Leesclub Slapen doen we morgen weer: Groepsrecensie Chriss, Sherry, Jannie en Tjitske.

Leesclub Alice Bakker

Over de auteur:

Alice Bakker (1970) is freelance schrijver en heeft haar eigen tekstbureau “in Woordenland”. Eerder publiceerde zij diverse verhalen in verhalenbundels en heeft ze mooie schrijfprojecten op haar naam staan. Slapen doen we morgen weer is haar debuut.

( Bron: http://www.godijnpublishing.nl )

De cover:

Sherry:

De cover vind ik er zeker aantrekkelijk uitzien. Er komen twee woorden bij me op bij het zien van de cover: vrijheid en blijheid.

Chriss:

De cover heeft iets mysterieus. Het past ook echt bij YA. De titel roept bij mij meteen vragen op, wat mij nieuwsgierig maakt naar de inhoud.

Jannie:

Ik vind de cover wel wat geheimzinnig, er is een meisje erg blij en op de achtergrond staat een bandje te spelen, het is schemer. Ik ben benieuwd naar het boek.

Tjitske:

Het oogt wel mooi maar als ik eerlijk ben had ik gedacht dat het dan over feestjes gaat en muziek tot diep in de nacht. Dat is niet mijn ding.. Gelukkig lees ik altijd de achterkant en dan zou de tekst me aanspreken. Het kleurgebruik is op zich wel mooi en warm. Maar de heftigheid van een aanslag komt er voor mij niet uit.

Achterflap:

De vijftienjarige Merel gaat met haar vrienden naar het Koningsnachtconcert in het Klaverpark. Daar treedt de band Twils op, waar Merel en haar vriendin Sarah groot fan van zijn. Als er een aanslag gepleegd wordt tijdens het concert verandert alles. Al snel blijkt dat het niets met terrorisme te maken heeft, iemand heeft het op Twils gemunt. Waarom? En wat heeft Merel met de dader?

Slapen doen we morgen weer is een Young Adult over vriendschap, dood en je minder voelen dan een ander.

Meningen:

Chriss:

Het verhaal is actueel, je weet dat dingen als een aanslag ook in het echt kunnen gebeuren. Houdt het je tegen om naar een evenement te gaan?

Jannie:

Ik vond het wel een origineel boek. Ik vond het toch meer een jeugdboek. Ik vond er niet veel diepgang in zitten en weinig emotie ook. Merel leer je niet echt kennen.

Tjitske:

Slapen doen we morgen weer is een bekend liedje van een bandje met de naam Twils. Merel is de 15-jarige hoofdpersoon uit het boek. Zij gaat samen met Sarah, haar vriendin en haar nieuwe oudere vrienden, naar het concert van Twils. Tijdens het concert kust ze met Bas. Niet veel later wordt er een aanslag gepleegd op de band. Sarah, het bandlid Thijs en twee anderen komen te overlijden. Na de aanslag komt er een vreemde verwarrende tijd voor Merel. Ze gaat naar de crematie van Sarah en naar die van Thijs. Daar is ook een persoon welke haar opvalt en die ze eerder heeft gezien.

Sherry:

Het eerste wat ik dacht toen ik dit boek uithad was: wat een originele verhaallijn. Het verhaal is zo boeiend en spannend geschreven dat het voor mij niet mogelijk was om te stoppen met lezen. Ik moest weten hoe het boek afliep. Tijdens het lezen vraag je je af: Wie zou de aanslag hebben gepleegd en waarom? Je merkt duidelijk dat Merel geraakt is door de aanslag. Ze wordt gevoeliger en emotioneler. Terwijl ik in het begin meer het idee kreeg dat Merel een tikkeltje rebels is, een alledaags tiener: opstandig tegen haar ouders.

Chriss:

Merel is een typische puber die vooral haar eigen gang wil gaan zonder bemoeienis van haar ouders. Impulsief en naïef. Als ze samen met vrienden naar een concert gaat van haar favoriete band Twiliz gebeurt er emotioneel gezien zoveel dat het vreemd is dat Merel impulsief en naïef blijft.

Jannie:

Vond het mooi het herdenkingsconcert van Thijs en het gedicht van Ivo.

Tjitske:

In het boek komt Merel over als een onzekere puber, welke erg graag groot wil zijn. Wat mij opviel is dat zij een vreemde relatie heeft met haar ouders. De ouders reageren voor mijn gevoel ook niet helemaal zoals dat te verwachten is van ouders. Ook de vreemde wending in het boek tussen politieagent en zijn zus komt voor mij totaal onverwacht en een beetje uit de lucht gegrepen.

Sherry:

Wie denkt dat dit typische een Young Adult is komt bedrogen uit: zeker als je naar de cover kijkt krijg je als lezer de indruk dat het boek over jongeren en  feesten gaat. Ik kreeg eerder het idee dat dit boek ging over vrijheid en feestjes waar de jeugd tegenwoordig naar op zoek is.

Alice Bakker beschikt over een vlotte pen. Ze neemt de lezer op een intrigerende manier mee in de wereld van Merel. Wat ik wel een beetje miste was een iets uitgebreide kennismaking met Merel. Ik had net op sommige momenten het idee dat sommige gebeurtenissen een tikkeltje te snel gingen in het boek. Dat was een beetje jammer want ik had op sommige momenten niet het gevoel dat ik Merel echt kende. Je ziet wel dat Merel in het begin een beetje rebels is en na de aanslag verandert.

Chriss:

Ondanks dat ik soms mijn vraagtekens had bij sommige gebeurtenissen, is het toch een verhaal dat mij aansprak en ik door wilde blijven lezen. Het verhaal blijft wat vlak, het verhaal had wat meer Body kunnen krijgen, wanneer de personages en de verhaallijn wat dieper waren uitgewerkt.

Conclusie:

Chriss:

Alice Bakker had als persoonlijk bericht in het boek geschreven “Hij moet uit!”Slapen doe je morgen maar weer”. Dat is in ieder geval gelukt, door de toegankelijke schrijfstijl en korte hoofdstukken las het boek erg vlot weg. Het boek is voor een iets jongere doelgroep dan YA. *** 3 sterren voor Slapen doe je morgen weer.

Jannie:

Ik heb er toch van genoten, wat anders dan wat ik anders lees, maar dat is ook wel leuk.

Ik geef Slapen doen we morgen we weer 3 sterren.

Tjitske:

Ik geef dit boek 3,5 sterren.

Het is goed en vlot geschreven, met een zeer actueel thema. Ik heb het met veel plezier gelezen, maar voor een Young Adult boek verwacht ik wat meer nuancering en verdieping in de personages. Leuk boek.

Sherry:

Dit is een heerlijke en actuele Young Adult dat ik met veel plezier heb gelezen. Dit boek zal een brede doelgroep aanspreken. Ik vond dit een prachtig boek. Een van de leukste Young-Adults die ik heb gelezen!

Dit boek krijgt vijf sterren.

**Hoe mooi, een afsluiter van deze leesclub met vijf sterren!

Geeft weer een mooi gemiddelde van drie en halve sterren voor Slapen doen we morgen weer.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Eén gedachte over “Leesclub Slapen doen we morgen weer: Groepsrecensie Chriss, Sherry, Jannie en Tjitske.”

Plaats een reactie