Yvonne las: Schokgolf-Frank van Zwol****

 

frank-van-zwol

Schokgolf is de tweede thriller met Tom Brandt in de hoofdrol, de eerste thriller Niemandsland is alweer een aantal jaren oud. Dit tweede deel heeft dus lang op zich laten wachten, maar dat is niet erg want net als voor zijn eerste boek heeft Frank van Zwol ook voor dit tweede boek weer veel research gedaan en zijn verhaal goed uitgewerkt. Daar ligt in mijn ogen ook de kwaliteit van zijn boeken. Ze zijn realistisch en goed doordacht.

In Schokgolf is Tom in IJsland voor een fotoklus voor National Geographic, zijn werkgever.
Tijdens een bezoek aan een vulkaan gebeurt er iets vreemds, er is een soort aardbeving maar dat is eigenlijk vrijwel onmogelijk. Tijdens deze aardbeving raken er een aantal mensen gewond en men geeft Tom hiervan de schuld.
Dan komt de andere werkgever van Tom om de hoek kijken en krijgt hij een dubbele opdracht. Al gauw wordt duidelijk dat het niet Tom zijn schuld was, maar dat er meer aan de hand is.

Ansullah is een gematigde moslim, tenminste zo lijkt het voor de buitenwereld, ondertussen beraamt hij een aanslag op IJsland waarmee hij een vulkaan tot uitbarsting kan brengen. Is Tom nog op tijd om dit te stoppen? Krijgt hij de juiste informatie op tijd? Of verdwijnt IJsland voorgoed van de kaart?

Dit is de basis voor een spannend, realistisch en avontuurlijk verhaal waarmee Frank mij opnieuw veel leesplezier heeft bezorgd. Het is een goed en duidelijk geschreven boek, het enige wat ik echt heb gemist is een kaartje met daarop de route van Tom en de belangrijkste plaatsen zodat je ongeveer weet waar alles zich afspeelt. Maar Google maps is daarbij een grote hulp.
Het duurde even voordat ik in het verhaal zat omdat ik moest wennen aan de IJslandse plaatsnamen en vulkanen enzovoorts maar toen ik daar aan gewend was kon ik het boek ook niet meer wegleggen. Ik kijk alweer uit naar de volgende Tom Brandt thriller, waarschijnlijk duurt dat wel weer even, maar het is het wachten waard!

Het boek krijgt van mij vier sterren.

Yvonne Vogels.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

