Samen lezen met mijn vader 

Vorig jaar las ik in een kort tijdsbestek Elke dag een druppel gif van Wilma Geldof en Mijn vader was een NSB’er van Elmer den Braber ; een onderwerp over de Tweede Wereldoorlog wat zwaar onderbelicht was tot dan toe.  Nu komen er steeds meer verhalen over hoe deze kinderen hun jeugd hebben moeten beleven zonder dat ze daar om vroegen. De schaamte voor waar hun ouders die kinderen aan hadden bloot gesteld.

Ik moest gelijk aan mijn vader denken en gaf hem een exemplaar van Mijn vader was een NSB’er met de vraag of hij die lezen wou. Misschien was het herkenbaar. Niet dat mijn opa bij de NSB zat, integendeel maar mijn oma bedacht vlak voor de Hongerwinter dat ze liever bij die Duitse officier ging wonen. De details zijn me niet helemaal bekend want nu nog, na 70 jaar, kan mijn vader er slecht over praten. Wel weet ik dat hij met zijn 6 jaar alleen in huis zat met zijn zusje van 4 en broertje van nog geen 2 jaar terwijl de bommenwerpers over vlogen en opa ondergedoken zat. Doodsangsten heeft hij uitgestaan dat kan niet anders.

Na de oorlog was praten over die schande geen optie en omdat opa ziek werd moesten mijn vader en zijn broertje en zusje tijdelijk naar een weeshuis. Daar zaten voornamelijk kinderen van opgepakte NSB’ers en de leiding ging ervan uit dat dat ook bij mijn vader het geval was (wat gedeeltelijk als waar beschouwd kon worden). Maar daardoor was de oorlog na de oorlog nog niet over voor mijn vader en al die andere kindjes.

Uiteindelijk heeft mijn vader het boek gelezen, hij wou eerst niet, bang voor de herinneringen die hem 70 jaar later nog steeds pijn konden doen. Maar na het lezen vroeg hij mij: ‘Corien kan je die man niet benaderen? Misschien kan hij ook wat met mijn verhaal?’ Eerlijk is eerlijk ik heb het nog niet gedaan, ik ben bang dat het hem teveel wordt, dat hij weer overspannen raakt zoals jaren geleden toen ik een jaar of 12 was. Of misschien heb ik plaatsvervangende schaamte voor het feit dat mijn oma (die ik nooit heb gekend en waar ik het bestaan pas van leerde kennen toen ik 12 was) een “foute” was? Wie zal het zeggen? Misschien Elmer den Braber toch maar eens benaderen?

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

