook haar eerste thriller, over de eerste bemande missie naar Mars, ontstond deels op dit zonnige eiland. Het feit dat Bertina’s naam op een microchip in de Marslander InSight meevloog naar Mars, genereerde in 2018 landelijk veel publiciteit.

http://www.uitgeverijneckar.nl

Achterflap:

Veerman Werner van het Deventer pontje vist een fles uit de IJssel met daarin een in het Engels geschreven brief, ondertekend door ene Mandy. De tekst doet vermoeden dat ze worstelt met haar bestaan. ‘We are destroyed and then we rebuild. That’s human nature, right?’ Wie is de vrouw achter de filosofische zinnen? Maak kennis met de mysterieuze briefschrijfster en volg de brief van Mandy naar Werner.

Mening:

Een heftig onderwerp in wat een heel mooi verhaal had kunnen zijn. Je wordt zeker in het begin nieuwsgierig gemaakt. Wie is Mandy en wat doet haar brief in de IJssel? Wat is daar gebeurd? Daarna volg je in een duidelijke schrijfstijl de worsteling van Mandy met haar beginnende dementie. Het is (denk ik) integer en geloofwaardig geschreven. Ik ken niemand met beginnende dementie, maar het komt allemaal geloofwaardig over en de struggle van Mandy doet je hart pijn. Ook de angst van haar naaste is voelbaar tot op het bot. Maar dat is dan voor mij ook het enige mooie aan dit verhaal, want het verloopt verder allemaal erg traag, de herhaling wordt voor mij vervelend en er komt geen duidelijkheid over die brief in de IJssel en als die uiteindelijk wel komt dan snap ik het niet.

Ik begrijp de crux niet van het waarom en de wie, het is niet logisch in mijn hoofd wat hier gebeurt en ik vraag me af wat ik nu precies gelezen heb, behalve een heel gedetailleerd verslag van hoe iemand met beginnende dementie zou kunnen reageren en zich zou kunnen voelen. Mooi en integer beschreven, ja zeker, maar dat is het dan ook wel. Ik kan geen duidelijk verhaal in deze roman ontdekken en in plaats van antwoorden krijg ik alleen maar meer vragen na het dichtslaan van dit boek.

Door de geloofwaardigheid van het “verslag” en de duidelijke schrijfstijl net aan een voldoende.

Overall drie sterren.

Corina Nieuwenhuis.

**Vinden jullie het leuk ons op Facebook te volgen?

Like dan onze pagina Samenlezenisleuker en word om mee te kletsen over boeken lid van onze echte gezellige boekengroep! En dat kan hier: Samenlezenisleuker 😀

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Plaats een reactie