Inge en Alja lazen Spaans Bloed-Felicita Vos***1/2

Spaans bloed juist

Met dank aan Uitgeverij de Kring voor de recensie-exemplaren.

Over Spaans bloed:

Sommige familieschandalen kunnen beter geheim blijven…
Livia is net partner geworden van een prestigieus architectenbureau als een raadselachtig telefoontje uit Madrid haar zorgvuldig opgebouwde leven ontwricht. Haar tante Pilar, die ze al jaren dood waande, is ernstig ziek en wil haar laatste dagen met Livia doorbrengen. Ze had zich heilig voorgenomen geen voet meer op Spaanse bodem te zetten, maar besluit nu toch na achttien jaar terug te gaan naar haar kleurrijke familie.
Vanaf dat moment neemt Livia’s leven een wending die ze niet had kunnen voorzien. In het huis van haar jeugd doet ze schokkende ontdekkingen over het verleden. Ogenschijnlijk onschuldige familieleden lijken een rol te spelen in een kwaadaardig complot. Maar de onthutsende waarheid die uiteindelijk aan het licht komt, overstijgt alles.

Spaans bloed is een aangrijpende, magische roman over een meisje dat ten prooi viel aan ultiem verraad en zich daar bewonderenswaardig aan ontworstelde.

Mening:

Inge:

Het verhaal gaat over Livia Jagersma. Dit is niet haar eigen naam want ze is op haar 14e geadopteerd vanuit Spanje. Opeens krijgt Livia een berichtje dat haar doodgewaande tante Pilar in het ziekenhuis ligt. Livia dacht dat tante Pilar al jaren dood was door haar schuld.
Ze besluit om er naar toe te gaan . Ze gaat naar haar ouderlijke huis genaamd Het Blauwe huis. Hier komt ze veel te weten over haar verleden en zijn er veel geheimen. Het is eenachtbaan van emoties die je soms echt diep raken.

Alja:

Livia wordt gebeld door een pastoor met de mededeling dat de tante, waarvan zij dacht dat ze dood was, op sterven ligt in het ziekenhuis van Madrid. Met lood in haar benen neemt ze het vliegtuig richting haar verleden en zoekt ze haar long lost family weer op. Het duurde bij mij ontzettend lang om er in te komen, het was langdradig en aangezien ik zelf niet gelovig ben en het ook niet echt snap (zou ik wel willen, maar momenteel heel verwarrend?) las het op sommige stukken gewoon heel vervelend.

Inge:

Het boek wordt uit 2 verschillende perspectieven geschreven. Livia vertelt haar verhaal en tante Pilar schrijft in een soort biecht.
Het is een roman maar met een spannende twist wat ik juist heel erg leuk vind. Je voelt de emoties zoals pijn en woede. Ook de karakters zijn goed omschreven .

Het leest heerlijk weg en is in goed Nederlands geschreven. Een leuk accent zijn Spaanse woorden tussen door. Had zelf nog wel graag willen lezen hoe het nu verder gaat met Livia.

Alja:

Zodra ik er wel eenmaal in zat, bleek dat het boek nog 90 bladzijdes telde tot ik het uit zou hebben. Jammer, want ik had echt een boek verwacht waar ik door gegrepen zou worden en vanaf bladzijde 1 niet meer mee zou kunnen stoppen.  Er zaten welgeteld twee plottwists in die mij persoonlijk heel erg aanspraken, maar hier werd maar weinig mee gedaan. Ik snap dat het boek meer gaat om de struggles, maar ik miste toch een uitgebreidere toewijding aan said plottwists.  Ondanks dat ik hem zelf niet zo geweldig vond, denk ik wel dat ik mensen in mijn vriendenlijst heb die hem wel leuk zouden kunnen vinden.. dus! 

Conclusie:

Inge:

Voor mij een dikverdiende vier sterren.

Alja:

Hou jij van spanning, vind je het leuk om te lezen over familiebanden en vind je de weg naar het verleden soms ook zo verschrikkelijk? Wil jij lezen hoe Livia haar verleden onder ogen komt? Read this book!

Drie sterren.

Gemiddeld drie en halve sterren.

Inge Brunnekreef en Alja Katuin.

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

