Samen praten met: Pjotr Vreeswijk

Over Pjotr Vreeswijk:

Over de schrijver: Pjotr Vreeswijk is geboren in Gouda en getogen in Den Haag. Na zijn diensttijd in Blomberg (Duitsland), waar hij als luchtmacht beveiliger heeft gewerkt, is Pjotr in de Haagse horeca terechtgekomen. Hierna heeft hij de overstap naar de politie gemaakt, waar hij ondertussen ruim veertien jaar werkt.
Bij de politie heeft hij diverse functies en neventaken vervuld. Zo is hij motorrijder en mountainbike surveillant in een achterstandswijk geweest en heeft hij als lid van onderzoeksteams verschillende grote recherche onderzoeken gedraaid. Nu is hij, in de rang van brigadier, werkzaam als wijkagent aan bureau Scheveningen waar hij de spil tussen politie en burgers vormt.

Het interview:

1: Nu Masterplan af is en gepubliceerd, wat is je volgende Masterplan?

Ja, met het boek is pas de eerste stap van HET Masterplan gezet. Ik wil zo snel als het kan mijn volgende boek afleveren. Ik zit nog steeds zo in de flow van Alex en Suzanne en ik heb nog zoveel ideeën. Ik denk dat het goed is om nu door te zetten. Ik ben natuurlijk nog redelijk onbekend en mensen mogen me natuurlijk niet vergeten.

2: Het verhaal speelt zich af in Soedan en Argentinië, ben je daar ook daadwerkelijk geweest of was Google Maps je beste vriend?

Nee. Ik ben wel een onwijze reisfanaat hoor. Maar ik begeef me dan meestal op de begane paden. Soedan lijkt me nou niet bepaald een land waar je voor de gein heen gaat. Ik heb inderdaad heel veel met Maps gedaan. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Wikimapia, reisverslagen Youtube. Echt, de mogelijkheden zijn onbegrensd.

3: In het dagelijkse leven ben je man van, papa van en politie agent en dan nu dus auteur. Hoe lastig is dat te combineren?

Nou valt wel mee hoor. Ik werk onregelmatig dus heb best vaak een paar vrije uurtjes voor mezelf. Ook krijg ik veel support van mijn vriendin. Ze neemt me veel werk uit handen waardoor ik in de avonduurtjes veel kan schrijven. Voor mij is het ook een soort ontspanning. Dus ik schrijf vaak lekker naast haar op de bank. Weet je wat ik ook heerlijk vind? Ik ga vaak ergens in een koffietentje zitten schrijven. Het liefst in de ochtend. Dat werkt voor mij het fijnst.

4: Hoeveel Pjotr zit er in Alex?

Verrassend veel. Dit was toen ik met het boek begon nooit de bedoeling hoor. Het is zo gegroeid. Ineens merkte ik dat ik kleine stukjes over mezelf begon te schrijven. Ik denk dat het ook niet anders kan hoor. Je bent uiteindelijk je eigen referentiekader. Uiteraard is Alex ook de politieman die ik zelf ben. Niet dat ik heel de dag op mensen schiet natuurlijk, maar Alex kijkt en gedraagt zich zoals ik het in al die jaren op straat geleerd heb.

5: Schrijven is schrappen horen wij vaak. Heb je veel “moeten” schrappen? En hoe lastig vond je dat?

Ja echt heel veel. Masterplan telde toen ik er klaar mee was ruim 115.000 woorden. Aan het eind van de rit heb ik er bijna 20.000 moeten schrappen. Je hebt, in mijn geval, heel veel verschillende soorten van schrappen. Eerst moest ik hele hoofdstukken schrappen, puur omdat ik ze niet meer goed vond. In het schrijfproces leer je heel veel bij, dus hup, schrappen maar. Er stonden zoveel bijvoeglijke naamwoorden in. Het verhaal werd daardoor traag en stroperig. Het las niet zo prettig. Daarna ging de redactie van start. Dit is op grammaticaal- en stijl niveau. Eerlijk gezegd heb ik het nooit als vervelend ervaren. Theo van Rijn, die de redactie heeft gedaan, was vrij toegeeflijk en ook al voelde het soms even pijnlijk als hij een van mijn proza stukjes schrapte, ik was er achteraf altijd heel blij mee. Ik durf te stellen dat Masterplan echt geworden is hoe ik het voor ogen heb gehad.

6: Masterplan begint in 1945. En door het boek heen zie je verwijzingen naar neonazi’s en WOll. Heb je een speciale interesse voor die periode of was het echt alleen voor dit boek nodig?

Nou dit is een beetje van allebei. Ik kijk wel eens naar die docu’s op Discovery Channel. Als ik er langs zapte dan bleef ik er vaak even hangen als er een aflevering over de Tweede Wereldoorlog voor was. Het is natuurlijk een vreselijke tijd in onze geschiedenis geweest, maar er is iets mee dat mij intrigeert. De mysteries en onduidelijkheden. Ik vind het spannend op de een of andere manier. Ik zocht voor Masterplan ook zo’n mysterie, iets onbekends dat tot de verbeelding sprak.

7: Je bent al begonnen aan je tweede boek. Schrijf je nu anders dan bij het eerste?

Uhmm. Nou, laat ik het zo zeggen dat ik alles wat ik geleerd heb meteen probeer toe te passen. Ik hou het graag simpel. Dus geen wollig taalgebruik en infodumps. Wat ik wel doe, zolang het voor mij nog goed voelt, is het verwerken van de leerpuntjes uit de recensies van Masterplan. Ik kan niet alles implementeren, om maar eens een duur woord te gebruiken, maar ik kijk er zeker naar.

8: Je hebt een paar schitterende tattoos staan. Is er ook een Masterplan gerelateerde tattoo?

Nee dat niet. Mijn rechter sleeve zegt wel heel veel over mijzelf. Er staan vooral zomerse en Caribische onderwerpen op. Het gaat over plezier, strand en mijn gezin. Dat is het meest belangrijk voor me.

9: Er zat een meesterlijke plot twist in Masterplan en toch….. hoe lastig zijn die twisten zo te plaatsen dat de stukjes toch blijven passen?

Ja dat is lastig. Ik hoorde laatste een hele mooie hierover. Max van Olden zei tegen mij; een plot is als een wankel kaartenhuis. Daar is niks aan gelogen. Het is een aardig karwei om alles te laten kloppen. De twist of plotwending in Masterplan heb ik puur op gevoel gedaan. Het voelde op dat moment goed. Met mijn tweede boek probeer ik dat moment weer te voelen. Een goed moment voor een plotwending is denk ik, ruim voordat je verhaal saai wordt. 🙂

10: Wie of wat heeft jou geïnspireerd om te gaan schrijven? En waarom juist dit boek?

Poeh, dit is een lastige. Het klinkt gek, maar ik denk dat ik dat zelf ben geweest. Een jaar of vier geleden vond ik eens een multomap met handgeschreven verhaaltjes erin. Ik had die stukjes op de lagere school geschreven. Precies op het moment dat ik me afvroeg wat ik met de rest van mijn leven moest gaan doen dook dat mapje op. Als kind heb ik de boekjes van geheim agent Lennet gelezen.Ruim dertig jaar later, misschien nog wel langer geleden, stond deze geheim agent ineens model voor mijn Alex De Klerck. Hoe is het eigenlijk mogelijke hè? Dat het een actiethriller zou worden stond meteen al vast. Ik hou ervan. Het is ook eigenlijk het enige genre dat ik ken en gelezen heb. Mijn voorbeelden zijn Tom Clancy en Robert Ludlum al meteen twee grootmeesters te noemen.

Als laatste een makkelijke vraag…..

11: Groene thee of gewone thee?

Groene thee natuurlijk. Daar word je zo lekker kalm van 🙂

Wij bedanken Pjotr voor zijn tijd en mocht je nieuwsgierig geworden zijn naar Masterplan klik dan op de link naar de Duorecensie die wij laatst mochten schrijven, aanrader!

Duorecensie Karin & Corina Masterplan****

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Een gedachte over “Samen praten met: Pjotr Vreeswijk”

Geef een reactie

