Myrtle (14) las: De Vrije Wereld-Mathijs Hulster****1/2

mathijshulster

Met dank aan Mathijs Hulster voor het recensie-exemplaar.

Cover:

Je ziet een meisje met een masker in haar hand wat licht geeft, daarachter zie je een muur met hiërogliefen. Ik vind de cover erg mooi en mysterieus, ik zou dit boek zeker oppakken.

Achterflap:

Als Jessy met twee vrienden een oeroud masker opzet, ontwaken ze de volgende dag in de Vrije Wereld – het land waar de doden voortleven. Met de hulp van Ailea, een tweeduizend jaar oude Chinese vrouw, smeedt Jessy een plan om haar weg uit dit dodenrijk te vinden. Ze leert over magie en haar unieke gave en komt steeds dichter bij haar einddoel: het paleis van de wijze farao Ramses. Maar de geheimzinnige Orde van Apophis zet alles op alles om het masker in zijn bezit te krijgen…

De Vrije Wereld is het eerste deel in de Portaal-serie, een bloedstollend Young Adult-Fantasy avontuur.

Mijn mening:

Ik lees normaal nooit Fantasy boeken dus in het begin moest ik een beetje wennen, maar het is erg mooi geschreven waardoor het wel makkelijk leest. Jessy is de hoofdpersoon in dit verhaal en omdat ze ook even oud is als ik kon ik me heel erg goed in haar inleven. Soms verandert het perspectief omdat er dan iets gebeurt aan de andere kant van de wereld wat je ook moet weten, ik vond dit erg fijn lezen want dan is het allemaal niet zo van hetzelfde.

Lee en Fahim zijn Jessy’s beste vrienden en zijn het hele verhaal bij haar. Ondertussen als Jessy in De Vrije Wereld vast zit gaat het leven thuis gewoon door en doet haar vader Ron er alles aan om Jessy te vinden. Zij helpen haar overal bij en ze zijn een goed team met z’n drieën. Ik vond de schrijfstijl prettig omdat ik het echt heel goed voor me kon zien, alles werd mooi en niet te uitgebreid beschreven. Het boek leest erg fijn weg maar het werd heel soms iets langdradig, maar dat kwam meer omdat je dan wou weten wat er nou allemaal aan de hand was, ik ben waarschijnlijk gewoon iets te nieuwsgierig   😉

De stukken die over Jessy gingen vond ik het leukst, omdat ik met haar het beste kon meeleven en haar het meest begreep voor mijn gevoel. Ik vond het boek niet heel spannend, maar ik wou wel steeds weer weten wat er nou het volgende hoofdstuk ging gebeuren. Het boek bestaat uit 2 delen; deel 1 gaat vooral over wat De Vrije Wereld nou precies is en wat ze moeten doen om naar huis te gaan. Deel 2 gaat vooral over het echte werk en het uitvoeren van alles wat er moet gebeuren om terug te gaan naar huis.

Het leest als een trein maar er worden soms wel moeilijke woorden gebruikt. Ik vond het einde van het boek ook heel leuk en ik wil echt heel graag boek 2 van deze serie lezen!

Conclusie:

De Vrije Wereld is een erg leuk en bijzonder boek. Ik heb nog nooit iets in dit genre gelezen, en ga vanaf nu zeker vaker Fantasy lezen!

Vier en halve sterren voor De Vrije Wereld.

Myrtle Meinen.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

4 gedachten over “Myrtle (14) las: De Vrije Wereld-Mathijs Hulster****1/2”

Plaats een reactie