Samen praten met: Isa Maron

BB, Isa Maron

Over Isa:

Isa Maron is schrijfster en schrijfcoach. Ze debuteerde in 2008 met de thriller Passiespel. Daarna verschenen Verboden Verleden, de minithriller Vrij Zwemmen en Schaduwkant. In 2014 verscheen het eerste deel van het vierluik De Noordzeemoorden, Galgenveld tegelijk als gratis bijlage bij het AD en als gewone uitgave in de boekhandel. Inmiddels zijn ook deel 2: IJskoud en deel 3: Ritueel verschenen. In november van 2016 verschijnt het laatste deel: Eindspel.

Isa publiceerde enkele korte verhalen en columns in onder andere Margriet en Nouveau. Ook verschenen verhalen in onder andere de bundels Verleiding en Verrassing!. Haar werk is vertaald in het Engels en het Duits.

Isa is lid van het Moordwijven collectief van 6 thrillerschrijfsters, samen met Marlen Beek-Visser, Ingrid Oonincx, Anita Larkens, Liesbeth van Kempen en Anja Feliers. Verder is Isa bestuurslid van het Genootschap van Nederlandse Misdaadauteurs.

Het Interview:

1: Na de losse literaire thrillers met een vleugje erotiek kwam daar een vierluik. Hoe lastig was die omschakeling?

Ik wilde graag een serie schrijven om de personages wat langer bij me te houden. Ik was bijvoorbeeld best gehecht aan Nora uit Schaduwkant (het boek dat voor De Noordzeemoorden verscheen). Toen dacht ik: ik wil een serie schrijven. De omschakeling was niet groot, vooral omdat de boeken ook op zichzelf staan. De lange verhaallijn goed doseren en de personages zich in de vier delen goed laten ontwikkelen was wel een puzzel, maar heel leuk om te doen. Al met al was het niet zo’n grote omschakeling en het is me goed bevallen!

2: Naast het schrijven ben je druk met jullie eigen zaak, het Moordwijvencollectief, schrijfcursus geven en natuurlijk ook nog moeder zijn en vrouw van zijn. Hoe combineer je dat?

Gelukkig kan ik goed in het moment leven. Als ik schrijf dan schrijf ik. En ik kan dat ook weer van me af zetten en me concentreren op een klus voor het werk. Tegelijkertijd loopt alles door elkaar heen. Dan rijd ik naar een klus en zit op mijn verhaal te broeden. Ik rijd soms lange afstanden en dat is heel goed voor het schrijven: twee uur alleen maar achter het stuur zitten zorgt ervoor dat allerlei ideeën opborrelen. Het is een soort gedwongen afstand nemen van het verhaal, waardoor er lijntjes loskomen die anders vast blijven zitten.
Onze kinderen zijn heel zelfstandig. De jongste is veertien. Ze kunnen heel goed voor zichzelf zorgen, en omdat ik veel thuis aan het werk ben ik er wel vaak voor ze. Al met al is het een mooie combinatie, het enige dat er zwaar onder lijdt is het huishouden… 🙂 Als ik nou een bestseller zou schrijven dan kan ik me hulp veroorloven!

3: Waar haal je je inspiratie vandaan?

Uit de wereld om ons heen. Personages zijn vaak een mix van allerlei mensen die je kent, een beetje werkelijkheid en een beetje van mij. Zo gaat het ook met sommige onderdelen van het verhaal: veel elementen van De Noordzeemoorden zijn uit de werkelijkheid ontleend. Bijvoorbeeld het meisje uit IJskoud waaraan Maud denkt: het meisje van Nulde (al wordt dat in het boek nergens genoemd). Of de zaak in Eindspel, de moord op twee oude mensen in Amsterdam Noord, die is ook op een werkelijke zaak gebaseerd. Ook de gruweldaden van moordenaars vind je voor een groot deel in de werkelijkheid terug.
Gelukkig vind ik ook veel inspiratie in mooie dingen: de Noordzee, de rust in de natuur, mooie dingen die mensen voor een ander over hebben, rechtschapenheid – dat soort dingen.

4: Deel 4 van De Noordzeemoorden, Eindspel komt vandaag uit! Ga je de personages missen of ben je ze wel zat na 4 delen?

Zoals ik al zei: ik wilde de personages graag wat langer bij me houden. Dat is gelukt, maar ik ga ze zeker missen! Ik kan me eigenlijk helemaal nog niet voorstellen dat ik een boek zonder Kyra en Maud schrijf….

5: Je bent ondertussen vertaald in het buitenland. Hoe spannend was dat? De covers zijn anders? Is dat bewust of had je daar niks over te zeggen?

Het is heel gek om je eigen verhaal in een andere taal te lezen. Ik heb al eens een Engelse vertaling gelezen en dat vond ik ook heel bijzonder. Ik vind het heel spannend dat de boeken in Duitsland uitkomen. Ik ben heel benieuwd hoe de hele serie daar ontvangen wordt. In Duitsland kent helemaal niemand me, dus de lezer is totaal onbevooroordeeld, dat maakt het extra spannend. De recensies die ik nu van Dunkle Flut (Galgenveld) en Kalte Brandung (IJskoud) heb gelezen zijn allemaal heel erg positief, daar ben ik echt heel blij mee.
De vormgeving van de serie is inderdaad anders. Daar heb je als auteur niets over te zeggen, maar ik vind het er mooi uitzien en de nieuwe vormgeving wordt in Duitsland ook heel goed ontvangen.



6: Kun je een tipje van de sluier oplichten over Eindspel

In Eindspel wordt de zoektocht van Kyra naar haar zus Sarina afgerond. Alle losse eindjes worden afgerond. Dat bleek nog een hele klus, het is een boek van 120.000 woorden geworden, het dikste dat ik geschreven heb! Ik heb mijn best gedaan om een balans te vinden tussen actie en rust, tussen geloofwaardigheid en waanzin en ik heb weer geprobeerd om zo diep mogelijk in elk personage te duiken.
Ik wist al wat er in dit deel zou gebeuren toen ik begon met de serie te schrijven. Alles moest hiernaartoe leiden. Ik heb mijn best gedaan om het goed af te ronden en ik ben heel erg benieuwd naar de reacties van de lezers.

eindspel

7: Wat kunnen we hierna van je verwachten? We zagen op je website dat er begin 2017 een dun thriller boekje uitkomt? Maar al andere projecten begonnen?

Klopt, begin 2017 verschijnt een Splinter bij uitgeverij Quasis, Spiegeling. Dat was een heel leuk uitstapje naar het Fantasy genre. Ik heb verschillende ideeën voor nieuwe boeken en/of series, maar ik ben er nog niet helemaal uit welke ik het eerst zal oppakken. Op dit moment ben ik die ideeën verder aan het uitwerken.

8: Als je niet druk bent met schrijven,werken of de familie wat doe je dan? Lezen of juist even geen boeken en woorden?

Ik ga graag naar het voetbal van mij drie voetballende zoons. De oudste speelt bij Excelsior in de Eredivisie en de jongste twee spelen bij De Dijk in Amsterdam. Verder ben ik graag thuis. Meestal is onze niet-voetballende zoon er ook en ik luister naar zijn gitaarspel, terwijl ik een boek lees. Verder kijk ik graag naar een film of een serie, ik schilder af en toe (de zee!), en ik haak of weef een shawl of zo. Ik houd van koken en mensen om mee heen, dus regelmatig hebben we een tafel vol mensen en maaltijden.

9: Zou je ooit een ander genre willen schrijven?

Ik schrijf thrillers omdat ik ze zelf zo graag lees. Maar toen ik begon met schrijven schreef ik jeugdverhalen. Ik wilde een spannend fantasy boek voor kinderen schrijven. Dat is er nog niet van gekomen.

10: In deel 1 was Kyra op gezette momenten bloed irritant, maar in de vervolgen wordt ze steeds sympathieker en komt de volgende betweterige puber om de hoek kijken.  Is het daarin een voordeel dat je zelf kinderen hebt van verschillende leeftijden?

Ik denk het wel. De Kyra van deel 1 is een echte ‘jonge hond’: overmoedig, brutaal, eigengereid. Dat past bij de leeftijd en het is ook haar karakter. Later wordt ze verstandiger, maar die roekeloosheid zit nu eenmaal in haar. Ze is iemand die een risico neemt omdat ze beseft dat ze de dingen anders niet voor elkaar krijgt, of omdat ze denkt dat het anders allemaal veel te lang duurt. Ze is overtuigd van zichzelf, maar uit noodzaak, anders zou ze de zaak van Sarina nooit kunnen oplossen. Het is inderdaad heel handig dat ik kinderen heb in de leeftijd van 14 tot 22 jaar!

11: De recensies zijn over het algemeen allemaal lovend (ook wij keken reikhalzend uit naar deel 4) gaf dat extra druk?

Ik ben me er erg van bewust dat de lezer over mijn schouder meekijkt. In mijn ogen heeft de lezer recht op het beste wat ik uit mezelf kan halen: een spannend verhaal, boeiende personages, dat het je zo raakt dat je hardop zit te vloeken of steunen. Ik wilde graag dat elk boek in De Noordzeemoorden beter zou zijn dan het vorige. Tot nog toe is dat gelukt. In de Hebban Leesclub scoorde Galgenveld een 7+, IJskoud een 8+ en Ritueel een 9. Hoger dan een 9 scoren is wel heel moeilijk… maar ik heb mijn best gedaan. Ik voel de druk absoluut, maar ik ervaar dat als iets heel positiefs.

12: Hoe vinden we je als je schrijft?

Thuis, in de serre aan mijn pc, of anders in mijn stacaravan aan mijn laptop. Liefst in een joggingbroek en een t-shirtje. Vaak s’ nachts, als het donker is…

Corina mocht Eindspel al ontvangen, welke vandaag verschijnt en is razend enthousiast! Meer dan een dikke aanrader dus en klik hier voor haar recensie:

Corina las: Eindspel-Isa Maron****1/2

 

Wij bedanken Isa voor haar tijd en medewerking aan dit te leuke interview! En natuurlijk heel veel succes met Eindspel, maar dat gaat helemaal goedkomen 🙂

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Een gedachte over “Samen praten met: Isa Maron”

Geef een reactie

