Corina las: IJs van Koen D’haene

IJs

Over Koen:

IJs is het eerste boek dat Koen D’haene voor volwassenen schreef. Eerder werden van hem al zes jeugdboeken uitgebracht. Het 260 pagina’s dikke boek is in hardcover uitgevoerd en heeft een leeslint.

(Bron: http://www.letterrijn.nl)

Cover:

Een groot ijzig hart. Lichtblauw met wit en mooie grote letters voor de titel. I like it!

De achterflap:

Sarah heeft het niet makkelijk om Mats te volgen naar de berghut op de flank van de Dent Blanche. Hij kijkt niet naar haar om en houdt een stevig tempo aan. Maar ze houdt vol. Boven wachten een schitterende zonsondergang en een romantische nacht in een verlaten berghut. Tot ze de deur van de zeshoekige hut openen.
Die zomer wordt het leven van twee dolverliefde mensen helemaal overhoopgegooid. Achttien jaar later worden ze opnieuw geconfronteerd met wat er toen gebeurde. Ze moeten terug naar de Dent Blanche.

Hij is niets veranderd. Alleen draagt hij nu een bril. En is hij vijftien jaar ouder geworden.
‘Hallo,’ zegt hij. ‘Je herkent me toch, hè.’
Ik zeg niets. Ik deins achteruit, voel mijn hart tekeergaan. Ik kan niets zeggen nu. Voor de tweede keer vandaag sta ik met mijn mond vol tanden. Maar dit is anders.
Ik vind geen woorden. Ik open de deur, laat hem binnenkomen en ga hem zwijgend voor tot in de keuken.

Mijn mening:

De proloog is echt WAUW! Wat een begin van een boek! Je zit er gelijk in, hoe loopt dit af?

En dan begint het echte verhaal, beginnende in Brussel lente 2003. Het begint rustig en de schrijfstijl is rustig, maar zeer aangenaam. Wat is er gebeurd tussen Sarah en Mats waardoor zij hem nog steeds zo mist en hij bij alles in haar hoofd rondspookt?

Om de zoveel hoofdstukken ga je terug naar de zomer van 1985 waar Sarah en Mats een wandelvakantie hebben in de Zwitserse Alpen. Het verspringen in tijd wordt goed aangegeven en daardoor stoort het niet.

Sarah is een mooi uitgediept personage al is ze in sommige opzichten wat naïef en voel je door het hele verhaal heen dat ze TE graag wil dat het goed gaat tussen haar en Mats.  Mats is ook een sterk neergezet personage, ondanks dat zijn levensverhaal en zijn karakter verteld worden vanuit Sarah. Zoals het hele boek trouwens verteld wordt vanuit Sarah.

Koen heeft een fijne, beeldende schrijfstijl en de spanning wordt mooi en gelijkmatig opgebouwd. Als Mats terug komt in Sarah haar leven, komt er op een mooie manier nog wat meer vaart in het verhaal. Waarom is Mats zo veranderd? Van een vrolijke, spontane jongeman in een norse, chagrijnige veertiger. Terug in de Zwitserse Alpen, ga je twijfelen aan de motieven van zowel Mats als Sarah. Wie is wat van plan?

Ik hink op twee mogelijkheden, maar kom er niet uit. En dan is daar DE wending!

WOW Koen! Goed gedaan, maar het is nog niet af en je wil niks anders dan doorlezen want wat gaan ze nu doen? Welke wending kan dit verhaal nog krijgen?  Het kan alle kanten op en ik ben wel een beetje trots op mezelf dat ik het “raad”, maar toch echt goed gedaan!!

Ruimte voor nog een wending is er zelfs daarna nog, maar die komt niet en eigenlijk is dat ook niet erg, nu kan je mooi zelf fantaseren over of dat zou kunnen ja of nee.

Dit was het “volwassenen” debuut van Koen en WAT voor één! Het heeft me mijn nachtrust gekost want wegleggen was geen optie!

Leesplezier: 5

Originaliteit: 4.5

Plot: 4.5

Schrijf stijl: 5

Spanning: 4

Vier en halve sterren voor IJs.

Corina Nieuwenhuis.

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Plaats een reactie