Corina wil wat vertellen: Samen Leven 

Het was overal op Social Media afgelopen week. De meneer van de Partij voor de Dieren zat in een trein met vertraging waardoor hij niet tegen kon stemmen en nu is de wet erdoor (in de tweede kamer, dus mijn hoop heb ik gevestigd op de eerste kamer). Je bent orgaandonor tenzij je aangeeft dat je dit niet wil. Ik vind het de omgekeerde wereld!
Mijn lijf, mijn dood, mijn keuze! En ja, ik sta geregistreerd als donor, weloverwogen keuze geweest en ik heb daar goed over nagedacht.
Samen met vrienden waren wij aan het kaarten en toen werd mij gevraagd waarom ik de nieuwe wet, zoals ik op FB had aangegeven “belachelijk” vind.

Wat ik dus al zei “Mijn lijf, mijn dood, mijn keuze”

Ik heb de mazzel dat ik er over na heb kunnen denken op een redelijk volwassen leeftijd. Maar wat nou als je 19 bent en moslim, boeddhist, katholiek, jehova or what so ever? Vanuit je geloof wordt het niet geaccepteerd, maar jij twijfelt. Je bent nog jong en je weet nog niet wat je wil….En dan BOEM KLAP BAM auto ongeluk en je bent dood. En zonder dat je ooit heb kunnen kiezen ben je dus donor.
Na een beetje navraag blijkt het niet zo zwart wit als ik het nu stel.

Je krijgt een brief en daarna nog 1 en dan een bevestiging dat je geen bezwaar maakt. En zelfs dan kunnen je ouders bezwaar maken. De kans is dus klein dat er ongewild in je gesneden wordt, maar aanwezig blijft hij wel. Miniem weliswaar maar toch. Dus oké misschien moet ik mijn mening bijschaven. Want hoe groot is de kans dat je 2 keer een brief mist? Maar ja als je twijfelt reageer je niet op de brief….

De kans dat je dood gereden wordt is natuurlijk altijd aanwezig maar ook ik moet reëel blijven. En dan wordt het telkens als je je paspoort, rijbewijs of zo verlengt opnieuw aan je gevraagd en als je eenmaal 26 bent moet je voor jezelf dus wel een mening gevormd hebben en kan je dus een weloverwogen keuze maken.

Dus oké misschien is de wet op zich niet eens zo belachelijk maar meer de manier waarop hij er door is gekomen? Misschien vind ik het eigenlijk gewoon belachelijk dat er een wet aangenomen kan worden omdat er 1 iemand te laat is. Wat als er bij een volgende wetswijziging, bijvoorbeeld inzake het vrijgeven van al onze gegevens, er weer 1 te laat is en dan? Wordt het dan ook aangenomen?

We leven samen in Nederland en de regering moet samen met alle partijen zorgen voor ons welzijn (who am i kidding) dus laten we hopen dat of de NS zorgt dat er nooit geen vertraging meer komt (grappig ben ik opeens hè?) of dat er niet al te drastische wetswijzigingen aankomen zolang er politici met het openbaar vervoer reizen.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Een gedachte over “Corina wil wat vertellen: Samen Leven ”

  1. Goed verhaal. Er zijn zoveel voors als tegen die wet. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Als orgaan donatie met respect wordt uitgevoerd kan ik er mee leven. Dit in tegenstelling was ik beroepshalve bij een gerechtelijke obductie. Dat is natuurlijk heel iets anders. Maar ook daar wordt een lichaam opengemaakt en organen verwijderd. Weliswaar met een ander doel. Maar toch. Ik heb daar een naar gevoel aan overgehouden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

