Corina en Marc-Jan lazen: Het Dossier-Anya Niewierra*****

het-dossier

Met dank aan Uitgeverij BforBooks voor het recensie-exemplaar.

Auteur: Anya Niewierra

Uitgever: BforBooks

Aantal pagina’s: 320

Genre: Literaire Thriller

Verschijningsdatum: januari 2017

De Cover:

Corina:

Knallend geel met de titel uitgesneden in de kaft met daar achter een schilderij! Daar is maar één woord voor! GAAF!! Oppakken en snel die achterflap lezen.

Marc-Jan:

De cover was het eerste waar ik dolenthousiast over was! Het is een paperback maar het materiaal is erg dik waardoor het boek erg stevig is. De titel is uitgesneden en wanneer je de kaft omslaat zie je dat er een mooie plaat tevoorschijn komt. Ik begon dus vol enthousiasme te lezen.

De Achterflap:

Berlijn, 9 november 1989, in de nacht dat de Muur valt: de 21 jarige Josta Wolf ontsnapt uit de Stasi gevangenis Hohenschönhausen. Ze zat hier opgesloten, omdat ze verdacht werd van het stelen van het Königstein Dossier. In deze map zaten de documenten die konden bewijzen dat het DDR regime kunst vervalste om deze vervolgens in het Westen te verkopen.

Mechelen, 18 april 2014: de weduwe Josta Bresse overleeft een aanslag op haar leven. Ze ontdekt dat er een relatie is met haar vroegere werk als kunstvervalser. Ze vlucht naar Berlijn, want alleen hier kan ze antwoord vinden op de vraag wie haar destijds heeft verraden. Uiteindelijk komt ze oog in oog te staan met de man die haar leven verwoestte. Hij plaatst haar opnieuw voor een gruwelijk dilemma.

Meningen:

Marc-Jan:

Wat een fantastisch verhaal! Zeker het origineelste verhaal dat ik ooit gelezen heb. Het verhaal speelt zich af in 2014 maar grijpt steeds terug op de periode waarin Josta in de DDR woonde en ‘werkte’. Met een criminele daad waarover ik niet heel vaak een verhaal gelezen heb, orgaanroof, zet Niewierra hier een enorm goede literaire thriller neer.

Corina:

Het eerste hoofdstuk is schuingedrukt en BAM je zit in het verhaal. Wie is deze verteller? Wat heeft het van doen met Josta, de hoofdpersoon in het verhaal? Afwisselend neemt Anya je mee door het leven van Josta en door het leven van de verteller. Overzichtelijk door het anders nummeren van de hoofdstukken en het andere lettertype.

Josta is het slachtoffer van een bijzonder misdrijf wat gelijk in het begin van het verhaal naar voren komt. De vraag rijst gelijk, waarom leeft ze nog? De link naar haar DDR verleden wordt snel gelegd en roepen meer en meer vragen op.

Marc-Jan:

Een misdaad in het nu die verband houdt met Josta’s tijd in de DDR en haar bezigheden van toen. Het verhaal wordt verteld vanuit Josta maar af en toe komt er een schuingedrukt, kort hoofdstukje tussendoor waarin iemand zijn kant van het verhaal vertelt aan ene Emma. Deze hoofdstukjes zijn ook op een andere manier genummerd, met Romeinse cijfers. Aan deze schuingedrukte stukjes moest ik eerst erg wennen, maar al gauw vond ik ze erg van waarde voor het verhaal. Al helemaal toen ik erachter kwam, wat de bedoeling was  van deze stukken (echte thriller reden!).

Corina:

Anya beschrijft het verleden, de angst, de woede en vooral de bizarre manier van werken van de Stasi, alsof je erbij was. Sterk, krachtig en je aandacht verslapt geen moment. Ook de schuin gedrukte hoofdstukken staan als een huis en maken het verhaal compleet, ondanks dat je niet helemaal je vinger kan leggen op wie, wat en waarom.

Als Josta naar Berlijn vlucht om uit te zoeken waarom ze 25 jaar na dato nog steeds doelwit is van moordenaars, begint er een kat en muis spel. Langzaam vallen de spreekwoordelijke puzzelstukjes in elkaar, maar tot op het eind blijf je er met een paar in je handen zitten.

Als dan alles uiteindelijk past denk je alleen maar: “Jeetje hoe bedenk je zo een ingenieus plot?” Alles klopt van A tot Z.

Conclusie:

Marc-Jan:

De term Literaire Thriller staat er niet voor niets op. Dit is een boek dat ik op mijn literatuurlijst mag zetten voor mijn mondeling in mijn examenjaar. En dat ga ik misschien ook wel doen!

Ik geef Het Dossier vijf hele sterren!

Corina:

Anya heeft een ijzersterke thriller neergezet, gebaseerd op de (voor ons westerlingen) bizarre leefomstandigheden in het voormalig DDR. En de navolging die het eventueel zou kunnen hebben in deze tijd. De persoon Josta is kei goed neergezet en ook de overige personages staan prima op hun plek in het verhaal. Minpuntje voor mij was het laatste hoofdstuk, de ruim twee jaar later. Het verhaal was voor mij af en ik zie nu, een paar dagen na het dichtslaan, nog niet de toegevoegde waarde.

Vijf sterren op alle fronten.

Marc-Jan van Dam en Corina Nieuwenhuis.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

