Samen praten met: Michiel Geurtse!

Michiel

Onze Karin las Piet Kreel is nog wel en mede daardoor mochten wij auteur, columnist Michiel Geurtse een paar vragen stellen. Te leuk natuurlijk! Heb je Karin haar recensie gemist? Klik dan de volgende link even aan:

Karin las: Piet Kreel is nog wel-Michiel Geurtse***1/2

Over Michiel:

Piet Kreel is nog wel is de debuutroman van auteur Michiel Geurtse, beter bekend als columnist onder het pseudoniem MichielZiet. Deze geboren en getogen Tukker schrijft zijn columns onder andere voor Fok.nl, het tijdschrift Schik en voor zijn website www.MichielZiet.wordpress.com.

Het interview:

1: Kun je jezelf beschrijven in 5 woorden?

In vijf woorden? Poeh! Uhm… Creatief, Impulsief, Dromer, Chaotisch, Luisterend.

2: Je schrijft al langer columns en korte verhalen en nu dan een roman. Waarom heb je die stap genomen? Was dat altijd al een droom?

Een aantal jaar geleden heb ik een Young Adult Fantasyboek geschreven. Mijn allereerste boek dat helaas nooit is uitgegeven. Dat was mijn grote droom. Een eigen boek. Destijds kwam ik erachter hoe lastig het wel niet is om iets uitgegeven te krijgen, maar vooral om iets te schrijven wat kwalitatief goed is over de gehele linie. Eigenlijk zette ik destijds de stap naar verhalen in de realiteit, en korte verhalen/columns om te leren schrijven met een persoonlijke tintje. Eerlijk is eerlijk: ik wilde ook een grotere doelgroep bereiken dan alleen fantasy. Hoewel hier nog steeds mijn leeshart ligt. Gaandeweg kwam ik erachter dat dit mij veel beter lag, en mensen mijn columns leuk vonden. Toen kwam de droom van mijn boek weer om de hoek kijken. Ik had een schrijfwedstrijd gewonnen voor korte verhalen over een zekere Piet Kreel en zijn wel en wee. Ik won. Een illustratrice vroeg of zij een illustratie mocht maken bij het verhaal, en tja, toen begon ik wel weer te denken aan een boek. Met Piet Kreel. De droom werd voortgezet.

3: Is Piet Kreel gebaseerd op een bestaand persoon?

Nee. Piet Kreel is een verzonnen persoon. Wel heb ik vaak de vraag gekregen of Piet bij mij in de buurt woonde. Dat vond ik wel een groot compliment! Wanneer je toch een licht vergelijk moet maken. Mijn inspiratiebron in beginsel was Meneer Foppe van Wim de Bie. Hij zou de buurman van Piet kunnen zijn. Haha.

4: Zit er veel van Michiel zelf in de hoofdpersonage?

Ja! Zonder meer. Ik denk niet dat je een karakter kunt schrijven zonder er iets van je zelf in te leggen. Zo hebben de belangrijkste bij-personages ook iets van mij in me. Tom Kreel, een kleine rol, zou mijn alter ego kunnen zijn. Hij gaat ruim aan bod komen in deel 2. (Ja, ja, er komt een deel 2 om even te teasen).

5: Hoe vinden we je al schrijvend? In complete stilte of?

Het hele huis kan instorten en dan nog kan ik schrijven! Hihi. Door mijn omstandigheden als mantelzorger heb ik vaak te maken met een dynamische omgeving. Oftewel: lawaai en gedonder. Ik heb me aangeleerd om in een soort bubbel te zitten, waar ik soort van eigen stilte creëer. Vereist is wel dat er een goede muziekzender aanstaat, of anders iets moois op mijn platenspeler. In mijn boeken speelt muziek een belangrijke rol en dat heb ik dan in de werkelijkheid ook graag.

6: Op je website zien we dat je van Fantasy houdt. Kunnen we daar ook ooit een boek over verwachten of blijf je bij de romans?

Zoals gezegd heb ik een Young Adult Fantasy boek geschreven: Thalius en het boek der Goden. Zeer enthousiast ontvangen door de testlezers, helaas nooit opgepikt door een uitgever. Misschien wel leuk om eens een totaal onbekende fantasyliefhebber van jullie site het manuscript eens te laten lezen? Terugkijkend begrijp ik wel dat het boek niet uitgekomen is. Ik was toen een stuk minder ver dan nu. Wel ben ik trots om te vermelden dat ik met dit boek derde werd in een manuscriptenwedstrijd, en met twee korte verhalen in twee fantasy boeken ben beland. Komt er ooit nog een fantasyboek? Zeg nooit, nooit, maar voorlopig richt ik me mijn columns en romans.

7: Lees je zelf ook veel en welke boeken kunnen we in je kast vinden? Heb je een favoriete auteur?

Ik ben een echte wurm! Ik lees zelfs de achterkant van een fles glorix! Mijn boekenkasten puilen uit aan diversiteit. De fantasy voert uiteraard de boventoon. Onder andere mijn favoriete schrijvers in dit genre: Feist, Weis and Hickman en Maryson. Verder lees ik veel Nederlands werk, van columnisten tot romans. Op dit moment lees ik veel Martin Bril en Heleen van Royen. Maar ook Berk, Dijkshoorn, Carmiggelt en natuurlijk Herman Finkers! Voor de rest heb ik veel boeken over cabaret/komedie, muziek (met name Queen) en geschiedenis.

8: Je schrijft ook toneelstukken. Hoe anders is zo’n schrijfproces?

Ja, bij een boek probeer je omgevingen te laten zien, emoties te laten voelen middels omschrijvingen en beschrijvingen. Bij toneel heb je in principe een podium waarom alles moet gebeuren. Je hebt een aantal karakters en zij moeten het verhaal vertellen/spelen. Je schrijft eigenlijk een grote conversatie tussen deze mensen. Tussen haakjes geef je dan gemoedstoestanden weer die de spelers moeten tonen, en hoe ze moeten lopen op het podium. Wanneer gaan ze af en komen ze op e.d. Je denkwijze is dan ook altijd alsof je zelf op het podium staat en de speler bent. Zo schrijf je ook. Gelukkig speel ik zelf toneel en mag sinds dit jaar regisseren. Dat scheelt een stukje met schrijven. Ik schrijf ook nog toneel voor een groep mensen met een beperking voor de Klup Twente. Dit geeft nog een extra moeilijkheidsgraad mee dat je rekening moet houden met niveau per speler. Dat je bijvoorbeeld iemand die zich moeilijk verbaal kan uiten geen lappen tekst geeft.

9: We horen wel eens dat auteurs “bang” voor recensies zijn, had/heb jij dat ook?

Laten we eerlijk zijn, niemand wil graag een slechte recensie. Toch, mits deze goed onderbouwd is, kan je er ook een hoop van leren. En nog eerlijker: goede recensies leiden hopelijk naar goede publiciteit en verkoop van je boek. Want dat is wat iedere auteur graag wil: dat zijn boek veel gelezen wordt. Tot nu toe heb ik het geluk nog geen negatieve recensies ontvangen te hebben. Nog geen reden om bang te zijn. En dan nog: heb je tien goede en een slechte, tja, dan heeft die ene het misschien wel mis gehad. Maar heb je tien slechten en een goede. Nou ja, dan kun je je afvragen of je boek niet goed overkomt. Verder denk ik, als het werk echt niet goed is, dat een uitgever het dan ook niet zo snel zal uitgeven. Een heel lang antwoord voor wat ik eigenlijk zeg: Nee, ik ben niet bang. Haha.

10: Je bent bezig met een vervolg op “Piet Kreel” kan je ons daar al wat meer over vertellen?

Een tipje van de sluier? Dat kan. Deel 2 zal zich meer richten op Tom Kreel, de kleinzoon van Piet. Tom komt net uit een scheiding en probeert zijn leven weer enigszins vorm te geven. Hij denkt dat hij al over de scheiding is, maar door omstandigheden merkt Tom dat dit misschien toch nog niet helemaal zo is. Met zijn nieuwe vriendin Tess en zijn twee kinderen Babette en PJ (Piet Junior), probeert hij zijn leven weer op de rails te krijgen. Gelukkig heeft hij zijn opa Piet Kreel om hem af en toe een spiegel voor te zetten. Dan gebeurt er iets onverwachts. Kan Piet hem hier nog wel in helpen? En wanneer zijn broertje Freek ook nog onverwachtse spatzen heeft, dreig het emmertje aardig over te lopen. Een pittige roman vol dagelijkse werkelijkheid, flashbacks en uiteraard met muziek en humor.

PietKreel

Wij bedanken Michiel natuurlijk heel erg voor zijn tijd en de te leuke antwoorden (vooral voor dat tipje van de sluier! 🙂 …)

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

2 gedachten over “Samen praten met: Michiel Geurtse!”

Geef een reactie

