Duo-recensie Lydia en Natasja: De grootste bankoverval aller tijden van Frank Krake!

Ingezonden gastrecensies n.a.v. onze Recensie-actie De grootste bankoverval aller tijden van Frank Krake. Dank aan Uitgeverij Achtbaan voor de recensie-exemplaren.

Auteur: Frank Krake

Genre: Waargebeurd, Historische biografieën

Aantal pagina’s: 431

Verschijningsdatum: 22 maart 2022

Frank Krake (Almelo-1968) studeerde Marketing Strategy aan de Rijksuniversiteit Groningen en publiceerde in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift. Krake heeft meerdere bestsellers achter zijn naam staan, waaronder Hannelore – het meisje uit de sekte. Van dat boek is een 6-delige tv-serie in ontwikkeling. Een van zijn grootste succes boekte hij met het oorlogsverhaal De laatste getuige, dat in negen talen verscheen.

Nederland zucht al vier jaar onder de Duitse bezetting, als een groep vastberaden verzetsvrienden de wapens opneemt. De tijd van onzichtbaar en klein verzet is voorbij. Ze deinzen nergens voor terug, plegen overvallen, blazen spoorlijnen op en bevrijden twee maten uit het Huis van Bewaring.

Hun leider is Derk Smoes, een ondergedoken bankmedewerker en gezocht door de nazi’s. Na de hete verzetszomer van 1944 krijgt hij een gouden tip. In de kluizen van twee banken in het oosten van het land ligt meer dan 200 miljoen gulden. Cash.

Een plan wordt gesmeed. Door de spoorwegstaking is voor de hulp aan onderduikers dringend geld nodig. Veel geld.

Na toestemming uit Londen slaan ze toe. De kisten vol buitgemaakte bankbiljetten verdwijnen veilig in een hooiberg. Zelfs Churchill wordt op de hoogte gebracht van wat de grootste bankoverval ter wereld blijkt te zijn.

De euforie is groot, maar niet overal. De Duitsers zijn beschaamd en woedend tegelijk. Ze zetten alles op alles om het geld terug te krijgen en de daders te pakken. Een beruchte oud-Gestapo officier van de Sicherheitsdienst krijgt de leiding over het onderzoek.

De jacht is begonnen…

Meningen:

Lydia:

Het waargebeurde verhaal van een groep heldhaftige verzetsvrienden.

Het verhaal bestaat uit drie delen. In het eerste deel maken we uitgebreid kennis met Derk Smoes de leider van groep verzetsvrienden, en maken kennis met de andere mensen van die verzetsgroep die dan ook een belangrijke rol hebben gespeeld bij de grootste bankoverval in Almelo. In het eerste deel komen er veel namen, verzetsnamen op je af, en als ik het even kwijt was van wie is wie dan  bladerde ik even terug.

Derk Smoes is van beroep bankmedewerker, wanneer hij een pistool ontvreemdt op de bank, wordt hij gezocht door de nazi’s. De verzetsgroep plegen overvallen, blazen spoorlijnen op en bevrijden twee vrienden uit het huis van Bewaring. Niet alleen mannen maar ook vrouwen waren in deze groep van grote betekenis, Tini Michel rolde ongemerkt het koerierswerk in van de verzetsgroep. Ze fietst door weer en wind, vele kilometers om kranten, pakketjes, distributiebonnen, of berichten af te leveren. Briefjes met speciale boodschappen verstopte ze in het stuur. Ze wist precies welke wegen er veilig waren.  Dirk Moes krijgt een waardevolle tip dat er veel geld, cash in de kluizen van twee banken zit. Geld dat ze goed kunnen gebruiken om onderduikers te helpen. Ze smeden een plan en bereiden zich voor. En wanneer ze toestemming hebben  uit Londen, breekt de dag aan.

De dag breekt aan 15 november 1944 ……..

Natasja:

In dit boek wordt een groep verzetsvrienden tijdens WOII gevolgd.

Derk Smoes en Jan Smeenk beginnen in 1930 samen bij de Twentsche Bank in Almelo. In 1943 werken ze daar nog steeds samen. Ze weten van elkaar dat ze ook wel eens klusjes doen die betrekking hebben op het verzet. Degene die op kantoor is, neemt dan de werkzaamheden van de ander over. Op het moment dat ze eigenlijk opgeroepen kunnen worden om naar Duitsland te vertrekken, worden ze aangenomen door de Nederlandsche Bank.

Hennie Meulenbeld en Tini Michel zijn verliefd. Tini is fietskoerier, door haar werkzaamheden voor een zuivelfabriek heeft ze een vrijstelling voor een fiets en komt ze makkelijk bij verschillende adressen. Hennie is zeventien als de oorlog uitbreekt, hij volgt dan net een half jaar een opleiding tot marconist in Rotterdam. Zijn school en het hoofdkantoor brandden af. Hij verrichtte zijn eerste kleine verzetsdaden, het onklaar maken van de accu’s van de Duitse voertuigen in de buurt. Zijn plan was om alle Duitsers het land uit te jagen. Hij wordt lid van de Almelo’s verzetsgroep en is bij veel acties betrokken. Gedurende de oorlog zien ze elkaar nauwelijks, soms missen ze elkaar net.

Henk en Herman van Höften zijn twee broers die beide in het verzet zitten. Henk werkt op het Arbeidsbureau en regelmatig kwamen er mannen die arbeidsongeschikt verklaard wilden worden. Henk heeft zijn contacten om dit te regelen. Daarnaast regelt hij onderduikadressen en distributiebonnen. Op het moment dat het Henk teveel werk heeft, vraagt hij zijn broertje Herman om hulp. Herman’s werkgever zorgt dat Hermans functie iedere keer aangepast wordt, zodat hij niet naar Duitsland hoeft. Zijn functie zorgt ervoor dat hij door het hele land inzetbaar is. Hij moet voor zijn werkgever in het hele land depots controleren.

Lydia:

Alles loopt volgens plan, ieder kent zijn taak. Dertien kisten gevuld met briefjes van 25 en 100 gulden. Wanneer de eerste kisten in de laadbak van de vrachtwagen staan, wordt het toch even spannend, ongeveer 59 soldaten van de Feldgendarmie komt aanmarcheren, maar ze hebben niks in de gaten en hebben geen oog voor de vrachtwagen.

De familie Kerkdijk en Paard Piet spelen ook een belangrijke rol, bij het verstoppen van de dertien kisten. De goed gevulde  kisten met een waarde van 46 miljoen gulden werd uiteindelijk verstopt in een hooiberg. Paard Piet wordt ook wel “Das Milionen Pferd” genoemd door de Duitsers. De Duitsers waren kwaad, en doen er alles aan om de daders en natuurlijk het geld te vinden. Voor de gouden tip , dat ze naar de daders brengt is een een beloning uitgeloot van 1 miljoen gulden.

Frank Krake heeft De grootste bankoverval aller tijden geschreven, een boek met historische feiten wat voor velen onbekend is. Het verhaal is dan ook een interessant stukje geschiedenis. Het geeft de levensgeschiedenis van de verzetshelden gedetailleerd weer. De tekst wordt veelvuldig afgewisseld met foto’s, familie foto’s, mensen krijgen een gezicht foto’s van de gebouwen,  kopieën van documenten, brieven, zodat dit boek meer is dan een verhaal. Dit maakt het verhaal nog realistischer en brengt de waarheid dichtbij.

Frank heeft een uitgebreid research van 5 jaar gedaan voor dit boek. Hij duikt archieven in, interviewt de nabestaanden, kinderen van de betrokken verzetsstrijders. 1 januari 2021 een belangrijke dag voor Frank want na 75 jaar worden de geheime archieven openbaar gemaakt.

Natasja:

Douwe Mik, werkt eerst bij de douane en solliciteert daarna bij de gemeentepolitie. Samen met Albert Beens begint hij aan de opleiding. Op het moment dat ze samen besluiten geen mensen op te willen pakken i.v.m. geloofsovertuiging, duiken ze onder. Vanuit hun onderduikadressen gaan ze door met mensen helpen. En komen zo in contact met Derk en Herman.

Naarmate de oorlog vordert, duiken er steeds meer mensen onder. En wordt de verzetsgroep steeds groter. Bij bepaalde opdrachten lenen de verzetsgroepen ook mensen aan elkaar uit.

Als de spoorwegstaking ingaat, weten ze dat alle gezinnen van het spoorpersoneel geholpen moeten worden. Deze moeten families moeten ook allemaal onderduiken. Dit kost erg veel geld, er wordt geopperd om de Nederlandsche Bank te overvallen. Omdat Derk daar gewerkt heeft, kan hij informatie geven over de manier van werken en indeling kantoor.

Op vijftien november 1944 vindt de grootste bankoverval plaats en ze weten met veel geld te ontsnappen. Na de bankoverval gaat het boek verder over de laatste maanden voor de bevrijding. Het leven wordt steeds zwaarder zowel voor de onderduikers als voor de andere Nederlanders. Je hoopt zo dat de hoofdpersonen en hun families het allemaal overleven. Omdat je ze door het verhaal heen steeds beter leert kennen, gun je het ze zo dat ze op het einde van de oorlog weer terug naar hun families kunnen gaan. Maar of dat zo is?

Lydia:

Het verhaal heeft grote indruk op mij gemaakt. Mensen die anderen helpen waardoor ze zelf groot gevaar lopen, boeren die onderduikers nemen, koeriers die belangrijke berichten rondbrengen die van levensbelang zijn. Daar wordt ik stil van. Dat zijn voor mij helden die mijn respect hebben. Helaas heeft niet iedereen de oorlog, net als in dit verhaal overleeft .

Verhalen van en over de Oorlog mogen we nooit  vergeten. Frank heeft dit boek opgedragen aan hen die zich met hart en ziel hebben ingezet voor de vrijheid van ons land en dat niet konden navertellen. Zij hadden de moed om voor de goede zaak zelfs een bank te overvallen en hebben dat moeten betalen met de hoogst mogelijke prijs.

Na het het lezen van De grootste bankoverval aller tijden zal ik het verhaal ook nooit vergeten en ook deze helden herdenken op 4 mei .

Ik geef De grootste bankoverval aller tijden 5 Sterren. En ze zijn dik verdiend na het vele jaren onderzoek. En het tot stand brengen van een  dit verhaal.

Ik wil graag Samenlezenisleuker en Frank Krake bedanken voor het recensie exemplaar.

Bedankt Frank Krake voor dit verhaal. Een verhaal dat mij bij zal blijven. Ik vind dit verhaal zeker een verfilming waard. En mensen lees dit boek, het is beslist een aanrader.

Natasja:

Frank Krake verdient een zeer groot compliment om een waargebeurd verhaal zo mooi op te schrijven. Wat een geweldig boek! Ik vloog door het boek heen en ik bleef er ook de hele tijd in mijn hoofd mee bezig. Zodra ik het boek oppakte, zat ik ook in de oorlog. Ik fietste mee met Tiny, ik lag op 15 november 1944 in de tuin achter de bank.  Zodra ik even tijd had, zat ik weer met mijn neus in het boek. Aan de ene kant wilde ik weten hoe het boek eindigde en aan de andere kant weer niet, omdat je weet dat niet iedereen de oorlog overleefde. Doordat je de hoofdpersonen beter leert kennen, hoop je dat zij het allemaal gaan redden. Soms durfde ik de bladzijde niet om te slaan, omdat ik bang was voor wat er op de volgende  zou staan.

Het was voor mij de eerste keer dat ik een boek van Frank Krake las, maar het is zeker niet mijn laatste. Mijn leeslijst is uitgebreid met een aantal boeken van Frank. Doordat het boek me bezig hield, praatte ik er ook over met anderen. Een aantal mensen zijn nu ook nieuwsgierig naar het boek!

Lydia Buist en Natasja Fischer

Vinden jullie het leuk ons op Facebook te volgen?

Like dan onze pagina Samenlezenisleuker en word om mee te kletsen over boeken lid van onze echte gezellige boekengroep! En dat kan hier: Samenlezenisleuker 📚🥂