Leesclub Circus Cesaria: Groepsrecensie Arda, Evy, Carin en Bernadette!

Leesclub4 copy

Over de auteur:

Sanne Hillemans (25) is auteur van New Adult boeken. Ze heeft Bedrijfskunde (MER) en Psychologie gestudeerd in Groningen, woont regelmatig over de grens (Frankrijk, Indonesië) en is in haar vrije tijd het liefst aan het schrijven. Ze is in 2017 begonnen met het uitgeven van haar werk in eigen beheer, omdat ze een control freak is die alle touwtjes zelf in handen wil houden.

( Bron: http://www.sannehillemans.com )

De achterflap:

Een tragisch verlies heeft ervoor gezorgd dat Noah zijn verdriet al wekenlang in alcohol verdrinkt. Als hij een baan aangeboden krijgt bij een reizend circus, ziet hij geen reden om niet te gaan. Deze drastische verandering kan precies zijn wat hij nodig heeft.

Er lopen veel interessante mensen rond op het circusterrein, maar degene die eruit springt, is een meisje van zijn leeftijd dat voor iedereen een glimlach klaar heeft. Terwijl haar aanwezigheid hem uit een donkere put trekt, lijkt zijn nabijheid het tegenovergestelde effect op haar te hebben.

De cover:

Carin:

Het laat Noah zien op de tribune. Hij straalt verdriet en eenzaamheid uit. En zit op de achtergrond, als het ware aan de zijlijn van het leven. Op de voorgrond het meisje dat zijn interesse heeft, in de circusbak in de spotlight vol in het licht. Zo staat ze ook in het leven denk ik. Zij ziet er op de een of andere manier ook triest en eenzaam uit. Gave intrigerende voorkant.

Arda:

De cover vind ik eigenlijk wel mooi, spreekt een “soort” van eenzaamheid uit en door de mist mysterieus met een sprankje hoop…..

Evy:

Ik vind de cover van het boek prachtig! Het is getekend denk ik? En geen foto? Maar dat kan ik niet helemaal goed zien. In ieder geval komt het thema van de titel duidelijk naar voor: circus. Maar de ring is leeg, op de geknielde en zichtbaar moedeloze vrouw na. Zij wordt vanaf de tribune nauwgezet gadegeslagen door 1 man. De cover straalt erg veel eenzaamheid uit. Maar door de man wordt het ook onheilspellend. Als ik een tijdje naar de cover kijk en het niet ontleed maar het geheel opneem dan krijg ik wel al een knoop in mijn maag van de beklemming/paniek. Je zal daar maar zitten…halfnaakt en bekeken…alleen….
Ik vind de kleuren ook erg mooi. Sober maar elegant!
Zeker een boek dat ik in de winkel zou oppakken!

Bernadette:

Op de cover zien we een meisje (mag je het zo noemen?) terneergeslagen op de grond zitten. Op de tribune zit een jongen het meisje te bekijken. De omgeving waarin ze zich bevinden is overduidelijk een circus. De cover zorgt er echter niet voor dat ik het boek zou oppakken als ik het in een boekwinkel zou zien liggen. Ik vindt het nogal een treurige cover (wat weer bij het verhaal lijkt te passen).

Meningen:

Arda:

Het leven van Noah verandert drastisch als hij bij een ongeluk Sara verliest. Hij vult zijn dagen met drank en drugs en laat zijn school versloffen. Dan op een dag gaat hij met vrienden naar een voorstelling van het circus. Daar ziet hij een act van een trapeze meisje die een enorme indruk achterlaat. De volgende dag word hij wakker in de ring van de circustent en raakt in gesprek met de eigenaar Cesar. Hij besluit om met het circus mee te gaan in de hoop zijn verdriet een plaatsje te geven. Hij maakt kennis met de andere circusartiesten en komt erachter dat de meeste daar een traumatisch verleden hebben.

Carin:

Door een traumatische ervaring raakt de student bedrijfskunde Noah uit balans. Hij verwaarloost zijn studie en vlucht in alcohol en wiet om vooral maar niet te voelen. Met zijn vrienden bezoekt hij een circusvoorstelling en raakt geïntrigeerd door de geweldige show, met name door wat Melissa opvoert. Die avond verliest hij zich weer in alcohol en als hij ’s ochtends wakker wordt, ligt hij.. in de circustent. De directeur, Cesar, heeft hem gevonden en na een kort gesprek nodigt deze hem uit om mee te reizen met circus Cesaria. Noah besluit om dit te doen.

Bernadette:

Het verhaal bestaat uit veel dialoog en de alinea’s vliegen heen en weer tussen nu en vroeger. Zo leren we wat er met Sara en Noah is gebeurd en waarom Emily bij het circus is gegaan. Omdat al deze informatie in het verhaal is gestopt, duurt het lang voordat het verhaal op gang komt.

Evy:

De cover was in ieder geval een heel goed begin en sprak mij erg aan. Het sobere kleurgebruik en het intense gevoel van eenzaamheid en vervreemding, al dan niet gedwongen, geven het boek iets extra.

Noah is het hoofdpersonage. Een jonge kerel die probeert een groot verlies te verwerken. Die verwerking loopt problematisch en gaat gepaard met veel feesten en nog meer drank- en drugsgebruik. Na een bezoek aan Circus Cesaria, en een daaropvolgende wilde nacht, wordt hij de volgende ochtend wakker in de lege circustent. Naast hem zit Cesar, de baas van het circus, en deze biedt hem de kans aan om met hen mee te reizen en ondertussen in het circus aan het werk te gaan. Al snel wordt hij verliefd op Emily, zijn ‘kamergenote’, maar zij blijkt (net zoals alle andere leden van het circus) ook een verdriet met zich mee te dragen.

Noah is een lieve jongen die op dit moment in de knoop ligt met zijn gevoelens en door de hulp van het circus het verlies van een dierbare in een ander daglicht plaatst. De auteur heeft hem vrij onopvallend gemaakt, maar hij heeft wel 1 heel erg opvallend kenmerk. Hij onthoudt bijna alles wat hij leest/hoort/ziet. Dit deed mij toevallig dan weer denken aan De geheugenman van David Baldacci, omdat ik die toevallig net gelezen had.

Cesar was voor mij persoonlijk het interessantste personage in het boek. De man die zo goed is dat hij anderen helpt door hen een onderkomen en een ‘familie’ te schenken waar ze op kunnen steunen. Hij blijft vrij mysterieus doorheen het boek maar draagt alleen maar bij tot de aantrekkingskracht.

Arda:

Hij komt samen in een caravan te wonen met Emily en ook zij heeft een verleden waar ze voor vlucht. Naarmate het boek vordert gaat het met Noah steeds beter maar met Emily niet. Er gebeuren dingen  waardoor Emily steeds meer gaat twijfelen aan het circusleven. Noah en de andere in het circus proberen haar te helpen.

Zal het hun lukken??

Carin:

Al snel komt hij erachter dat hij niet de enige is bij Circus Cesaria, die zijn rugzakje vol verdriet en problemen heeft en al rondreizend probeert te vergeten en te helen. Hij krijgt een band met Emily, die als Melany optreedt. Ook dit meisje heeft het nodige meegemaakt. De band tussen Noah en Emily gaat alle kanten op. Uiteindelijk volgt een ontknoping en een redelijk verrassend open einde.

Bernadette:

Ondanks dat er veel dialoog in het verhaal zit, weet Sanne het verhaal wel zo te schrijven dat je door wilt lezen.
Wat ik wel mis in het verhaal is de spanning. Ondanks dat het een roman is verwacht je toch enige spanning in het verhaal. Deze is er totaal niet.

 

Evy:

Emily leer je door het boek heen steeds beter kennen en zij wordt uiteindelijk wel de spil waar het verhaal om draait. Dit vond ik wel knap gedaan want het hoofdpersonage lijkt door het boek heen van Noah op Emily over te gaan. Het meisje heeft heel veel meegemaakt en dit wordt mondjesmaat aan de lezer gevoerd door middel van flashbacks. Ik kon mij persoonlijk niet goed genoeg identificeren met Emily om echt met haar mee te voelen, en ik had ook niet echt het idee dat dát de bedoeling was van Sanne Hillemans. Ook al worden er veel gevoelige thema’s besproken in het boek, het wordt nergens echt te emotioneel of te zwaar op de hand.

De schrijfstijl is erg prettig en het boek leest heel vlot. De 221 pagina’s zijn zo voorbij. Alleen bleef ik bij het einde wat onverzadigd, aangezien ik vooraf niet wist dat het een ‘eerste deel’ was. Nu is het uitkijken naar het vervolg om echt alles te weten te komen.

De flashbacks zijn gelukkig wel erg overzichtelijk. Ze worden goed benoemd en worden ook een soort van gekoppeld met gebeurtenissen uit het heden. Ik ben niet altijd een fan van flashbacks omdat ik er teveel bij moet nadenken maar ik moet ook toegeven dat het in dit boek de ideale manier is om de informatie te verdelen over het hele verhaal. Het boek is nergens ongeloofwaardig en raakt gevoelige onderwerpen aan zonder er diep in door te gaan. Wat ik persoonlijk wel een kunst vind.

Conclusies:

Arda:

Ik vond het boek prettig te lezen en was steeds nieuwsgierig hoe het verder ging, het einde was een verrassing voor me die ik zeker niet had zien aankomen. Ben zeker benieuwd naar het vervolg. Drie en halve sterren.

Carin:

Pluspunten:

Het boek leest vlot weg. Sfeervolle beschrijving van de circuswereld. Zijdelings wordt gewezen op de gevaren van drugs en alcohol; ook wordt fijntjes aangegeven dat vluchten voor je gevoelens en problemen in drugs en alcohol geen oplossing is maar verwerken van alles en eventueel therapie wel.

Minpunten:

Weinig verrassingen. Het open einde vond ik een domper. Een aansprekend thema voor jongeren  is de leidraad in dit boek naar mijn mening: niet iedereen is wie hij lijkt te zijn. Zowel in het echte leven als in het circus. Het verhaal en de cover passen goed bij elkaar.

Ik beoordeel het boek met 3 sterren.

Bernadette:

Hoewel ik de keuze van de auteur niet snap (de keuze die Emily op het einde maakt vind ik onbegrijpelijk) is het verhaal origineel en door de vlotte schrijfstijl, goed te volgen. De karakters zijn goed uitgewerkt en het achtergrond verhaal ook, echter zorgt dit er ook weer voor dat het verhaal soms blijft steken.

Schrijfstijl: 3

Spanning: 1

Plot: 3

Originaliteit: 5

Leesplezier: 3

Cijfer: 3

Evy:

Ik ben blij dat ik dit boek heb gelezen maar ik moet ook zeggen dat het voor mij geen vijfsterren-materiaal is. Daarvoor ‘pakte’ het me te weinig. Ik wil wel graag het vervolg lezen maar ik weet niet of dit door het enorme aanbod van boeken gaat gebeuren.

Ik geef 3.5 sterren aan Circus Cesaria!

En wederom een mooi gemiddelde van drie en halve sterren!

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

