Samen praten met Agnes en Ria van Windkracht 6!


Over Agnes van Overveld: 

Agnes van Overveld (1963) is auteur, pr- en communicatiemedewerkster en vrijwilligster. Ze woont met haar man in het Brabantse Schijf, aan de rand van een omvangrijk natuurgebied. Hun drie kinderen hebben de vleugels uitgeslagen en elk hún eigen droomplek gevonden.
Het schrijven van zakelijke teksten voor zeven apotheken heeft Agnes’ passie voor schrijven aangewakkerd. Zo nam ze in januari 2014 de creatieve pen ter hand, startte een blog én… zette voorzichtig de eerste letters van Windkracht 6 op papier. Ondertussen bezocht ze schrijfworkshops, praatte met schrijvers en lezers, verdiepte zich in de sociale media als communicatiemiddel, en las veel. Maar ze ontwikkelde haar eigen schrijfstijl vooral door te doen.

Het Interview:

1: Op de cover van Windkracht 6 zitten jullie op een tandem. Hoe groot is het vertrouwen in Agnes dat ze ook daar fietst waar ze zegt dat ze fietst?

Ria: Honderd procent. Ik vertrouw Agnes blindelings, al wil ze me wel eens plagen.

2: Het boek staat bol van de passie en het niet willen opgeven ondanks de ‘handicaps’. Waar komt dat vandaan? Kunnen anderen dat leren?

Ria: Het zit in mijn genen om kracht te kunnen ontwikkelen. Ik weet niet of anderen dat kunnen leren.

Agnes: Het zit vast gedeeltelijk in mijn genen. Maar door wat ik heb meegemaakt, heb ik me ook dingen aangeleerd. Ieder mens krijgt tegenslag in zijn of haar leven. Je bepaalt zelf hoe je ermee omgaat. Acceptatie, hulp aanvaarden en niet achterover leunen, spelen daarin een grote rol. Geluk ook.

Kunnen anderen dat leren? Een aantal wel. Een percentage kan ik je niet geven, wel een tip: Mocht je het lastig vinden om niet op te geven na verlies, neem dan krachtige mensen als voorbeeld. Bovendien zijn er coaches die je kunnen helpen om in je kracht te komen. Doe wat bij jou past en ga ervoor.

‘Krachtige mensen zijn niet altijd de mensen die winnen, maar mensen die niet opgeven na verlies.’ – Ashley Hodgeson

3: Kunnen jullie je in vijf woorden omschrijven?

Haha. We dachten dat het wel leuk zou zijn om elkaar te omschrijven.

  • Ria over Agnes: eerlijk, zorgzaam, positief, humoristisch, onmisbaar.
  • Agnes over Ria: blind, humoristisch, levensgenieter, positief, eigenwijs.

4: Welke dromen willen jullie nog achterna?

Grote dromen hebben we niet. We genieten van de kleine dingen van het leven, die zijn groots. Maar komen er uitdagingen op ons pad, dan gaan we ze niet uit de weg. Tenzij iemand wil dat we parachute gaan springen. Mooi niet!

5: Jullie hebben het boek samen geschreven hoe gaat zo een schrijfproces?

Agnes: Ik schreef Windkracht 6. Het is echter ons boek.

Ria: Ja, Agnes is daar beter in dan ik. Ze heeft tijdens het schrijfproces alles aan me voorgelezen. Ik leverde vervolgens mondeling mijn aandeel. Ze herschreef en herschreef tot het 50% Agnes en 50% Ria was.

Agnes: Ja, samsam dus.

6: Het boek is in delen opgebouwd. Was daar een specifieke reden voor of kwam dat gaandeweg het verhaal zo uit?

Agnes: De verhaallijn is zorgvuldig bedacht. In deel een staan onze ontmoeting en de belevenissen die volgden. In deel twee lees je over de life-changing moments die aan onze vriendschap vooraf gingen. Door niet met de levensverhalen ‘hersenvliesontsteking’ of ‘blind’ te beginnen, kreeg het boek een positieve lading. Windkracht 6 is een boek met een lach en een traan. De lach wint.

7: Gaan jullie nog weer iets samen schrijven in de toekomst?

Dat is niet de bedoeling, maar je weet nooit.

8: De titel kan niet toepasselijker dan die is. Hebben jullie daar lang over nagedacht?

Agnes: De hoofdtitel Windkracht 6 ontstond spontaan tijdens het beschrijven van een fietstocht. De subtitel daarentegen had heel wat voeten in aarde omdat er legio mogelijkheden waren. Windkracht 6 heeft diverse invalshoeken. Ik heb naast Ria veel mensen om raad gevraagd. Zelfs ’s nachts via WhatsApp. Sorry guys!

Mijn redacteur kwam met de oplossing: Kracht na tegenslag. Mijn uitgeefadviseur bedacht de pay-off: Inspirerende verhalen over vriendschap en doorzettingsvermogen! Zowel Ria als ik zijn erg blij met het geheel.

9: Hoelang heeft het geduurd voor het boek af was?

De eerste letters werden in januari 2014 op papier gezet. Op 7 december 2015 verscheen Windkracht 6.

10: Hoe spannend waren de eerste reacties?

Heel spannend. Je weet namelijk niet wat je te wachten staat. We zeiden altijd ‘Al is er één iemand die we met ons boek kunnen helpen.’ We zijn dan ook diep geraakt door reacties als:

  • Ik heb nieuwe moed gekregen om mijn leven weer vorm te gaan geven.
  • Jullie boek gaf me een schop onder mijn kont.
  • Dank je wel voor alle inspirerende woorden en bruikbare tips!

Natuurlijk waren we super blij met de medewerking van Agnes en Ria voor dit interview. Wij hebben genoten van de positiviteit die uit dit boek spat. Een aanrader voor een ieder die vriendschap hoog in het vaandel heeft staan en die wil weten hoe je met verschillende tegenslagen om kan gaan!

Karin vond Windkracht 6  een regelrechte boost en een vette aanrader; een dikverdiende vierenhalve sterren. Dit geweldige duo staat door dit prachtige boek in het geheugen gegrift!

Recensie Karin: Windkracht 6.

En Stay Tuned!!

Zeer binnenkort mogen wij een Winactie Windkracht 6 opstarten, hoe gaaf is dat!

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Een gedachte over “Samen praten met Agnes en Ria van Windkracht 6!”

Geef een reactie

