Leesclub Slapen doen we morgen weer: Groepsrecensie Ans, Femke van der Bie, Anita, Brigitte en Linda

Leesclub Alice Bakker

Over de auteur:

Alice Bakker (1970) is freelance schrijver en heeft haar eigen tekstbureau “in Woordenland”. Eerder publiceerde zij diverse verhalen in verhalenbundels en heeft ze mooie schrijfprojecten op haar naam staan. Slapen doen we morgen weer is haar debuut.

( Bron: http://www.godijnpublishing.nl )

De cover:

Brigitte:

Ik vind de cover eigenlijk niet echt iets zeggen. Je ziet dat het over een band gaat en er is 1 iemand die de handen omhoog steekt. Als ik lees waar het boek over gaat zie ik dit voor mij niet echt terug in de cover, sorry.

Femke van der Bie:

Ik vind het erg leuk gedaan, maar ergens vind ik het ook leeg. Het geeft mij het idee van “vanavond en vannacht is het feest en morgen komt de rest” maar dat klopt niet helemaal met het verhaal zelf haha. De persoon op de voorkant met de armen omhoog springt erg naar voren, maar zo lijkt de zaal erg leeg, wat een beetje vreemd is als het een beroemde band zou zijn. Misschien zie ik het verkeerd haha!

Ans:

De cover nodigt uit tot lezen. Hij ziet er gezellig en gaaf uit. Een mooi concertje, dus slapen doen we morgen pas. Past perfect bij de titel.

Anita:

Ik vind de cover wat donker, maar aan de andere kant heeft het ook iets mysterieus waardoor ik heel erg getriggerd wordt om het boek te lezen.

Linda:

De cover komt warm over, een warme zomeravond, maar toch mysterieus door de zwarte schaduwen. De kleuren doen mij denken aan Afrika, The Lion King, maar de titel maakt mij meteen nieuwsgierig. Mooie kleurensamenstelling, en door de schaduw figuren en de titel wordt het meteen spannend, ik verwacht van dit boek dat het vol spanning en emoties zal zitten. Of dat ook zo is weet ik pas als ik het boek heb gelezen.

De cover geeft mij het gevoel dat het een spannend boek is waarin ook veel emoties voorkomen.Het lijkt me een heel avontuur om dit boek te lezen, en ik kan niet wachten om het mysterie te ontrafelen door te beginnen met lezen.

De achterflap:

De vijftienjarige Merel gaat met haar vrienden naar het Koningsnachtconcert in het Klaverpark. Daar treedt de band Twils op, waar Merel en haar vriendin Sarah groot fan van zijn. Als er een aanslag gepleegd wordt tijdens het concert verandert alles.

Al snel blijkt dat het niets met terrorisme te maken heeft, iemand heeft het op Twils gemunt. Waarom? En wat heeft Merel met de dader?

Slapen doen we morgen weer is een Young Adult over vriendschap, dood en je minder voelen dan een ander.

Meningen:

Ans:

Merel is groot fan van de band Twils. Als de band op Koningsdag een concert geeft wil ze daar natuurlijk graag bij zijn. Ze weet haar ouders over te halen dat ze mag gaan met een paar vriendinnen. Op school leren Merel en haar vriendinnen een groep jongens kennen waar ze samen mee naar het concert gaan. Merel wordt verliefd op Bas. Plotseling ontploft er iets, de lichtbalken boven het podium storten neer. Paniek breekt uit. Merel is haar vriendin Sarah uit het oog verloren. Waar is ze gebleven? Wat is er gebeurd? Is het een aanslag? Het lijkt erop dat iemand het op de band Twils voorzien heeft. Het hoe en waarom moet opgelost worden

Brigitte:

Het verhaal speelt zich af rond 2 meisjes van 15 jaar in de pubertijd en 4  jongens die 2 jaar ouder zijn. Hoofdpersonage Merel is een puber die in eerste instantie niets van haar ouders moet hebben. Ze heeft meer met de moeder van haar vriendin. Ze gaat met haar vriendin en de jongens naar een concert t.b.v. Koningsdag van de groep Twils. Daar speelt het drama zich af, en wordt er een aanslag gepleegd met alle gevolgen van dien.

Merel is erg verdrietig over het verlies van haar vriendin, en gaat samen met haar vader en politie en vriendje op zoek naar de dader. De dader wil dat Merel hem helpt met contact te zoeken naar een van de bandleden en deinst nergens voor terug. Haar vader en de politie helpen Merel hierbij mee op hun manier.

Linda:

De cover en de titel van het boek spraken mij meteen aan. Ook de covertekst op de achterkant sprak mij aan, ik verwachtte een heel spannend verhaal, vol emotie en spanning. Helaas  zijn mijn verwachtingen niet geheel bevredigd. Dit komt doordat het verhaal op een vrij kinderlijke wijze geschreven is. Daar komt nog bij dat het lettertype erg groot is, en er zelfs pagina’s tussen zitten met maar 1 zin erop, alsof er ruimte opgevuld moest worden, zodat een kort verhaal toch nog op een redelijk dik boek gaat lijken. Ook vond ik schrijffouten hinderlijk op pagina 126 2e alinea: Bij het kraantje waar hij zich “geprobeerde’ te wassen. Pagina 135 3e alinea: Bovendien ‘spreken’ we gisteren nog met Karels af……

Anita:

Het boek gaat over de 15 jarige Merel,die een aanslag meemaakt tijdens een concert van haar favoriete band. Dan blijkt het niet om een terroristische aanslag te gaan, maar een aanslag gepleegd in de naam van liefde….  Het verhaal is origineel en goed bedacht, maar had naar mijn mening nog iets verder uitgewerkt kunnen worden. Na de helft van het boek gaat het verhaal meer leven, en zit er nog een leuke wending in het verhaal.

Femke van der Bie:

Toen ik begon met het boek te lezen was ik erg enthousiast, het leest lekker weg en houdt je in het boek tot aan het einde. Na wat er maandag gebeurd is in Manchester, was het lastig om door te gaan met lezen, nu dat het zo dichtbij voelt. Maar hierdoor wilde ik hem in één keer uitlezen.

Ans:

Het boek leest vlot weg, mede door de korte hoofdstukken en relatief grote letters. De schrijfstijl is makkelijk. Geen moeilijke termen of bewoordingen. Het verhaal is vooral geschreven vanuit de ogen van Merel. Vriendschap speelt een grote rol. Maar ook het fan zijn van de band. Het verhaal past prima bij iemand van 15 jaar, de leeftijd van Merel. Dingen die een groot deel van het leven van een vijftienjarige bevatten, komen ook in dit boek terug; school, vriendinnen, leuke jongens, een boyband e.d.

Brigitte:

Om niet te veel verder te verklappen laat ik het hierbij voor wat betreft de inhoud. Over het boek zelf: Het is erg vlot geschreven en met grote letters, en af en toe maar 3 à 4 zinnen op 1 pagina is het boek snel uit. Het is geen dik boek. Ik vind het geen YA boek, maar eerder iets voor kinderen tussen de 12 en 15 jaar. Ik vraag me ook af of de schrijfster wel informatie heeft ingewonnen bij de politie, want er staan veel zaken in die onwerkelijk zijn en waar niet over nagedacht is.

Linda:

Ook vond ik het soms lastig lezen, omdat de ouders zowel als ouders, vader, moeder, papa, mama, bij hun voornamen worden genoemd. Dit kwam wat verwarrend over. Ook de taalkeuze vind ik soms jammer, en een anonieme chat is geheel uit de tijd, tegenwoordig is het Instagram, Snapchat, Facebook, Whatsapp.

Toch ondanks al mijn punten van verbetering die ik heb gevonden aan het boek, heb ik toch van het verhaal als geheel genoten. Het is een super mooi verhaal, en kan wanneer het met wat meer diepgang, emotie en ander taalgebruik (iets moderner) geschreven wordt, echt een super Young Adult worden! Een echte actiethriller, met liefde erin verwerkt. Ik miste ontzettend de emotionele band met de personages, wel vond ik het eindconcert heel mooi gedaan, met aandacht voor alle slachtoffers en een prachtig gedicht van Ivo.

Anita:

Ik vind het jammer dat sommige gebeurtenissen in het boek een beetje onwerkelijk zijn, en ook dat bepaalde stukken niet verder zijn uitgewerkt. Nu gebeuren ze gewoon opeens. Het boek leest makkelijk weg omdat het in vrij grote letters is gedrukt, en de hoofdstukken niet heel lang zijn. Het boek valt voor mij eerder in de categorie jeugd vanaf 13, in plaats van Young Adult.

Femke van der Bie:

Ik miste in het begin de spanning, voornamelijk de opbouwende spanning, maar na halverwege het boek te zijn kwam er steeds meer spanning. Enorm aangrijpend, het verhaal is duidelijk en zeker een aanrader! Dit boek zet je aan het denken, wat zou jij doen in zo’n situatie? Is de dader een bekende? Waarom? Doordat de hoofdstukken datums zijn, met elk “hoofdstuk” een ander personage (soms dezelfde datum), raak je niet in de war over welk personage het nu gaat.

Conclusie:

 Ans:

Het is dus een goed geschreven verhaal, passend bij de doelgroep Young Adult. Ook voor volwassenen leest het makkelijk weg, hoewel de onderwerpen van dit boek wel wat jeugdig zijn. Heel realistisch is het verhaal niet, maar dat staat het leesplezier niet in de weg. Een prima debuut voor de doelgroep Young Adult.

Vier sterren.

Brigitte:

Wel vind ik dat je duidelijk in het boek meemaakt dat Merel van een puber die eigenlijk niets van haar ouder wil weten, zich meer realiseert dat haar ouders toch belangrijk zijn in haar leven, en ze gaat ze meer waarderen. Ik geef het boek 3 sterren omdat het erg dun is en te grote letters heeft, en er niet goed over nagedacht is om informatie her en der in te winnen

Linda:

Ik vind het boek met wat bijschaven in deze schrijfvorm vooral geschikt voor lezers vanaf 12 jaar. Het is een leuk origineel verhaal, helemaal nu met de angst voor aanslagen van terroristen.

Ik geef dit boek drie sterren.

Het is een vlot verhaal, leest makkelijk weg. Mist wel wat spanning, en is soms wat van de hak op de tak geschreven. Het voelt niet aan als 1 vloeiend verhaal. Ik ben al met al toch zeer dankbaar dat ik dit boek heb mogen lezen, ik heb genoten van het originele verhaal.

Anita:

Ik heb het boek met plezier gelezen, maar het had wat mij betreft iets meer diepgang mogen hebben.

Schrijfstijl: 3

Leesplezier: 3.5

Plot: 3

Originaliteit: 3.5

Spanning: 3

Uiteindelijk aantal sterren: 3.5

Femke van der Bie:

Zeker een aanrader, en niet alleen voor Young Adult! Ik hoop meer boeken van de schrijfster te lezen.

Vier sterren.

Dit geeft een mooi gemiddelde van drie en halve sterren voor Slapen doen we morgen weer!

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Een gedachte over “Leesclub Slapen doen we morgen weer: Groepsrecensie Ans, Femke van der Bie, Anita, Brigitte en Linda”

Geef een reactie

