Riejanne schrijft: “Happy”Birthday

Rietje2

“Happy” Birthday

Iedereen weet het vast nog wel van vroeger. De weken voorafgaande aan je verjaardag. Wat een spannende tijd en wat duurde die vaak lang! De avond voor mijn verjaardag altijd vroeg naar bed, want des te eerder was het morgen…..hoe verwonderlijk dat kinderen daar toch altijd intrappen 😉

Naarmate ik ouder werd veranderde de spanning natuurlijk. Cadeautjes werden minder belangrijk, want de gezelligheid stond voorop. Hoe fijn dat familie en vrienden die dag bij je waren!

Eigenlijk denken we nooit over die dingen na, omdat ze zo vanzelfsprekend zijn. Het is toch heel gewoon dat je familie met je verjaardag bij je komt? Tot het moment dat ze wegvallen…….

Net als waarschijnlijk velen van jullie, had ik daar ook nooit over nagedacht. Op redelijk jonge leeftijd verloor ik mijn ouders, maar gelukkig had ik mijn broer en zus nog. Met hen deelde ik  een verleden en zo bleven de verhalen van vroeger ook bestaan. Zo nu en dan haalden we herinneringen op met een lach en een traan. Wat fijn dat we elkaar nog hadden! Helaas is dat inmiddels ook veranderd en heb ik ook mijn lieve broer en zus weg moeten brengen. Hoe anders sta je dan in het leven…..

Alles wat zo vanzelfsprekend was valt weg. Niets is meer hetzelfde. Het voelt alsof met hen ook je verleden weg is, want wie begreep de dingen van vroeger beter dan zij die er zelf bij waren?

En ja, ook zonder hen ontkom je niet aan je verjaardag. Daar waar je vroeger de spanning had over welke cadeautjes je kreeg, overheerst nu alleen maar het gemis. Juist op die dag (ook al geef ik er niets om) is het gemis zo voelbaar. En hoewel ik elk jaar dankbaar ben dat ik weer een jaar ouder mag worden, is het ook elk jaar weer een dag die zoveel spanning met zich mee brengt…..

Ik ben ontzettend dankbaar voor de vele lieve mensen die ik om me heen heb, die me door die dag heen slepen, ondanks dat ik het niet meer vier. Mensen die me opvrolijken door liedjes te zingen in mijn app, kaartjes sturen, bellen en zelfs cadeautjes opsturen. Vrienden bij wie ik de avond doorbreng en die snappen hoe het gemis op die dag is…..Zo rijk met die lieve vrienden om me heen en toch voel ik me dan soms zo ondankbaar…..ze doen alles voor me, leven met me mee, zijn er voor me, maar toch is dat soms niet genoeg….. Juist op die dag is het enige wat ik wil een klein berichtje van hen die ik weggebracht heb, die in mijn hart zitten en daar nooit uit weg zullen gaan, die ik bij alles wat ik doe altijd met me mee draag…..dus ook dit jaar de verjaardag maar weer afgesloten met een borrel, met hen in gedachten……hopende dat zij daarboven samen op mij aan het proosten zijn!

En ondanks het gemis kan ik ook weer zeggen dat ik toch een fijne dag heb gehad…gewoon omdat ik gezegend ben met hele lieve vrienden die ik zeker niet als vanzelfsprekend ervaar………

Riejanne Zwiers.

Rietje1

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

2 thoughts on “Riejanne schrijft: “Happy”Birthday”

  1. Lieve Riejanne, wat heb je weer een prachtig stuk geschreven meid!!!! Tot in tranen geroerd en ook een glimlach op mijn gezicht.. mede door de (gedeeltelijke) herkenning. Ik ben zo ontzettend trots op jou, over hoe open en eerlijk jij druft te zijn! Ga alsjeblieft zo door, ik lees je stukken graag. En nog meer hoop ik dat het jou ook een goed gevoel geeft om te schrijven, te plaatsen, te delen en de reacties te lezen… Dikke knuffel en veel liefs ❤ Xxx

    Liked by 1 persoon

    1. Ach wat ontzettend lief tamarah!!! Dank je wel! Inderdaad ken jij het verhaal… Mijn lieve zus was jouw tante…. Dank je wel voor je lieve reactie!! Dikke knuffel!! ❤😘💋

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

