Samen …. 

Het valt me op dat de mensen in een relatie eigenlijk best veel samen doen. Samen lezen, samen uit, samen vrijen, samen ruzie maken, samen op vakantie, samen klagen, samen spelletjes spelen, samen trouwen, samen boodschappen doen….. Echt de lijst is eindeloos. Natuurlijk doen we ook wel eens wat alleen, want samen hebben we ook onze ruimte nodig, zodat we samen met anderen wat kunnen doen. Ow goh, toch weer samen. Hmmmm doen we wel eens echt wat alleen?

Ik kijk even alleen naar mezelf en kom tot de eventueel verontrustende conclusie dat dat toch echt bar weinig is. Ja het toiletbezoek doe ik echt alleen. Maar verder? Zelfs als ik alleen thuis ben (nou ja samen met kat Biebs dan) ben ik niet echt alleen, want er gaat altijd wel een App uit naar de Mini Meeters, mijn man, de mede-directrice van Samenlezenisleuker of naar een familielid (meestal mijn paps) dus of je dat echt alleen kan noemen? Ik twijfel! Ik ga bij mezelf te rade, waarom kan ik zo moeilijk alleen zijn? Of kan ik het eigenlijk heel makkelijk maar laat ik me te snel “overhalen” tot contact met wie dan ook op welke manier dan ook? Of komt het door de huidige tijd met Social Media, Whatsapp, en alle spelletjes met chat functie? Want niet reageren op een berichtje is tegenwoordig zo goed als not done! En laat ik eerlijk zijn, ook ik vind het bloedirritant als ik zie dat je mijn App gelezen hebt en niet reageert. Raar maar waar.

Aan de andere kant heb ik vriendinnen die vrijgezel zijn en roepen dat het heerlijk is om alleen te zijn. Geen verantwoording af te hoeven leggen, altijd zelf mogen kiezen wat ze willen doen, eten, kijken enz. enz. En toch hoor je dan aan het eind van het riedeltje “Maar ja, ik mis wel die arm om me heen” of “Samen slapen is wel fijner. Maarrrrrrr ik ben echt heel happy single hoor! ECHT!”

Ik geloof er niet zo in, ja we zouden misschien wat vaker echt even die tijd alleen moet pakken, gewoon om even tot rust te komen, de dingen die je samen doet de revue te laten passeren om zo te zien of alles wat je samen doet wel echt zo leuk, fijn of stom is. Maar ik denk ook dat wij als mens niet op deze wereld zijn om alleen te zijn. Samen is nu eenmaal gezelliger en voor het voorkomen van uitsterven van ons ras ook wel noodzakelijk. Dus ik denk dat samen zijn noodzakelijk is, als je af en toe maar even alleen kan zijn.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

