Yvonne las: Evenwicht-Jacqueline Coppens***1/2

Coppens

Evenwicht -Jacqueline Coppens

Jacqueline Coppens heeft al meerder malen schrijfwedstrijden gewonnen en ook korte verhalen geschreven. Evenwicht is haar eerste ‘echte’ boek.

Op de cover staat niet veel, het is donker en er staat een soort van ziekenhuisbed op, maar dan heel ouderwets, en in het schijnsel van een lamp in de donkere ruimte ook erg onheilspellend. Verder staat de titel in rode letters, net als het genre ‘Medische thriller.’ Op het eerste gezicht doet het me wat onprofessioneel aan, maar als ik er langer naar kijk en nu ik het verhaal gelezen heb, begrijp ik het nog meer en vind ik het juist een erg eng beeld.

Evenwicht gaat over Marilaine van Doorn, Marli zoals ze zelf graag genoemd wil worden. Marli is een jonge vrouw en werkt op de medische registratie van een ziekenhuis. Marli is stevig gebouwd, misschien zelfs wel dik. Hier heeft ze al haar hele leven last van, ze is als kind gepest om haar gewicht en nu ondervindt ze ook lichamelijke ongemakken. Ze heeft al veel diëten geprobeerd, maar geen enkele werkt. Toch gaat ze het weer proberen, dit maal met een slankclub, een groep die elkaar steunt in het proces.

Marli ontdekt tijdens haar werk vreemde dingen in de dossiers die ze onder ogen krijgt. Er missen soms belangrijke dingen, zoals een doodsoorzaak of een nazorg registratie. Als ze al die dossiers naast elkaar legt, ontdekt ze een verband. En als ze zich hierin verder gaat verdiepen komt ze in gevaar. Er gebeuren rare dingen in haar omgeving.

Het verhaal heeft de onderhuidse spanning vanaf bladzijde 1, je vraagt je steeds af wat er aan de hand is en waarom de dingen gebeuren. Het cursief geschreven gedeelte is van de ‘dader’, lang weten we niet wie de dader is, al heb ik wel altijd mijn vermoedens gehad. Bij het genre medische thriller verwachtte ik eigenlijk medische terminologie en medische vraagstukken, maar dat is in dit geval niet direct. Je hoeft geen medische kennis te hebben om dit boek te kunnen lezen. Wat het overigens niet minder spannend maakt.

In het verhaal komen de onderwerpen overgewicht, en de ongelukkige jeugd van Marli naar boven, maar ook van de dader krijg je een goed beeld. De psychologische aspecten zijn goed uitgewerkt, en zijn geloofwaardig neergezet wat het nog spannender maakt.

Ik heb genoten van iedere bladzijde van dit boek en wilde alsmaar doorlezen. Ik zou graag meer willen lezen van deze auteur.

Het boek krijgt van mij 3,5 sterren.

Yvonne Vogels.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

