Samen praten met: Jens Henrik Jensen van de Oxen-trilogie!

Jens Henrik Jensen (1963), auteur en journalist, schreef al diverse thrillers voordat hij definitief doorbrak met De Hondenmoorden, het eerste deel in zijn Oxen-trilogie. Met het tweede boek over de getraumatiseerde oorlogsveteraan Niels Oxen vestigde hij definitief zijn naam bij de top van de Deense thrillerschrijvers. De boeken van Jensen verschijnen in diverse Europese landen. Het tweede boek in de Oxen-trilogie, De Schaduwmannen verscheen in mei 2016.


Hoe gaaf is het dat deze auteur met plezier wou meewerken aan een interview!

Hieronder onze vragen en zijn te leuke antwoorden. Eerst in het Engels, waaronder vertaald naar het Nederlands. Met als kers op de taart ….naja lees maar mee!

 

Dear Jens,

Beste Jens,

First, we would like to thank you for being so nice to co-operate with us for a small interview, here are our questions:

Allereerst willen we je bedanken voor je medewerking aan ons interview, bijzonder aardig! Hier zijn onze vragen:

1: Can you tell us who Jens Henrik Jensen is?

1: Kun je ons vertellen wie Jens Henrik Jensen is?

I’m 53 years old, studied to be a journalist, and I have worked for a newspaper for 25 years. I’m married and have two boys, age 5 and 7. I’m a quiet guy, I think 😉 who first of all likes the nature, books, films, music, fishing – and especially football. I live in the countryside near a wood and a fjord.

Ik ben 53 jaar oud, ik heb journalistiek gestudeerd en ik heb 25 jaar voor een krant gewerkt. Ik ben getrouwd en ik heb twee zoons van 5 en 7 jaar oud. Ik denk dat ik een rustige vent ben 😉 die houdt van de natuur, boeken, films, muziek, vissen en vooral van voetbal. Ik woon op het platteland in de buurt van een bos en een fjord.

2: How and when did you start writing?

2: Hoe en wanneer begon je met schrijven?

I started back in 1994. I was inspired by the racist ultra right powers in Germany and also inspired by an actual incident in Denmark, where a nazi submarine from World War II was brought up from the bottom of the sea. My first book is titled The Wienerring – and was not a succes.

Ik begon in 1994. Ik was geïnspireerd door de racistische ultramachten in Duitsland en ook door een actueel incident in Denemarken, waar een nazi-onderzeeër uit de Tweede Wereldoorlog van de bodem van de zee werd gehaald. Mijn eerste boek heet Wiener Ringen en is geen succes geworden.

3: Is it odd to you that your books have been translated to other languages? Do you own all the translations?

3: Is het een vreemde gewaarwording dat je boeken zijn vertaald in andere landen? Zijn alle vertalingen ook in je bezit?

In fact it does not feel odd – I’m proud of every foreign country, where people get the opportunity to read one of my books. But what a bit odd is, is that  I have no chance on earth to find out, whether it is a good translation – or not. From people I know, that some translations have not been that good. Fortunately I know, that the Dutch translation is very fine indeed.

Eigenlijk voelt het helemaal niet raar, ik ben trots op elk land waar het vertaald is, waar mensen dan de kans krijgen om mijn boeken te lezen. Maar wat wel een beetje raar is, is dat ik nooit zal kunnen uitvinden of elke vertaling ook een goede vertaling is of niet. Door de mensen die ik ken, weet ik dat sommige vertalingen helemaal niet goed waren. Gelukkig weet ik dat de Nederlandse vertaling helemaal top is.

4: The war veteran and the name Balboa in Oxen part 1 De Hondenmoorden made Karin think about Sylvester Stallone. Was that a coincidence or was this on purpose?

4: In Oxen deel 1, De Hondenmoorden deden de oorlogsveteraan en de naam Balboa Karin denken aan Sylvester Stallone. Is dit toeval of is dit bewust gedaan?

On purpose 😉 In fact I write somewhere in De Hondenmorden, that it is a direct “hint” to Rocky Balboa – Sylvester Stallone.

Dat was de bedoeling 😉 Ik schrijf zelfs ergens in De Hondenmoorden dat het een directe hint naar Rocky Balboa, oftewel Sylvester Stallone is.

5: Karin is a big fan of Oxen. She believes Oxen part 2 is easier to read than part 1 because it has less complex parts. Do you agree on this?

5: Karin is een groot fan van Oxen. Deel 2, De Schaduwmannen vond ze makkelijker te lezen dan De Hondenmoorden, welke meer complexe stukken bevat. Ben je het daar mee eens?

Yes, I follow the thought… I think in part one we are introduced to a lot of different stuff, people and organisations, both in present Denmark and in the past (Middleage), on the contrary part 2 is in a way a more simple story. A big part of it is in fact a classic “run-away-story”, where Oxen is being hunted by police and Danehof. That makes the story less complicated.

Ja, ik volg de gedachte… ik denk dat in deel 1 veel nieuwe, verschillende dingen werden geïntroduceerd, zowel mensen als organisaties, en ook nog in het Denemarken van het heden en die van het verleden(de Middeleeuwen). Aan de andere kant is deel 2 een veel simpeler verhaal. Een groot gedeelte van het geheel is in feite een “run-away-story”, waar Oxen wordt achtervolgd door de politie en Danehof. Dat maakt het verhaal een stuk minder complex.

6: How do you get your inspiration?

6: Waar haal je je inspiratie vandaan?

From everywhere in daily life. Though today I’m not a journalist any longer – but writer fulltime – I still follow the news and read quite a lot of news and stuff. That – and my natural curiosity – is my inspiration.

Overal in het dagelijks leven. Ook al ben ik vandaag de dag niet langer meer een journalist – maar een fulltime schrijver – ik volg nog steeds het nieuws en ik lees nog steeds heel erg veel nieuws en aanverwante zaken. Dat – en mijn nieuwsgierigheid dat ik van nature heb – is mijn inspiratie.

7: What can we find on your bookshelf?

7: Wat kunnen we vinden op je boekenplank?

Uhh, a lot of different books…. In my own genre you will find the swedish writers such as Henning Mankell, Arne Dahl, and the very famous couple Sjøwall and Wahløe from the 70’s and also the norwegian Jo Nesbø. Besides that; Hemingway, John Steinbeck, Isabel Allende and classic works from  Victor Hugo. I also have several biographies – and I hope to find the time to read about Nelson Mandela’s life. And… Of course you will find H.C. Andersen ;-))

Uhh, een heleboel verschillende boeken… in mijn eigen genre zal je veel Zweedse schrijvers vinden zoals Henning Mankell, Arne Dahl en het hele beroemde koppel Sjöwall en Wahlöö van de 70’er jaren, en ook de Noor Jo Nesbø. Ook is er altijd nog Hemingway, John Steinbeck, Isabel Allende en de klassieke werken van  Victor Hugo. Ik heb ook meerdere biografieën, en ik hoop de tijd te vinden om over Nelson Mandela’s leven te lezen. En… natuurlijk zul je H.C. Andersen vinden ;-))

8: Do you have a writing ritual?

8: Heb je een bepaald schrijfritueel?

I always start writing very early – around 4 or 5 o’clock in the morning. And I always start with a cup of strong cofee. Always in an old worn-out and cheap plastic cup I once bought in Scotland before a hike to the top of the mountain Ben Nevis.

Ik begin altijd heel vroeg met schrijven, rond 4 à 5 uur in de ochtend. En ik begin altijd met een kop sterke koffie in een oude, goedkope plastic kop die betere tijden heeft gezien. Deze kop heb ik ooit gekocht in Schotland voordat ik een wandeling naar de top van de berg Ben Nevis ging maken.

9: Why do you think that Oxen in particular is such a success?

9: Waarom denk je dat juist Oxen een succes geworden is?

Maybe…. My readers admire him in a lot of different ways. But I know that they also pity him. They hope the very best for him, because he’s brave, he is sick – and he lost his family. And from my Danish readers I know, that the women also find him cool and very skillfull – besides the pity 😉 Also, I have heard so many times, that the readers think Margrethe Franck is a very interesting person, missing a leg etc. This many things add up the succes, I think…

Misschien… Mijn lezers bewonderen hem op veel verschillende manieren, maar ik weet dat ze ook medelijden met hem hebben. Ze hopen het beste voor hem, omdat hij moedig is, ziek is en zijn familie verloren heeft. En van mijn Deense lezers weet ik dat de vrouwen hem heel cool en bedreven vinden, naast het medelijden 😉  Ook heb ik vaak gehoord dat de lezers Margrethe Franck een heel interessant persoon vinden, haar been missend etc. Zoveel dingen behalen samen een succes, denk ik.

10: Is there a subject, beside a thriller, that you want to write about?

10: Is er een onderwerp, naast een thriller, waar je over wil schrijven?

In the Oxen stories one of the subjects is the situation of the Danish war-veterans  and the lack of help from society. One of my favorite subjects is also the politicians. I think we live in a time without great politicians to show us the way – at least in Denmark.

In de Oxen-trilogie is een van de onderwerpen de situatie van de Deense oorlogsveteranen en het ontbreken van hulp van de samenleving. Daarnaast is een van mijn favoriete onderwerpen politici. Ik vind dat we in een tijd leven zonder goede politici die ons de weg leiden, tenminste in Denemarken.

11: Do you have a favourite writer yourself?

11: Heb je zelf  een favoriete schrijver?

I admire Arne Dahl for his intelligent plots and his way of making moves with a whole group of main characters  in The A-Team. Besides that, he has also got humoristic sense. And then I must mention Hemingway.

Ik bewonder Arne Dahl om zijn intelligente plots, en om zijn eigen manier van schakelen met een hele groep hoofdpersonen in The A-team. Daarnaast heeft hij ook gevoel voor humor. En daarna moet ik Hemingway noemen.

12: Can you tell us something about Oxen part 3?

12: Kun je ons al iets vertellen over Oxen deel 3?

Oxen Part 3 will be published in Denmark on Friday the 26. of august. The title, in English, is “The Frozen Flames”. It is Oxen’s last and final fight to set the score with the Danehof-organization. He puts all his last strenght and intelligence in this fight to find his way into the organization and to find its leader. The story takes us to Sweden, England, Spain – and Denmark, where a big part this time is played near or in the city of Copenhagen. The book has taken me almost two years to write – and although it has been edited cool and stuff, the book is still 546 pages long ;-))))))

Oxen deel 3 zal vrijdag 26 augustus in Denemarken gepubliceerd worden. De titel in het Nederlands is “De Bevroren Vlammen”. Het is Oxen’s laatste gevecht om voor eens en altijd af te rekenen met de Danehof-organisatie. Hij zet al zijn laatste kracht en intelligentie in tijdens dit gevecht om zich een weg door de organisatie te kunnen banen en om hun leider te vinden. Het verhaal neemt ons mee naar Zweden, Engeland, Spanje en Denemarken, waar deze keer een groot deel van het verhaal zich afspeelt in, of in de buurt van Kopenhagen. Het boek kostte me bijna twee jaren om te schrijven, en ook al is het best heel cool aangepast, het boek telt nog steeds 546 pagina’s ;-))))))

Lieve mensen, 546 pagina’s van de finale van Oxen in het verschiet! Dat is een geweldig iets waar we ons nu al op verheugen. Nu rest dus eigenlijk alleen nog de vraag:

Wanneer verschijnt ‘onze’ finale van Oxen……………..

A.W. Bruna Uitgevers was zo gul om ons die informatie alvast te geven!

De titel van Oxen deel 3 zal zijn: Bevroren vlammen en de verschijningsdatum is op 21 maart 2017!

Staat vet gedrukt in onze agenda, dat moge duidelijk zijn 🙂


 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

4 gedachten over “Samen praten met: Jens Henrik Jensen van de Oxen-trilogie!”

  1. Ik heb de twee Oxen boeken juist uitgelezen, beide houden de lezer in de ban. Spijtig dat men moet wacheten tot einde maart om te weten of het een happy end word of niet voor Niels.

    De laatste tijd heb ik verschillende skandinavische auteurs gelezen, ik vind ze alemaal erg goed.

    Guido

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie