Triple-recensie Dini, Silvia & Helma: De grootste bankoverval aller tijden van Frank Krake!

Ingezonden gastrecensies n.a.v. onze Recensie-actie De grootste bankoverval aller tijden van Frank Krake. Dank aan Uitgeverij Achtbaan voor de recensie-exemplaren.

Auteur: Frank Krake

Genre: Waargebeurd, Historische biografieën

Aantal pagina’s: 431

Verschijningsdatum: 22 maart 2022

Frank Krake (Almelo-1968) studeerde Marketing Strategy aan de Rijksuniversiteit Groningen en publiceerde in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift. Krake heeft meerdere bestsellers achter zijn naam staan, waaronder Hannelore – het meisje uit de sekte. Van dat boek is een 6-delige tv-serie in ontwikkeling. Een van zijn grootste succes boekte hij met het oorlogsverhaal De laatste getuige, dat in negen talen verscheen.

Nederland zucht al vier jaar onder de Duitse bezetting, als een groep vastberaden verzetsvrienden de wapens opneemt. De tijd van onzichtbaar en klein verzet is voorbij. Ze deinzen nergens voor terug, plegen overvallen, blazen spoorlijnen op en bevrijden twee maten uit het Huis van Bewaring.

Hun leider is Derk Smoes, een ondergedoken bankmedewerker en gezocht door de nazi’s. Na de hete verzetszomer van 1944 krijgt hij een gouden tip. In de kluizen van twee banken in het oosten van het land ligt meer dan 200 miljoen gulden. Cash.

Een plan wordt gesmeed. Door de spoorwegstaking is voor de hulp aan onderduikers dringend geld nodig. Veel geld.

Na toestemming uit Londen slaan ze toe. De kisten vol buitgemaakte bankbiljetten verdwijnen veilig in een hooiberg. Zelfs Churchill wordt op de hoogte gebracht van wat de grootste bankoverval ter wereld blijkt te zijn.

De euforie is groot, maar niet overal. De Duitsers zijn beschaamd en woedend tegelijk. Ze zetten alles op alles om het geld terug te krijgen en de daders te pakken. Een beruchte oud-Gestapo officier van de Sicherheitsdienst krijgt de leiding over het onderzoek.

De jacht is begonnen…

Meningen:

Dini:

Krake heeft meerdere bestsellers achter zijn naam staan, waaronder Hannelore-het meisje uit de sekte. Van dit boek is een 6-delige tv-serie in ontwikkeling.

Een van zijn grootste successen boekte hij met het oorlogsverhaal De laatste getuige, dat in negen talen verscheen.

In De grootste bankoverval aller tijden volgen we een groep jonge verzetsvrienden die na vier jaar Duitse bezetting de wapens opnemen en overvallen plegen, spoorlijnen opblazen en hun vastgezette vrienden bevrijden. Omdat er erg veel geld nodig is vanwege de spoorwegstaking voor hulp aan onderduikers en zij de gouden tip krijgen dat er veel cash geld ligt in twee banken in het oosten van het land wordt er een plan gesmeed om toe te slaan.

Het plan slaagt en blijkt de grootste bankoverval ter wereld te zijn. De Duitsers zijn woedend en willen koste wat het kost de daders pakken en uiteraard het geld.

De jacht is begonnen.

Silvia:

De grootste bankoverval aller tijden vertelt het waargebeurde verhaal van een groep jonge mensen die zich verenigen in hun verzet tegen de bezetters. Van ongekende dapperheid, onvoorwaardelijke vriendschap, vreugde, verdriet en een ontluikende liefde, tegen de achtergrond van een alles verscheurende oorlog.

De grootste bankoverval aller tijden is het waargebeurde verhaal van een groep vrienden die in het verzet zijn gegaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Niet alleen mannen, maar ook vrouwen sloten zich in die tijd aan bij het verzet. Het boek bestaat uit drie delen, een proloog en epiloog. In deel een worden de verzetshelden geïntroduceerd. Wie zijn ze, waar werkten ze en hoe leerden ze elkaar kennen. In het tweede deel beschrijft Krake de bankoverval op 15 november 1944. Haarfijn wordt uitgelegd wie wat deed en waar ze de buit verstopten. In deel drie staat beschreven hoe het met de verzetshelden verder ging. De Duitsers zijn woedend, ze zetten alles op alles om het geld terug te krijgen en de daders te pakken.

Helma:

Groot respect en diepe buiging voor de helden van het verzet.

In De grootste bankoverval aller tijden beschrijft Frank Krake het waargebeurde en aangrijpende verhaal van een groep verzetshelden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is een gedegen stuk onderzoekswerk waar hij maar liefst vijf jaar mee bezig geweest om het verhaal zo compleet mogelijk te maken. Complicerende factor is natuurlijk dat het verhaal (bijna) niet meer uit de eerste hand verteld kan worden. Desondanks heeft hij via interviews met nabestaanden, artikelen en archiefmateriaal het verhaal kunnen reconstrueren en het verwerkt tot een boeiend non-fictie verhaal, waarmee hij een eerbetoon geeft aan de personages die (bijna) allemaal hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van Nederland.

De bankoverval zelf is slechts een onderdeel van het verhaal. Krake beschrijft vooral de aanloop ernaar toe en de consequenties die de overval daarna voor alle betrokkenen heeft gehad. In het eerste deel neemt hij je mee in het leven van de hoofdpersonen, hoe ze in het verzetswerk terecht zijn gekomen en het idee van de bankoverval is ontstaan. Al lezende kan je niet anders dan enorm respect hebben voor de mannen en vrouwen die hun leven in de waagschaal stellen voor de vrijheid van het land en daarvoor hun eigen veiligheid en zelfs hun familie, partner en kinderen op de tweede plaats.

Dini:

Frank Krake heeft dit waargebeurde verhaal over deze jonge verzetshelden weer prachtig vormgegeven. Het boek bestaat naast een proloog en epiloog uit drie delen, in deel 1 leren we de jonge verzetsvrienden en hun  achtergrond kennen.

In deel 2 staat de bankoverval centraal en in deel 3 de gevolgen van de gebeurtenissen en hoe het de vrienden verder verging. Vanaf het begin weet de auteur je te boeien en ondanks de vele namen die voorbij kwamen leest het weer erg vlot, ook mede door de korte hoofdstukken.

Het leest als een roman, terwijl dit echt gebeurd is allemaal en wat hebben deze dappere jonge mensen allemaal heftige dingen meegemaakt. De vriendschap, verdriet en vreugde van deze groep in een verscheurende oorlog heeft de auteur ontzettend goed neergezet. Frank Krake heeft ook zoals hij met elk boek te werk gaat enorm veel onderzoek gedaan. Jarenlang is hij  de archieven ingedoken en heeft zelfs details van  twee in leven zijnde ooggetuigen verkregen.

Ook door de vele historische foto’s die hij gebruikt heeft voor dit boek is dit boek een indrukwekkend eerbetoon aan deze jonge verzetshelden geworden. Zulke verhalen mogen ook nooit verloren gaan en zouden wij nooit mogen vergeten.

Met dank aan de Facebookgroep Samenlezenisleuker en Frank Krake voor het recensie-exemplaar. 4****

Silvia:

De grootste bankoverval ooit is opgedeeld in korte hoofdstukken en leest daardoor vlot. Het verhaal wordt mooi vormgegeven mede door de vele historische foto’s die Krake heeft weten te bemachtigen, en die grotendeels nooit eerder gepubliceerd zijn. Het verhaal is goed opgebouwd en mooi geschreven. Twee nog in leven zijnde ooggetuigen, zorgden voor de laatste waarheidsgetrouwe details. Frank Krake heeft wederom bewezen dat het schrijven hem in de vingers zit. Hij weet als geen ander hoe de lezer te boeien.

In het nawoord draagt Krake dit boek op aan hen die zich met hart en ziel hebben ingezet voor de vrijheid van ons land en dat niet konden navertellen. Zij hadden de moed om voor de goede zaak zelfs een bank te overvallen en hebben dat moeten betalen met de hoogst mogelijke prijs.

Een terecht eerbetoon!

Mijn dank gaat uit naar Frank Krake en Samenlezenisleuker voor het verstrekken van dit recensie-exemplaar. 5*****

Helma:

De geschiedenis laat zich in het begin bijna lezen als een avonturenroman, waar de verzetshelden telkens door de mazen van het net slippen. Zij lijken bijna onoverwinnelijk door de bezetter steeds net te slim af te zijn. Pas als na de bankoverval alles op scherp wordt gezet om het geld terug te vinden en de jacht op de daders volop wordt geopend worden de gruwelijkheden die door de bezetter, maar ook door met de bezetter heulende Nederlanders, worden uitgevoerd pas echt duidelijk. De martelpraktijken, de niets en niemand ontziende represailles en de mensonterende omstandigheden in de kampen zijn, ondanks dat Krake het bijna onderkoeld beschrijft, bijna niet met droge ogen te lezen.

Het vele fotomateriaal van de mensen, de omgeving en de gebouwen verlevendigt en versterkt het verhaal. De personages, niet alleen de verzetshelden maar ook de Duitse onderdrukkers, krijgen hierdoor een gezicht. Dat maakt tegelijkertijd maar al te duidelijk dat je aan iemands gezicht niet kunt zien tot welke gruwelijkheden iemand in staat is. Dat de vrouwen in die tijd ook hun mannetje stonden blijkt wel uit het gevaarlijke koerierswerk dat ze verrichten. Ze draaiden hun hand niet om voor tochten van 50 kilometer door gevaarlijke gebied om illegale kranten, valse persoonsbewijzen en boodschappen over te brengen.

Krake is er met De grootste bankoverval aller tijden wederom in geslaagd om een indringend en interessant stuk geschiedenis te reconstrueren en tot leven te brengen, waarmee hij de verzetshelden postuum de eer geeft die ze verdienen. De moed die deze mensen en iedereen in het verzet hebben opgebracht, verdient het grootste respect en een hele diepe buiging. Na het lezen van het boek realiseer je weer hoe blij je moet zijn dat je in een vrij land leeft. 4****

Dini van Heumen, Silvia van Elzelingen & Helma Koot

Vinden jullie het leuk ons op Facebook te volgen?

Like dan onze pagina Samenlezenisleuker en word om mee te kletsen over boeken lid van onze echte gezellige boekengroep! En dat kan hier: Samenlezenisleuker 📚🥂