Samen praten met Marelle Boersma

marelle-2

Over Marelle:

Ik schrijf verhalen die zich afspelen in het grijze gebied tussen waargebeurd en fictie. Slachtoffers nemen vaak uit zichzelf contact met mij op, omdat ze hun verhaal willen vertellen en andere mensen willen waarschuwen. Er is zo veel verborgen leed in Nederland; het is mooi dat ik mijn steentje kan bijdragen om het zichtbaar te maken.

Naast het zelf schrijven ben ik schrijfdocent omdat ik zelf ooit blij was dat ik schrijftrainingen kon volgen om mijn droom (een eigen boek) te laten uitkomen.

Als geboren en getogen Arnhems meisje, ben ik uiteindelijk in Wageningen beland waar ik twee mooie jongens heb gekregen die nu beiden op eigen stevige benen staan.
Na jarenlang werken in het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek aan de Wageningen Universiteit ben ik helemaal voor het schrijven gegaan. Met mijn huidige partner ben ik verhuisd naar de Algarve (Portugal). De jarenlange droom van mijn partner – zelfvoorzienend leven in Portugal – werd onze gezamenlijke droom. Naast het schrijven organiseren we nu schrijfvakanties en schrijfretraites waarbij we de schrijvers ontvangen op ons landgoed.

(Bron: http://www.marelleboersma.nl)

Foto van Marelle tijdens de Schrijfweek: Ons schrijfplekje.

boersma

 

Het Interview:

1: Je schrijft over actuele misstanden gebaseerd op waargebeurde verhalen, hoe heftig kan dat zijn? Wij lazen bijvoorbeeld Vals Alarm en als daar 25% van waar is dan maken wij ons ernstige zorgen over het stelsel jeugdzorg…

Helaas is er meer dan 25% van waar. Veel pleegouders doen fantastisch werk om kinderen op te vangen, maar aan waarheidsvinding – dus het onderzoek of het de waarheid is wat doorgegeven wordt – schort het nogal. Veel is natuurlijk ook geldkwestie. Maar er zijn helaas veel kinderen (en ouders!) de klos van dit systeem.

2: Op je website lezen we dat je vaak benaderd wordt door slachtoffers die hun verhaal kwijt willen, hoe maak je de keuze welk verhaal je wel gebruikt en welke niet?

Inmiddels weten veel mensen me inderdaad te vinden. Ik vind dat waanzinnig mooi, dat geeft aan dat ze me vertrouwen om vaak een (toch wel) heftige ervaring in hun leven te delen. Hun verhaal moet bij mij meteen een bepaalde emotie losmaken. Vaak gaan er bij mij direct allerlei radertjes draaien, maar gebeurt dat niet dan wordt het lastiger om er een pakkend verhaal van te maken. Ik gun mezelf altijd de tijd om erover na te denken, om te voelen wat een ervaring/verhaal met mij doet. Haast is een slechte raadgever, ook bij schrijven.

3: Pas nadat je vader een boek uitbracht ben je zelf ook vol aan het schrijven gegaan. Is hij dan je enige echte inspiratie geweest?

Hij heeft me dat laatste zetje gegeven. Natuurlijk was ik voor die tijd al bezig met ervaringen in woorden omzetten. Het zat er al in, kun je dus zeggen. En sinds die tijd (zijn roman is in 1997 verschenen) is er natuurlijk heel veel gebeurd. Inmiddels kan ik me een leven zonder schrijven niet meer voorstellen. Het is zo prachtig om te doen.

4: Je geeft ook schrijftrainingen, wil dat zeggen dat iedereen een boek zou kunnen schrijven?

Iedereen die het leuk vindt om te schrijven kan een boek schrijven. Het is eigenlijk net als bij balsporten: mensen die een goed balgevoel hebben, kun je leren voetballen, heb je dat niet dan vind je er vaak ook niets aan. Dus vind je het leuk om kleine stukjes te schrijven, blogs of korte verhaaltjes of gewoon ervaringen in de vorm van een brief aan een vriendin/vriend, dan kan ik je leren hoe het werkt bij het schrijven van een boek.

5: Je schrijft ‘psychologische’, ‘literaire’ en ‘gewone’ thrillers, hoe hang je welk etiket aan een verhaal?

Er zijn verhalen die vooral voortgedreven worden door de intriges, de ontwikkelingen en dus door het plot, dat zijn de ‘gewone’ thrillers. Zijn vooral de karakters in het verhaal van belang voor het verhaal, de psyche, dan hangen ze er het label psychologische thriller aan.

6: Komen we ondanks het aspect waargebeurde verhalen toch dingen van Marelle tegen in de personages?

Altijd! Het lijkt mij moeilijk (misschien zelfs onmogelijk) om te schrijven zonder een sprankje autobiografische ervaring in het boek te stoppen. Ik moet namelijk putten uit mijn eigen leven, herkenning van karaktereigenschappen of handelingen. En soms, is een van de personages iemand die erg op mij lijkt, of… die dingen meemaakt die ik aan den lijve heb ondervonden.

7: Zou je ooit compleet uit je comfort zone willen en een totaal ander genre willen schrijven?

Zeker! Sterker nog: dat heb ik al gedaan. Ik heb samen met mijn vader (nu 90 jaar!) een boek geschreven. Het is een persoonlijk non-fictieverhaal dat teruggaat naar de grootvader van mijn vader in de veengebieden van Drenthe. Tijdens een wandeling in het voor ons zo belangrijke stadpark Sonsbeek in Arnhem, vertelt mijn vader zaken uit zijn verleden waar ik geen weet van had. Ook worden er heel wat sluiers uit mijn eigen leven opgelicht. Op de grens van het leven leren we elkaar nog beter kennen. Het schrijfproces heeft de (goede) band van mijn vader en mij verdiept. De werktitel is: Kruimels zijn ook brood. Dat slaat op de ontdekking dat we ons allebei een buitenbeentje gevoeld hebben.

8: Hoe zit jou schrijfproces in elkaar? Moet het in volle rust of juist met een muziekje op de achtergrond?

Meestal begin ik met een inspiratiemomentje: tien minuten stilte, nadenken over het verhaal, waar gaat het heen, wie gaat wat doen. Met die notities ga ik daarna vol inspiratie aan de slag. Het verschilt van het seizoen waar ik zit te schrijven. In de zomer is het te heet om buiten te zitten, dan is mijn werkkamer lekker koel, maar in de andere seizoenen is Casa Calma (een van de schrijfhuisjes op ons land) favoriet. Meestal in de stilte van het land. Soms draai ik een rustgevende achtergrondmuziek. Maar meestal niet met tekst, want daardoor word ik afgeleid. Dan ga ik luisteren naar de muziekverhalen.

9: Ondertussen is je nieuwste thriller uit, nummer 11 alweer. Wordt het minder spannend na zoveel boeken? Of zit je bij elk boek met de zenuwen in je lijf?

Elke boek is weer spannend. Blind date is een boek waarin best wat van mijn eigen ervaringen in verwerkt zijn. Het gaat niet alleen over daten (wat ik vol overtuiging heb gedaan) maar ook over ervaringen in een blog verwerken, én die online zetten. Dat laatste kan behoorlijke gevolgen hebben als volgers het niet goed met je voor hebben. Ik hoop dat mensen genieten van de bizarre wendingen in het verhaal, de ervaringen van Moon en dat ze met haar gaan meeleven, want ze krijgt het niet makkelijk…

blind-date

10: Op je Facebook pagina zagen we dat thriller 12 in de maak is, kan je daar al wat meer over vertellen?

Het enige wat ik daarover kan vertellen is dat ik inderdaad al enige hoofdstukken geschreven heb. Een nieuwe thriller. Maar pas als ik echt het gevoel heb dat dit verhaal op deze manier verteld kan worden, kom ik naar buiten met meer informatie. Meestal krijgen mijn ambassadeurs dit als eerste te horen. (je weet toch dat je gratis ambassadeur kunt worden en elke maand kans maakt op een boek?) Dus nog even geduld… 😉

11: Als je zelf leest, welk genre is dat dan?

Thrillers, autobiografische verhalen en boeken over schrijven. En natuurlijk af en toe een researchboek dat ik nodig heb voor een nieuw boek. Maar voor mijn (ont)spanning zijn thrillers favoriet!

Wij bedanken Marelle voor haar tijd! Super dat ze in haar drukke bestaan tijd wilde vrij maken voor ons! Voor de Blogtour mochten wij Blind Date lezen, in de bijgevoegde link onze recensie:

Blogtour-Corina las: Blind Date-Marelle Boersma***1/2

Ben je nieuwsgierig of wil je ambassadeur worden klik dan op de link in het antwoord van vraag 10  🙂

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

3 gedachten over “Samen praten met Marelle Boersma”

Geef een reactie

