Corina las: De Redding-Joakim Zander***1/2

de-redding

Met dank aan Uitgeverij Cargo / De Bezige Bij voor het recensie-exemplaar.

Over de auteur:

Joakim Zander (Stockholm, 1975) woonde in zijn jeugdjaren in Syrië, Israël en Amerika. Hij studeerde rechten en promoveerde in Maastricht, werkte voor het Europees Parlement in Brussel en woont nu in het Zweedse Lund. Zijn debuut De zwemmer werd direct een internationale bestseller.

(Bron: http://www.debezigebij.nl)

De cover:

Intrigerend, je vraagt je gelijk af wat de afbeelding te maken kan hebben met het verhaal en ook de flaptekst: ‘Een jongen op zoek naar zijn afkomt, een zus opzoek naar haar jongere broer’  trekt direct mijn aandacht! Dus hup die achterflap lezen.

De achterflap:

Yasmine Ajam heeft met haar goede baan in New York haar verleden in een achterstandswijk in Stockholm van zich afgeschud. Dan krijgt ze te horen dat haar broertje Fadi naar Syrië is vertrokken om voor IS te vechten. In een poging zijn verdwijning op te helderen, raakt Yasmine verstrikt in een gevaarlijk web van loyaliteit en geweld. Intussen bereidt Klara Walldéen haar presentatie voor een EU-bijeenkomst in Stockholm voor, waarbij ze beseft dat ze ongewild bijdraagt aan de schaduwagenda van de conferentie.
Als de wegen van Yasmine en Klara elkaar kruisen, tekent zich in De redding een gewetenloos netwerk af, en blijken ze beiden pionnen in een groter spel te zijn.

Mijn mening:

In een voor Scandinavische schrijvers typerende manier neemt Joakim je mee door de levens van Yasmine, Fadi en Klara. Ik hou van die details in een verhaal. Verspringend van zowel tijd als personage vertelt hij het verhaal op een rustige manier.

Mij soms iets te rustig en door de drie verschillende verhaallijnen vraag ik me af hoe deze kluwen ooit ontrafeld kan worden en de eindjes aan elkaar kunnen komen. Wat past bij wat en waar ligt in hemelsnaam het verband? Het haalt mijn leesplezier er een beetje af en wat me zelden gebeurt is dat ik echt terug moet lezen als ik na een dag werken het boek weer oppak. Vooral in de eerste helft van het boek heb ik het gevoel dat alleen Fadi echt wordt uitgewerkt, gelukkig komt daar in de laatste helft verandering in.

Als de kluwen dan eindelijk ontrafeld is komen de draadjes kleur bij kleur te liggen en voegt Joakim ze prachtig samen. Super gedaan zoals alleen die Scandinaviërs dat kunnen, jammer is wel het niet vertalen van veel woordjes. Straattaal is leuk voor de jeugd en die moet gestimuleerd worden om te lezen, maar ik begreep vaak niet wat er bedoeld werd.

Klara komt na De zwemmer meer tot leven als persoon en dat is altijd heerlijk om mee te maken. Ik kijk dan ondanks de paar minpuntjes zeer uit naar nog meer Klara. Want Joakim weet je toch weer te pakken met een thriller die zowel maatschappelijke problemen aan de kaak stelt, als de vieze politieke spelletjes die er gespeeld kunnen worden in de wereld.

Conclusie:

Leesplezier: 3

Schrijfstijl: 3.5

Originaliteit: 4

Spanning: 3

Psychologie: 4

Plot: 3.5

Drie en halve sterren voor De redding.

Corina Nieuwenhuis.

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

