Samen praten met Ika Gerritsen.


Over Ika: 

Ika Gerritsen (Medemblik, 1978) is copywriter bij Alkmaar Marketing en boekrecensent en verslaggever bij de Boekenkrant. Als freelance journalist schreef zij o.a. voor Boek Magazine en Ouders van Nu. Ika woont met haar man en twee kinderen in het centrum van Alkmaar. Beschadigd is Ika’s debuut. Deze echt Nederlandse thriller speelt zich af in Alkmaar, maar ook in Medemblik, de Wieringermeer en de Beemster.

Het interview: 

1: Je debuut Beschadigd is net uit en nu al tweede druk! Hoe gaaf! Was je erg zenuwachtig voor de release? 

Een beetje wel, maar ik had er vooral veel zin in in. Een boek schrijf je niet voor jezelf, maar voor lezers, en ik vond het geweldig dat Beschadigd nu echt de wereld in ging. Ik vond het wel spannend; wat voor reacties zou ik op het boek krijgen? Maar gelukkig waren veruit de meeste mensen enthousiast, zo enthousiast zelfs dat er nu dus al een tweede druk is aangekondigd.

2: Was het lastig research doen voor Beschadigd
Nee, ik heb eerlijk gezegd ook niet heel veel research gedaan, omdat ik gebruik heb gemaakt van locaties die echt bestaan en die ik goed ken. Ik heb wel met de politie gesproken, om te vragen hoe zij te werk gaan als er iemand dood wordt gevonden onder verdachte omstandigheden. Ze hebben me zelfs de politiecellen en verhoorkamer laten zien – heel interessante kost voor een schrijver!

3: Hoe vinden we je schrijvend? Heb je een speciaal schrijvers hoekje cq ritueel? 
Ik schrijf het liefst aan mijn keukentafel, laptopje uitgeklapt voor me. Ik heb als ik schrijf absolute stilte nodig en dat is soms wel lastig als je een gezin hebt, zeker als je man en dochter ook nog graag muziek maken… daarom heb ik sinds kort ook een tweede schrijfplekje op m’n slaapkamer.

4: Schrijven deed je al veel als recensent en verslaggever. Hoe anders is het schrijven qua druk en zo? 
Schrijven in opdracht is veel makkelijker dan creatief schrijven, maar creatief schrijven is desondanks het allermooiste wat er is. Het is alsof je naar een andere wereld meegenomen wordt, een fantastische ervaring. Druk heb ik nooit ervaren bij creatief schrijven, dat komt nu misschien bij mijn tweede thriller. Die moet natuurlijk wel minstens het niveau van Beschadigd halen!

5: Beschadigd speelt zich af in Alkmaar, waar je zelf ook woont. Was dat een bewuste keuze? In verband met locaties en dergelijke? 

Het was zelfs de stad die me op het idee bracht voor Beschadigd! Toen ik net in Alkmaar woonde wandelde ik s’avonds graag een beetje door de stad om wat meer thuis te raken. Alkmaar heeft veel mooie oude huizen, en die huizen hebben natuurlijk allemaal een verhaal. Wat als je in zo’n huis zou gaan wonen en je kwam erachter dat het er gevaarlijk was? Zo ging ik lopen fantaseren, en voor ik het wist had ik het begin van Beschadigd bij elkaar bedacht.

6: De psychologische plot-twist was super. Heb je daar lang over moeten nadenken? 
Jazeker, heel lang. Het begon dus allemaal met dat idee over dat huis, maar ik had een reden nodig waarom de hoofdpersoon niet gewoon weg zou gaan uit het huis, als ze merkte dat het er niet pluis was. Járen heb ik daarover lopen tobben. Tot ik opeens bedacht dat niet alleen het huis, maar ook de hoofdpersoon zelf een geheim had. Iets uit haar verleden dat ervoor zorgde dat ze geen kant meer op kon… Toen ik dat eenmaal had bedacht was de eerste versie van Beschadigd binnen een paar maanden af.

7: Kunnen we bij een eventueel volgend boek weer een thriller verwachten? 
Ja, het verhaal dat ik nu in mijn hoofd heb is weer een thriller. Verder schrijf ik graag over kromme familieverhoudingen, dus die komen er waarschijnlijk ook weer in voor. 

8: Als boekrecensent heb je zelf vast heel wat gelezen. Heb je favorieten? Wat kunnen we vinden in je boekenkast? 
Van andere mensen hoor ik weleens dat het ze energie kóst om te lezen, maar bij mij is het juist een manier op mijn batterij op te laden, ik móet lezen. Ik hou van alle genres. Mijn favoriete schrijvers zijn Stieg Larsson, Karl Ove Knausgard, Donna Tartt, Nicci French, Annejet van der Zijl en Judith Koelemeijer.

9: Het verleden van Kirsten wordt gedurende het verhaal langzaam prijs gegeven. Hoe lastig was het inleven in vooral de jonge Kirsten? 
Niet zo heel lastig. Zij is een deel van mezelf, mijn teruggetrokken en piekerende deel. Gelukkig heb ik ook heel andere kanten, die zie je dan weer in het karakter van Elise terug. Het leuke aan het schrijven is dat de personages steeds meer tot leven komen en als het ware onafhankelijk van je worden. Wat begint als een deel van jezelf wordt uiteindelijk een zelfstandig wezen, alleen bestaand in jouw fantasie!

10: Voor publicatie werd er proefgelezen? Zijn dat bekenden of juist liever onbekenden? Hoe lastig is het als je kritiek krijgt terwijl je nog in het schrijfproces zit? 
Ik heb het manuscript eerst laten lezen aan drie goede vriendinnen, en later heeft de uitgever het aan proeflezers laten lezen. De commentaren van zowel mijn vriendinnen als de voor mij onbekende proeflezers moest ik wel even mentaal verwerken inderdaad… Maar dan viel even later het kwartje en was ik juist blij met de meeste ideeën. Ik heb veel aan mijn proeflezers te danken, zij hebben me soms op het juiste spoor gezet.

11: Hoe spannend vond je de eerste recensies? 
De eerste durfde ik nauwelijks te bekijken, dat was wel even heel erg eng hoor. Toen die positief bleek was dat wel even een geluksmomentje. Na die eerste positieve recensie kwamen er gelukkig veel meer mooie recensies binnen. Alle enthousiaste reacties op Beschadigd hebben mijn verwachtingen absoluut overtroffen!

 Karin en Corina, heel erg bedankt voor alle aandacht voor mij en Beschadigd! ( Bedenk me net dat ik in Beschadigd een lelijk woordgrapje maak met de naam Corina, hoop dat je je dat niet persoonlijk aantrekt 😉 )

Wij willen Ika bedanken voor haar medewerking en voor het schitterende Beschadigd.

Voor onze recensies klik hier:

Recensie Karin

Recensie Corina

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

