Corina las: Benissa-Philip Le Bon***1/2

benissa

Philip Le Bon haalt weer uit met een keihard en steengoed vervolg op Sara.
Hoeveel leed kan een vrouw verwerken vooraleer ze de pedalen verliest? En hoeveel wilskracht heeft ze dan nog om terug te slaan? Is niet iedereen in staat om te moorden? Benissa, de zwarte huurmoordenares, lijdt aan het posttraumatisch stresssyndroom. Toen het hoofd van de Psychiatrie haar als jong meisje ontoerekeningsvatbaar verklaarde, werd ze opgesloten in een instelling. Jaren later duikt de geesteszieke Benissa op in Londen met maar één ding voor ogen: wraak nemen op de mensheid voor al het leed dat haar werd aangedaan. Maar dan duikt iemand uit haar pijnlijke verleden weer op en kantelt alles. Als wederdienst besluit Benissa te helpen met de zoektocht naar de gegijzelde Sara. Is de roodharige vrouw nog in leven?

De cover:

Niet lelijk, ook niet super mooi, maar dat komt misschien omdat ik “gezichtenmoe” ben. Ik zou hem niet oppakken puur op de cover maar doordat ik deel 1 las en daar niet mega enthousiast over was pak ik hem wel op. Ik wil namelijk toch weten hoe die laatste wending afloopt en of de auteur een andere weg in slaat in dit tweede deel.

Mijn mening: 

In drie delen word je meegenomen door het leven van Benissa, Sara en onder andere dokter Frank Brenner. Met een kleine terugblik naar Sara kom je in deel 1 aan in Freetown Sierra Leone. Je wordt meegenomen in het vreselijke leven van Benissa die als kind soldaat probeert te overleven onder het juk van de rebellen leider Hannibal. Na haar ontsnapping is Frank Brenner de enige dokter die ze vertrouwt in de psychiatrische inrichting waar ze terecht is gekomen.  Maar dan gaat het fout en moet Benissa opnieuw vluchten. Wat is er gebeurd en wie spreekt de waarheid?

Langzaam vallen stukken van Sara samen met dit deel en los lezen is zeker geen optie wat mij betreft want dan mis je veel cruciale gegevens. En dat is jammer want na Sara kan ik me voorstellen dat je het vervolg niet oppakt en dat is echt zonde! Want dit is zoveel beter en gewoon echt heel goed.

De schrijfstijl is wel even wennen doordat het echt Vlaams is en ik als Nederlander soms even moet denken wat er staat. Maar alles wordt mooi en gedetailleerd verteld zonder dat het onnodig grof of iets dergelijks wordt en toch lopen de rillingen over je rug bij bepaalde passages over de jeugd van Benissa en krijg je bijna begrip voor de keuzes die ze daarna in vrijheid maakte.

Le Bon vlecht alle verhaallijnen subtiel in elkaar en alle personages worden goed neergezet. De één krijgt wat meer diepgang dan de ander, maar dat is niet storend.

De verhaallijn van Sara wordt geloofwaardig neergezet en past perfect in het verhaal. Denk je in het begin dat ze een slap en rijk vrouwtje is, naarmate haar verhaal vordert zie je dat ze sterker is dan ze zelf had gedacht en ze doet een paar verrassende dingen. Welke mij een glimlach bezorgden: ‘You go girl’.

Er blijven nog genoeg mysteries over als je na het plot leest:

# WORDT VERVOLGD #

Owja hij doet het weer, maar nu ben ik voorbereid en snap ik de link. Alles in één boek kan ook niet want dan krijg je een boek dat niet te tillen is. Bepaalde verhaallijnen zijn nu af, maar genoeg vragen over die nieuwsgierig maken. Op naar deel 3 van De mooie moorden.

Leesplezier: 4

Schrijfstijl: 3.5

Originaliteit: 4

Plot: 3

Spanning: 3.5

Drie en halve sterren voor Benissa.

Corina Nieuwenhuis.

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Een gedachte over “Corina las: Benissa-Philip Le Bon***1/2”

Geef een reactie

