Samen praten met: Nienke Pool

nienke

Over Nienke Pool:

Nienke Pool is een geboren Drentse. Ze studeerde tot tweemaal toe geschiedenis en begon drie jaar geleden met het schrijven van korte verhalen, die in verschillende jaarboeken, verhalenbundels en literaire magazines in Nederland, België, VS en in Polen te lezen zijn. Haar verhaal over het Oude Egypte, En met de regen kwam de wind, werd in 2015 een Vlaams Filmpje en is daarmee op alle basisscholen in Vlaanderen te lezen.
Onlangs zette ze haar eindscriptie over de Martelaressen van de Vroegchristelijke kerk om in Fantastisch proza. Dat boekje heet Johannes 14:6 en is prachtig geïllustreerd door haar dierbare vriend Gidion van de Swaluw.
Daarnaast verzon ze een fantasywereld rond de Stympha’s; moordzuchtige mythologische vogels die het opnemen tegen de afstammelingen van Herakles. Dit bloeddorstige volkje noemt zichzelf de Alkeiden en blijkt een geduchte tegenstander. Dit YA-boek is 22 september verschenen als één van de boeken van project Boek10!

Het interview:

1: Je debuut is een Young Adult, waarom heb je voor dit genre gekozen?

Ik geef geschiedenis en merk dat leerlingen van verhalen houden. In het begin schreef ik historische verhalen, maar ik houd van Fantasy dus werd mijn boek Fantasy voor YA. Ik vind tieners gewoon erg leuk. Ze hebben zoveel meer interesses als dat volwassenen altijd denken. Ze hebben andere interesses niet minder!

2: De cover is apart te noemen, is dat een bewuste keuze?

De illustratie is van een vriendin. Die stuurde ze me ooit als cadeau. Nu horen deze vogels echt bij mijn verhaal. Ze heet Diana Silver en schrijft zelf ook Fantasyverhalen

falco

3: Je boek verschijnt bij ‘Boek10’, wat houdt dat precies in?

Tien veelbelovende beginnende auteurs geven op hetzelfde moment hun boek uit. Hierbij krijgen ze van Godijn Publishing gedegen redactie en de juiste begeleiding en Heel Nederland Schrijft zorgt voor een enorme publiciteitsslinger. Omdat je samen bent, “kan dat uit”. De boeklancering is bijvoorbeeld in de Verkadefabriek in Den Bosch. Een prachtige locatie die normaal alleen voor hele grote events wordt gebruikt. Nu zijn wij dat grote event. (En natuurlijk is er nog veel meer te doen die dag.) Er wordt heel veel voor ons gedaan en we doen ook veel voor elkaar, want iedereen is wel ergens goed in.

4: Lees je zelf ook graag YA?

Ik lees heel veel. Ik lees alles door elkaar. De laatste tijd meer jeugdboeken voor Hebban om te recenseren. Mijn favoriet is (nogal afgezaagd): Harry Potter.

5: Hoe vinden we je als je aan het schrijven bent?

Ik zit met een capuchon op achter de computer. Bril op en telefoon uit. Geen muziek; complete stilte.

6: Zit er veel Nienke in de personages?

Nee, helemaal geen spatje Nienke volgens mij. Ik heb ook de “moeder in me” proberen uit te schakelen. YA die wordt geschreven door moeders kan soms veel te braaf worden en dat wilde ik niet: het is een avonturenboek geen opvoedkundige les, verre van! Ik schrijf wel wat ik vroeger graag had gelezen.

7: Heb je favoriete auteurs en/of boeken?

Lord of the Rings, Kruistocht in Spijkerbroek, Hunger Games. Meer recent en van Vlaamse bodem: Shinu van Jonas Boets. Heerlijk rauw en ontzettend spannend. Helaas geen bestseller geworden, maar ik vond het geweldig.

8: Wie of wat heeft jou geïnspireerd om te gaan schrijven?

Umberto Eco en Hella Haasse

9: Kun je ons vertellen wie Nienke is behalve auteur?

Ik geef les aan kinderen die tijdelijk stagneren in hun leerproces. Ik heb heel lang mantelzorg gedaan. Toen schreef ik om even tot mezelf te komen. Nadat mijn schoonvader was overleden, wist ik even niet wat ik moest doen. Ik merkte dat ik schrijven heel erg fijn vond. En toen heb ik me een jaar gegeven om te kijken of het wat kon worden. Dat jaar is nog niet voorbij.

10: 22 september was de lancering van je boek, was je zenuwachtig?

Ik was niet zenuwachtig voor de lancering maar wel dat mensen mijn boek gaan lezen. Er komt een boekenclub bij Hebban en er zijn daarnaast veel boeken naar recensenten gestuurd. Vrienden en kennissen hebben het besteld dus voordat het boek uit is, zijn de eerste 50 al de deur uit. Dat idee geeft me slapeloze nachten. In de eerste weken is het voor mijn gevoel “erop of eronder”.

11: Ben je stiekem al begonnen aan een volgend boek?

Mijn tweede boek is al bijna klaar. Het is veel historischer dan dit boek. Voor 15+. Het gaat niet over Stympha’s maar over de Renaissance.

12: Bij Hebban startte een leesclub omtrent je debuut, hoe spannend vind je dat?

Hebban is natuurlijk een beetje mijn thuis, dus het valt mee. Ik heb al een Hebban buzz geleid en al een aantal keren meegedaan. Het is vooral erg gek om nu aan de andere kant te staan. Ja, erg gek lijkt het me.

Wij vonden het super leuk dat Nienke bereid was mee te werken aan dit interview en wij wensen haar  veel succes met haar debuut Falco en de gestolen Stympha’s!

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Een gedachte over “Samen praten met: Nienke Pool”

Geef een reactie

