Corina las:De Boekendief-Markus Zusak****

markus-zusak-de-boekendief

Over De Boekendief:

Duitsland, 1939. Liesel is pas negen jaar oud wanneer ze door haar moeder naar een pleeggezin wordt gebracht. Een van haar geliefde bezittingen is een zwart boekje, dat ze vond op het graf van haar broertje. In de jaren dat Liesel bij de Hubermanns woont, wordt ze een gewiekste boekendief. Tijdens de verwoestende bombardementen klampt ze zich in de schuilkelder vast aan haar schatten. Dit is een verhaal over moed, vriendschap, liefde en overleven, dood en verdriet, verteld door de ogen van de Dood, een toepasselijke verteller. Maar zal hij haar ook sparen?

De cover:

Er zijn verschillende covers in omloop en bovenstaande vind ik toch wel de mooiste. Het geeft de liefde voor boeken in zijn geheel weer op een mooie simpele manier en de cover tekst spreekt direct aan!

Het verhaal:

“Ziehier een klein feit, je gaat dood.”

In de proloog doet de ik-persoon een poging zich zelf voor te stellen en deze zin intrigeert me. Wie is die ik-persoon? (ik las de achterflap niet dus vandaar). Je wordt meegenomen via deze persoon door het leven van kleine Liesel die door haar moeder wordt achtergelaten bij Rosa en Hans Hubermanns.

De Hubbermanns wonen in Mochling, een echt Nazi-stadje waar vele “parades” doorheen komen met Joodse gevangenen die onderweg zijn naar Dachau. Hans wil geen lid worden van de partij, wat hun buitenbeentjes maakt in een stadje met voornamelijk Hitler sympathisanten. Toch verloopt de oorlog voor hun in eerste instantie redelijk rustig. Hans is huisschilder en speelt accordeon in de plaatselijke cafés om wat bij te verdienen. Maar op een dag komt Hans zijn verleden aan de deur kloppen en Hans is een man van zijn woord dus hij houdt zijn belofte, welk gevaar dat ook inhoudt. Ondertussen speelt Liesel samen met haar boezemvriend Rudy buiten voetbal en gaan ze samen op dievenpad. Niet alleen voor dat extra eten maar Liesel vooral voor de boeken, want de woorden zijn voor haar de troost die ze zo hard nodig heeft na de dood van haar broertje en het missen van haar moeder. Ondanks dat ze nog zo jong is heeft ze de vaardigheid om met haar verhalen de mensen in de tijden van grote angst gerust te stellen. Ze geven haar hoop en laten haar zien wat vriendschap is.

Mijn mening:

Markus schrijft vanuit de ik-vorm en dat is even wennen vooral omdat het even duurde voor ik door had wie die ik was. Toch leest het vlot en wil je weten waar het verhaal je heen brengt. Liesel wordt neergezet als een lief, hoopvol en toch ook krachtig klein meisje. Haar verlangen, haar angsten en haar liefde voor de geschreven woorden worden mooi beschreven.

De ik-persoon is ondanks het heftige onderwerp bij tijd en wijle gewoon echt grappig al springt hij graag van de hak op de tak en blikt hij graag een stukje vooruit om daarna weer terug te gaan. Dat is af en toe verwarrend en je moet dan ook wel je aandacht erbij houden.

De Boekendief bevat alle elementen die een goede roman over de oorlog moet bezitten. Hoop, angst, liefde, verdriet, boosheid en op gezette momenten de naïeve en soms gevaarlijke onvoorwaardelijke vriendschap van een elfjarig meisje. Je sluit haar in je hart en hoopt maar 1 ding en dat is dat de ik-persoon haar niet te pakken krijgt.

De “rand”figuren krijgen allemaal precies de juiste hoeveelheid diepgang en alle lijntjes naar de toekomst en naar het verleden worden op de juiste manier uitgewerkt en kloppen voor 100%.

Op de achterflap staat ook nog :

De Boekendief is een imponerende oorlogsroman en verdient een plaats naast Het dagboek van Anne Frank

En daar sluit ik me volledig bij aan.

4 sterren.

Corina Nieuwenhuis.

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

