Corina las: Het Dossier-Anya Niewierra*****

het-dossier

Met dank aan Uitgeverij B For Books voor het recensie-exemplaar

Auteur: Anya Niewierra

Uitgever: BforBooks

Aantal pagina’s: 320

Genre: Literaire Thriller

Verschijningsdatum: Januari 2017

Over de auteur:

Ik ben in 1964 geboren in Kerkrade. Twee zaken hebben in mijn jeugd grote indruk gemaakt. Allereerst mijn middelbare schooltijd binnen de serene abdijmuren van Gymnasium Rolduc. Hier kwamen eeuwenoude tradities en modern denken op een inspirerende manier samen.

Ten tweede de teloorgang van de mijnindustrie vanaf 1974 en de sociale ellende die dat veroorzaakte.  Ik had op mijn 18e dan ook maar één doel: wegwezen uit deze trieste omgeving! Ik trok letterlijk de wijde wereld in. Na diverse omzwervingen kwam ik in 1992 weer terug naar Zuid-Limburg. Het was mijn ambitie om mee te werken aan een nieuwe toekomst van dit prachtige gebied. In mijn eerste boek, Zuid-Limburg, Toen en Nu (uit 2010), staan de grote veranderingen in Zuid-Limburg van de afgelopen eeuw centraal.

Tijdens een van mijn reizen ontdekte ik de Pyrénées-Orientales, ofwel Frans Catalonië. Ik werd verliefd op deze ruwe regio en bouwde er mijn ‘tweede bestaan’ op tussen de Catalanen. De aparte sfeer in het bergdorp Mosset inspireerde mij tot het schijven van mijn thrillerdebuut Vrij Uitzicht.

Beide regio’s, maar ook de vele landen waar ik de afgelopen decennia doorheen trok, zijn mijn inspiratiebron bij het schilderen… Ik ben getrouwd en heb twee volwassen kinderen.

(Bron: http://www.niewierra.com)

De Cover:

Knallend geel met de titel uitgesneden in de kaft met daar achter een schilderij! Daar is maar één woord voor! GAAF!! Oppakken en snel die achterflap lezen.

De Achterflap:

Berlijn, 9 november 1989, in de nacht dat de Muur valt: de 21 jarige Josta Wolf ontsnapt uit de Stasi gevangenis Hohenschönhausen. Ze zat hier opgesloten, omdat ze verdacht werd van het stelen van het Königstein Dossier. In deze map zaten de documenten die konden bewijzen dat het DDR regime kunst vervalste om deze vervolgens in het Westen te verkopen.

Mechelen, 18 april 2014: de weduwe Josta Bresse overleeft een aanslag op haar leven. Ze ontdekt dat er een relatie is met haar vroegere werk als kunstvervalser. Ze vlucht naar Berlijn, want alleen hier kan ze antwoord vinden op de vraag wie haar destijds heeft verraden. Uiteindelijk komt ze oog in oog te staan met de man die haar leven verwoestte. Hij plaatst haar opnieuw voor een gruwelijk dilemma.

Mening:

Het eerste hoofdstuk is schuingedrukt en BAM je zit in het verhaal. Wie is deze verteller? Wat heeft het van doen met Josta, de hoofdpersoon in het verhaal? Afwisselend neemt Anya je mee door het leven van Josta en door het leven van de verteller. Overzichtelijk door het anders nummeren van de hoofdstukken en het andere lettertype.

Josta is het slachtoffer van een bijzonder misdrijf wat gelijk in het begin van het verhaal naar voren komt. De vraag rijst gelijk, waarom leeft ze nog? De link naar haar DDR verleden wordt snel gelegd en roepen meer en meer vragen op.

Anya beschrijft het verleden, de angst, de woede en vooral de bizarre manier van werken van de Stasi, alsof je erbij was. Sterk, krachtig en je aandacht verslapt geen moment. Ook de schuin gedrukte hoofdstukken staan als een huis en maken het verhaal compleet, ondanks dat je niet helemaal je vinger kan leggen op wie, wat en waarom.

Als Josta naar Berlijn vlucht om uit te zoeken waarom ze 25 jaar na dato nog steeds doelwit is van moordenaars, begint er een kat en muis spel. Langzaam vallen de spreekwoordelijke puzzelstukjes in elkaar, maar tot op het eind blijf je er met een paar in je handen zitten.

Als dan alles uiteindelijk past denk je alleen maar: “Jeetje hoe bedenk je zo een ingenieus plot?” Alles klopt van A tot Z.

Conclusie:

Anya heeft een ijzersterke thriller neergezet, gebaseerd op de (voor ons westerlingen) bizarre leefomstandigheden in het voormalig DDR. En de navolging die het eventueel zou kunnen hebben in deze tijd. De persoon Josta is kei goed neergezet en ook de overige personages staan prima op hun plek in het verhaal. Minpuntje voor mij was het laatste hoofdstuk, de ruim twee jaar later. Het verhaal was voor mij af en ik zie nu, een paar dagen na het dichtslaan, nog niet de toegevoegde waarde.

Schrijfstijl: 5

Leesplezier: 5

Originaliteit: 5

Plot: 5

Spanning: 5

Psychologie: 5

Vijf sterren it is!!

Corina Nieuwenhuis.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

