Samen praten met.. Terrence Lauerhohn!

Wij mochten meedoen aan de Blogtour van Nirwana en oi oi oi onze Karin was meer dan enthousiast. Weten jullie nog? Nee? Klik de volgende link naar haar recensie:

Blogtour-Karin las: Nirwana-Terrence Lauerhohn*****

En daarom mochten wij een paar vragen stellen aan deze meer dan sympathieke auteur. (Denken wij, want we hebben hem nog steeds niet in het echie ontmoet dorrie.)

Het interview:

1: In Nirwana heb je onder andere de “goede”, de “meelopers”, de “Kortwiekers”, de “Stapo”. Hoe bedenk je zulke termen als die laatste twee? Het zijn niet echt alledaagse termen in onze ogen.

Kortwiekers en Stapo zijn inderdaad termen die heel specifiek voor Nirwana zijn verzonnen. De term Kortwiekers is de benaming voor de bendes die het Laatste Arrondissement onveilig maken, en deze naam slaat op de favoriete martelmethode van deze bandieten. De benaming is afgeleid van het werkwoord kortwieken, het afknippen van slagpennen bij vogels, zodat ze niet kunnen wegvliegen.

Stapo is de afkorting voor Stadspolitie, wat ik zelf wel een klinkende en makkelijk te onthouden term vind.

2: Er was wat gedoe rondom de cover, en bij de tweede druk is er dan ook een nieuwe. Hoe frustrerend was / is zo’n proces?

Het is niet echt frustrerend, en mijn uitgever gaf ook onmiddellijk gehoor aan mijn wens om bij de tweede druk een andere omslag te gebruiken. Maar het traject van eindredactie naar boek met omslag brengt altijd spanning met zich mee.

Voor mij is elke publicatie van een nieuw boek als een soort geboorte van een nakomeling, mét alle zenuwen die ouders bij de geboorte van echte kinderen ook voelen. Ik en mijn redactrice hebben er alles aan gedaan om mijn papieren ‘kindje’ Nirwana gezond (goed geschreven) op deze wereld te zetten, maar ik wilde natuurlijk ook dat het er zo goed mogelijk uitzag.

3: Als er een wereld zou bestaan zoals in Nirwana, aan welke kant zou jezelf dan wonen?

Dat is bijna een gewetensvraag, haha. Natuurlijk woont niemand graag in een wetteloze gemeenschap als het Laatste Arrondissement, waar het recht van de sterkste geldt, en zou -vrijwel- iedereen kiezen voor de betere arrondissementen, waar wel werk, eten, onderdak en bescherming gegarandeerd is. Maar daar gelden weer andere regels, die voornamelijk de geestelijke vrijheid van mensen behoorlijk beperken, wat me evenmin aanstaat.

Ik kan alleen maar heel blij zijn dat de vraag een hypothetische is, en dat ik in een vrij land leef. Ik hoop ook dat het nog heel lang zo blijft, en dat onze samenleving in de nabije toekomst niet, net als de wereld in Nirwana, aan huichelarij, wegkijken en hypocritische politici ten prooi valt, of door een vrijwel dictatoriaal regime bestuurd zal gaan worden.

4: Karin beschrijft in haar recensie Nirwana als “Puur, grof, bruut en dit alles toch ook met gevoel” Kan je je vinden in deze omschrijving?

Ik kan me goed in deze beschrijving vinden. Aangezien de aard van de samenleving waarin het verhaal plaatsvindt, grof, bruut en meedogenloos is, kan men daar weinig fijnbesnaard gedrag verwachten. Het leven is hard, de mensen moeten hard zijn om te overleven. Ze hebben geen andere keuze of mogelijkheid om uit die erbarmelijke omstandigheid te ontsnappen. Toegeven, barmhartigheid of zelfs maar het minste vertoon van vriendelijkheid kan daar fataal uitpakken.

Ik wilde deze wereld, wat de personages voelen en denken, en de sfeer van het getto zo realistisch moeilijk beschrijven om alles zo geloofwaardig mogelijk te maken.

Ik wil eveneens dat de lezers begrip kunnen hebben voor de daden van de hoofdpersonages, en met ze meevoelen. Daarom moeten ze als het ware in hun huid kunnen kruipen, wat ik hoop te bewerkstelligen door de lezers een diepe kijk in de gedachten en situaties van de personages in Nirwana te geven.

5: Kunnen we in een volgend boek weer dezelfde soort elementen vinden als in Nirwana? Staat er überhaupt al een nieuw boek op stapel?

Ik heb inderdaad al weer een nieuw manuscript geschreven. Dat is een ook een thriller, maar dat verhaal is op een weer heel andere leest geschoeid dan Nirwana. Zondering, zoals ik het heb getiteld, vindt plaats in het heden, in onze eigen realiteit -een dorpje in Zeeuws Vlaanderen- en bevat geen Sciencefiction of Fantasy elementen. Zondering heeft ook een totaal ander thema dan Nirwana, en is een psychologische, mysterieuze thriller, geen dystopische thriller. In Zondering komt ook veel minder geweld voor, wat voor dat verhaal een onmisbare functie heeft, en wat het heel uitdagend maakte om te schrijven. Maar ik hou er wel de spanning in, en ik heb het natuurlijk (en heel graag) hier en daar toch wel weten te bezaaien met de afschrikwekkendere elementen die altijd wel in mijn verhalen voorkomen. Dus liefhebbers van mijn boeken krijgen wat dat betreft eveneens en zeker hun zin.

6: Nirwana was vorig jaar april al af, hoe lastig is de periode daarna? Het wachten tot hij echt fysiek verschijnt?

Het herschrijven en de redactie van een boek, zodat het publicabel wordt, eist een hoop inspanning en aandacht. Maar vreemd genoeg vind ik dat toch de meest kalmerende periode, want ik weet dat er daarna een beter manuscript voor mijn neus ligt.

Die kalmerende periode duurt echter tot een paar weken voor de fysieke verschijning. Dan begint de lastige periode, die na verschijning nog eens maanden doorzet met zenuwen over de vraag of het boek bij de lezers aanslaat en verkocht wordt.

Terrence bedankt voor je tijd, wij vonden het echt weer super dat je mee wilde werken. En dan is dus ook al een tweede druk daar. Gaaf hè!!! We kijken uiteraard nu al reikhalzend uit naar Zondering!

tweede druk nirwana

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

