Samen met Saskia Jansen Storyteller: De Sleur en de Sjeu.

jansen

Wanneer een man en een vrouw al een aardige tijd samen zijn dan kan het voorkomen dat de prik een beetje van de cola af gaat. De zogenaamde ‘sjeu’. Het is volgens onderzoek niet de vraag of dit gebeurt maar wanneer. Het schijnt dat wanneer deze momenten van sleur jouw relatie hebben weten binnen te dringen je je er wel tegen moet verzetten.

Ik kan me levendig voorstellen dat dat niet altijd zo werkt. Ik zie helemaal voor me hoe je man of vrouw ’s avonds afgepeigerd bij je in bed stapt, een halfbakken trustekusje op je ooglid plant om vervolgens zo ver mogelijk bij je vandaan op hun eigen helft al ruftend en snurkend dromenland te gaan liggen verkennen, en dat jij dan denkt; Ja maar wacht eens even, hier ga ik mij hevig tegen verzetten, en dat je hem of haar dan in de nek kust en heel pesterig langzaam afzakt naar beneden, om je partner een fantastisch orgasme te bezorgen.

Negen van de tien keer gaat het namelijk niet zo na een huwelijk langer dan tien jaar. In de realiteit zijn we te moe om die ander even wakker te schudden om op zoek te gaan naar dat vuurwerk wat er altijd wel was en wat er gek genoeg vaak nog steeds is waardoor je je op de momenten dat je je hebt laten overhalen tot seks afvraagt waarom je dit niet iedere dag doet. Enfin, niet altijd even makkelijk dus dat verzetten.

Wat ook zou helpen volgens onderzoekers die jonger zijn dan twintig en dus nog nooit in een lange relatie hebben kunnen zitten is dat je nieuwe dingen gaat doen. Dus niet standaard ieder jaar naar Texel of Tenerife omdat dat destijds zo goed bevallen was. Zo creëer je namelijk sleur, zeggen ze. Ik heb deze onderzoekjes allemaal gelezen omdat ik het daadwerkelijk interessant vind, want ik denk dat er wel veel waarheid inzit. Je verzetten en niet tot in den treure dingen blijven herhalen

Zo kwam het dat mijn man en ik op korte rondreisjes gingen naar landen waar wij nog nooit geweest waren. Gewoon vijf of zes dagen van plaats naar plaats rijden om zoveel mogelijk dingen te zien in die korte tijd. Dat bleek inderdaad een verademing. Niet meer ellenlang in de rij bij een all-inclusive-resort voor je ontbijt en iedere dag aan hetzelfde zwembad de Telegraaf lezen om te zien wat het weer in Nederland deed, om ’s avonds totaal verlamd van het de hele dag liggen en eten in je veel te harde bed te rollen en seks wel het allerlaatste is waar je zin in hebt.

Op onze rondreizen bedachten wij dat het leuk zou zijn om op iedere echt bijzondere plek elkaar ten huwelijk te vragen. Zo ben ik gevraagd bovenin de CN-Tower in Canada, bovenop de klif voor Skellig Islands in Ierland, op een boot op de Atlantische oceaan naast een groep wilde dolfijnen en onder een plastic regenjasje onderaan de Niagara-watervallen. Dit bleek een schot in de roos. Overal gingen mensen spontaan klappen voor ons wanneer ik of mijn man volmondig ja zei, ook al zijn wij al heel lang getrouwd. Mensen wensten ons alle geluk en wij voelden ons het enge verliefde gelukkige stel wat iedereen wil zijn. Daar kwamen mooie vuurwerknachten van. Ook het overtreffen van mooie plekken om elkaar ten huwelijk te vragen werd een bijzondere sport. We hopen elkaar nog eens ten huwelijk te vragen bij het Noorderlicht ergens in Lapland of IJsland.

Helaas kunnen wij niet continue op reis en zou de sleur zodra wij weer thuis zijn weer zijn uiterste best gaan doen om onze relatie dwars te bomen. Ik zie sleur als een gevaarlijke vrouw die tussen ons in kan gaan staan en zodra sleur haar wapperende blonde haren door onze levens laat fladderen verzin ik snel weer iets nieuws om haar weg te jagen. Sleur is wel te verjagen maar je moet wel met iets goeds komen en het moet steeds iets anders zijn.

Het leek mij een goed idee om mijn man in plaats van de gebruikelijke “hoe gaat het” en “is het druk” eens wat andere teksten te appen. Ik besloot midden op de dag eens te vertellen dat ik zin in hem had. Het duurde drie hele uren voordat die vinkjes achter het bericht eindelijk blauw werden en ik helemaal geen zin meer had, alleen om hem te vervloeken. Ook het antwoord ging mevrouw sleur de stuipen niet op het lijf jagen.

“Ik heb het druk, bel je zo.”

Dat werken boven sexting kan gaan vind ik nog steeds belachelijk. Kom op, voor je het weet zijn we oud of dood. Een sexy appje kost tien seconden als je er handig in bent. Pas uren later werd ik gebeld. Er werd met geen woord gerept over dat ik zin in hem had. Gewoon de standaard vragen en in gedachte zag ik mevrouw sleur op onze bank zich op haar dijen slaan van het lachen. Verzet je, schoot het door me heen.

“Luister, als ik je app dat ik zin in je heb dan is het de bedoeling dat je op zijn minst zegt dat je ook zin hebt in mij en dat je het haat dat je vast zit op je werk, of iets in die richting.”

Het bleef even stil aan de andere kant van de lijn.

“Ik heb altijd zin in jou”, klonk het geschrokken.

“Ja zeg dat dan”, ik klink als een klein kind.

“Dat weet je toch?”

“Ik wil gewoon wat spannendere teksten ja, dat is toch niet zo moeilijk?”

“Ok schat, zal ik doen”, klonk het voordat hij ophing.

Ik was nog niet tevreden, want ze moeten dat verdomme uit zichzelf doen, nu heb ik erom gevraagd en vind ik er niets meer aan. Anderhalf uur later kreeg ik een appje van mijn man die het blijkbaar wat minder druk had eindelijk.

“Wat heb jij aan.”

Pfff, wat een cliché, dacht ik, slaat werkelijk nergens op.

Ik typte; “Die lelijke kapotte joggingbroek met mijn veel te grote verwassen koekiemonster T-shirt waar trouwens een vlek van gemorste hopjesvla precies tussen zijn ogen zit.”

De vinkjes werden blauw maar er kwam geen antwoord. Ik schrok van het geluid van mijn telefoon. Hij belde.

“Ja”, klonk ik zo onverschillig mogelijk.

“Jij wilde toch spannende appjes?”

“Dit is toch totaal niet spannend man”, zuchtte ik.

“Niet?”

“Moet je niet even aan mij vragen wat ik aan heb dan”, ik hoorde hem geheimzinnig lachen voordat hij ophing. Ik voelde een rare kriebel in mijn buik. Wat voert hij in zijn schild? Vlug typte ik de vraag wat hij aan had.

“Alleen de radio”, was het heerlijke antwoord.

Gevolgd door een foto die eeuwen nodig leek te hebben om te downloaden. Mijn vlinders kwamen spontaan tot leven. Op de foto zag ik zijn geliefde lichaamsdeel in vol ornaat in onze eigen gang! Ik rende naar de deur om te zien of hij werkelijk daar al stond. Met een bos rozen in zijn armen en een enorme erectie stond hij er echt. Ik gilde het uit en besprong hem. Terwijl ik hem overal op zijn gezicht kuste fluisterde hij in mijn oor of ik met hem wilde trouwen.

Ik zag sleur met een enorme koffer en gebogen hoofd onze voordeur uit lopen.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

