Samen praten met Marcella Kleine en Marjolein van der Gaag!

Marjolein en Marcella

Over Marcella:

Begin 2012 verscheen het eerste fictieve verhaal van Marcella Kleine:
De voltooiing, een boek vol spanning en drama.

Al snel – eind 2012 – kwam ook haar psychologische thriller/roman Schijnvertoning uit.
Eveneens fictie, maar deels gebaseerd op haar eerste werkervaring – 12 jaar eerder – in een psychiatrische instelling.

In 2014 verscheen Marcella’s psychologische thriller Schemergebied over de raadselachtige verdwijning van een meisje in de duinen.

2014 is ook het jaar waarin zij is gaan samenwerking met thrillerschrijfster Marjolein van der Gaag. Samen schreven zij de Zinderende Zomer Thriller H E L S.

In 2015 verscheen Marcella’s psychologische thriller Souvenir.

2016 werd een verrassend jaar. In april verscheen haar eerste peuterboekje
Lizzie en Lars op avontuur in de tuin en in juni verscheen de verhalenbundel Eindbestemming.
Hierin staan acht zinderende zomerthrillers van Marcella en Marjolein.

In het najaar van 2016 wordt weer een thriller van Marcella verwacht.

Over Marjolein:

Schrijven is mijn passie. Van jongs af aan ben ik al bezig met het op papier zetten van verhalen. Dat begon met het maken van leuke boekjes met alles erop en eraan. Tekeningen erbij en vastgemaakt met nietjes of plakband.

Als broekie van amper 24 jaar ging ik aan de slag voor De Telegraaf. De eerste paar jaar op de Haagse stadsredactie. Daar was de bouw van de miljoenen duurder uitgevallen Haagse tramtunnel (zwemtunnel genoemd in de volksmond) toen in volle gang. Maar wat me het meeste is bijgebleven is de moord op een docent van een scholengemeenschap, die in koelen bloede door zijn hoofd werd geschoten door een leerling.
Na het Haagse nieuws volgde een overstap naar de nieuwsdienst van de krant in Amsterdam. Ik ging landelijk aan de slag en kreeg horeca, ouderen en consumentenzaken in mijn portefeuille.
Mijn verhuizing naar Arnhem en de geboorte van mijn oudste dochter maakten het werk op de nieuwsdienst echter minder aantrekkelijk. Hoe goed kwam het dan ook uit toen het correspondentschap voor Gelderland mij min of meer in de schoot werd geworpen. Drie jaar lang zat ik met mijn neus bovenop het Gelderse nieuws met als dieptepunt Koninginnedag in Apeldoorn.
Een buitenlands avontuurtje volgde: Arnhem werd verruild voor Paramaribo en dus het correspondentschap Gelderland voor het correspondentschap Suriname, nog altijd voor de grootste krant van Nederland. En zo was ik erbij toen Desi Bouterse werd verkozen tot president van Suriname. In diezelfde periode hield ik voor Vrouw.nl een blog bij en werkte ik als freelancer voor de Surinaamse krant De Ware Tijd.
Begin 2011, kort na terugkomst in Nederland, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik mijn eigen tekstbureau begonnen. Iets waar ik nog geen moment spijt van heb én schrijven (ook van boeken) doe ik nog altijd met veel plezier!
Marjolein schreef  “Neerslag”, “Gevaarlijk spel”, “Hels”, “palm Village”, “Kaatje wordt een popster” en “Chatsletten en Cybertijgers”

 

Het interview:

1: Na de zinderende zomerthriller van 2015, kwam er deze zomer een heerlijke verhalen bundel. Wat kunnen we in 2017 verwachten?

Marcella: ‘HELS kwam in 2014 uit, dus als we in deze lijn doorgaan, komt er in 2018 weer een gezamenlijke uitgave. Maar met Marjolein en mij weet je het maar nooit. Er kan in 2017 zomaar ineens een crimineel goed plan uit ons brein ontspruiten!’

Marjolein: ‘Precies, in die zin zijn Marcella en ik echt hetzelfde. Als we ergens enthousiast over raken, moet het ook meteen gebeuren.’

2: Is er overleg over de verhalen geweest onderling, welke wel of juist niet in de bundel zouden komen?

Marcella: ‘De enige afspraak was dat we ieder vier verhalen van gemiddeld 5.000 woorden zouden schrijven, waarin een onbezorgde vakantie gruwelijk uitpakt.’ 

Marjolein: ‘En natuurlijk moesten we wel achter elkaars verhalen staan. Maar dat bleek gelukkig geen probleem.’

3: Hoe lastig is een kort verhaal schrijven in vergelijking met een “volledig” boek?

Marjolein: ‘Van begin tot eind moet het pakkend, snel, flitsend zijn. Je hebt minder ruimte om zaken uit te leggen. Dat maakt het aan de ene kant lastiger, maar misschien ook juist wel weer makkelijker omdat je (of in ieder geval ik) begint te beseffen dat ook niet alles hoeft te worden uitgelegd.’

Marcella: ‘Lastig was het niet, maar wel een heerlijke uitdaging om in zo weinig woorden een compleet verhaal met een kop en een staart en een spannend plot neer te zetten.’

4: Hoe kwamen jullie op het idee om samen te gaan schrijven?

Marcella: ‘Een paar weken voordat mijn thriller Schemergebied verscheen, hadden we een lunchafspraak om bij te kletsen. Het is heerlijk om samen over onze passie ‘schrijven’ te praten en daarbij vliegen we altijd alle kanten op. Zo vloog het idee om samen een thriller te schrijven ook ineens over tafel en werd HELS een feit. Later gebeurde dat precies zo met Eindbestemming.’

5: Wat vinden we bij jullie in de boekenkast?

Marcella: ‘Van alles wat. Thrillers, romans, maar ook gedichtenbundels, reisboeken en boeken om je kennis op bepaalde vlakken te verdiepen. Ook staan de kinderboeken van mijn kinderen nog in mijn boekenkast, daar kon ik geen afstand van doen omdat ze me herinneren aan al die fijne momenten van voorlezen. En natuurlijk staan Marjoleins boeken op mijn boekenplank en ook mijn eigen boeken, dat zijn er inmiddels tien.’

Marjolein: ‘Bij mij staat alles nog in dozen omdat ik in een gigantische verbouwing zit. En in die dozen zit van alles: studieboeken, kinderboeken, romans en thrillers. Van dat laatste genre heb ik overigens wel verreweg het meeste.’

6: Hebben jullie een bepaald schrijf ritueel?

Marjolein: ‘Niet echt. Ik schrijf eigenlijk altijd aan de keukentafel. Vaak met teveel snoep erbij, maar suiker geeft nu eenmaal inspiratie… Net als een paar glazen wijn in de avonduren :)’

Marcella: ‘Ik schrijf het liefst in de woonkamer, op de bank, laptop op schoot, tv aan, hond aan mijn voeten en katten tegen me aan. Tijdens het schrijven, kijk ik telkens even op facebook of twitter, maar dat is vooral om even te laten bezinken wat ik neergepend heb.’

7: Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

Marcella: ‘De verhalen liggen voor het oprapen. Het kan al een losse opmerking zijn, die in mijn hoofd een hele verhaallijn wordt.’

Marjolein: ‘Net als Marcella heb ik ook het gevoel dat er overal verhalen te vinden zijn. Dingen die je zelf meemaakt, van anderen hoort of zaken uit het nieuws.’ 

8: Zouden jullie ooit een ander genre willen schrijven dan thrillers?

Marcella: ‘Mijn droom is om ooit een mooie roman te schrijven. Eigenlijk neem ik me bij elk volgend boek voor dat het een roman wordt, maar op de een of andere manier komen er dan toch weer van die vervelende personages op de proppen, die mijn boek tot een thriller maken. 

Marjolein: ‘Die roman wil ik ook graag nog een keer schrijven. Maar ook ik denk dat er toch altijd een vleugje spanning bij zal zitten. Dat past bij mij en zelf vind ik een boek, waarin ook wat spanning zit, gewoon prettiger lezen. Als een verhaal maar kabbelt, krijg ik het boek vaak niet uit.’

9: Als jullie niet waren gaan schrijven wat waren jullie dan gaan doen?

Marcella: ‘Nou, ik heb ook nog eens twee hele drukke banen, misschien zou ik daar nog meer tijd in stoppen als ik niet zou schrijven. Tot vijf jaar geleden besteedde ik veel tijd aan paardrijden. Toen ik daarmee stopte, begon ik met het schrijven van fictie. Ik zou ook best wel tijd willen hebben om te schilderen, maar dat zit er nu echt niet in.’

Marjolein: ‘Net als Marcella heb ik eerlijk gezegd genoeg te doen. Ik ben min of meer bezig met een carrièreswitch vanuit de journalistiek naar het onderwijs en volg al een tijdje de opleiding tot docent Nederlands. Jammer is wel dat ik daardoor voor mijn gevoel veel te weinig tijd overhoud om te schrijven.’

10: Marjolein hoe spannend was het om je eigen uitgeverij te beginnen? Wij merken dat er vaak “neergekeken” wordt op uitgeven in eigen beheer. Persoonlijk vinden wij het juist stoer. Merk je daar zelf ook iets van?

‘Veel mensen denken dat het beginnen van een eigen uitgeverij uit nood wordt geboren. Maar dat is niet zo of hoeft in ieder geval niet zo te zijn. Bij mij is het wellicht vooral ontstaan uit mijn eigen eigenwijsheid. Mijn thriller Palm Village is het eerste boek dat ik in eigen beheer heb uitgegeven. Ik had wel een reguliere thrilleruitgever gevonden, maar kon me niet vinden in de eisen/ het contract dat me werd aangeboden. Een andere uitgever wilde weer dat ik een deel van het verhaal zou herschrijven, iets waarin ik me helemaal niet kon vinden. En zo begon toen steeds meer het gevoel te ontstaan dat ik zelf de baas wilde zijn en blijven van mijn eigen creatie.’ 

11: Marcella je ging van thrillers naar een peuterboekje, hoe kwam je aan die ommezwaai en hoe bereid je je daar op voor?

Marcella: ‘Je moet alles een keer uitproberen, toch? Ik ben begonnen met twee non-fictie boeken over het leven van mensen met psychiatrische problematiek en over zwerfjongeren. Ook heb ik een verzamelbundel met gedichten uitgegeven. Pas daarna kwamen de spannende boeken. Het kleine peuterboekje – met een knipoog naar mijn achternaam – ‘Lizzie en Lars op avontuur in de tuin’ is op een zonnige dag in de zomervakantie spontaan ontstaan. Er was geen vooropgezet plan. Het idee was er ineens en ik heb dat direct uitgevoerd. De afbeeldingen waren dus vorige zomer al klaar. Pas maanden later had ik tijd om teksten te schrijven en in april kwam het boekje uit. Ik ben nu door een organisatie gevraagd om in opdracht een nieuwe editie van Lizzie en Lars op een specifieke locatie te maken, maar moet nog even afwachten of dat ook werkelijk doorgaat. Dat het gevraagd is, vind ik al leuk!’

12: In zowel de individuele boeken als de door jullie samen geschreven thriller en verhalen bundel, wat kunnen we van jullie zelf vinden in de personages?

Marcella: ‘In ieder personage zit wel iets van mezelf. Meestal zit dat in kleine dingen, bijvoorbeeld een personage dat graag laarzen draagt of haar lippen telkens stift of dieren om zich heen heeft. Soms zijn bepaalde gevoelens vanuit mezelf geschreven. De locaties waar mijn verhalen zich afspelen, zijn altijd voor mij bekende locaties. Mijn allernieuwste thriller – welke in het najaar verschijnt – is hier overigens een uitzondering op. Noch de hoofdpersoon, noch de omgeving heeft iets van mij.’

Marjolein: ‘Vaak matcht het karakter van de hoofdpersoon wel heel erg met mijn eigen karakter. Maar dat geldt vooral voor de lange verhalen. Een personage moet dan wel een beetje pittig zijn en haar mannetje staan. Ik houd niet van ‘te mutserig’. Om een hoofdpersoon geloofwaardig neer te zetten, is het wel fijn als je je enigszins met iemand kunt identificeren. in de korte verhalen is het makkelijker om heel iemand anders neer te zetten, vooral omdat het daarin vooral om snelheid en actie gaat en er, hoe je het ook wendt of keert, minder psychologische diepgang in zit en je de hoofdpersoon dus minder goed leert kennen.’
Wij willen Marcella en Marjolein natuurlijk heel erg bedanken dat ze tijd hebben genomen om onze vragen te beantwoorden. Helaas was er in vraag 1 een klein foutje geslopen door de interviewer. Google is your best friend zeggen we altijd, maar dan moet je er wel gebruik van maken.

Wij hebben genoten van Eindbestemming en mocht je hem gemist hebben klik dan even op de link naar de recensie van Karin hier op het blog, want deze bundel is een absolute aanrader!

Karin las: Eindbestemming van Marjolein van der Gaag en Marcella Kleine

Eindbestemming

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

2 gedachten over “Samen praten met Marcella Kleine en Marjolein van der Gaag!”

Geef een reactie

