Karin las: Windkracht 6 van Agnes van Overveld ****1/2

Windkracht 6

Over de auteur:

Agnes van Overveld (1963) is auteur, pr- en communicatiemedewerkster en vrijwilligster. Ze woont met haar man in het Brabantse Schijf, aan de rand van een omvangrijk natuurgebied. Hun drie kinderen hebben de vleugels uitgeslagen en elk hún eigen droomplek gevonden.

Het schrijven van zakelijke teksten voor zeven apotheken heeft Agnes’ passie voor schrijven aangewakkerd. Zo nam ze in januari 2014 de creatieve pen ter hand, startte een blog én… zette voorzichtig de eerste letters van Windkracht 6 op papier. Ondertussen bezocht ze schrijfworkshops, praatte met schrijvers en lezers, verdiepte zich in de sociale media als communicatiemiddel, en las veel. Maar ze ontwikkelde haar eigen schrijfstijl vooral door te doen. In 2014 kwam het schrijven van een boek op haar pad.

Windkracht 6 verscheen op 7 december 2015.

Agnes: ‘Schrijven is een prachtige reis die je maakt, ik heb ervan genoten.’

 ( Bron: http://www.windkracht6.info )

Cover:

Een zó typerende foto, zo zal blijken.

De teksten ‘Kracht na tegenslag’ ‘Inspirerende verhalen over vriendschap en doorzettingsvermogen!’  maken me nieuwsgierig. Het zijn onderwerpen naar mijn hart.

Achterflap:

‘Ik kwam bij haar terecht om haar te helpen. Of…was het andersom?’

Als Agnes op haar zevenenveertigste een hersenvliesontsteking krijgt, is dat een cadeautje in een rare verpakking. Ze verliest haar baan, besluit vrijwilligerswerk te gaan doen en komt zo in contact met Ria, die vanaf haar zestiende blind is. De rasoptimisten voelen ‘de klik’ vanaf de eerste ontmoeting. Er ontstaat een unieke en bijzondere vriendschap die leidt tot onvergetelijke belevenissen, uitdagingen en momenten van schaterlachen.

Deel 1

Bijzondere momenten die Ria en Agnes deelden.

Deel 2

Ogenblikken die hun levens veranderden, de impact hiervan én de hoopgevende manier waarop zij hiermee omsprongen.

Ook schreef Agnes over de gevolgen van haar hersenvliesontsteking; om lotgenoten op weg te helpen en om onzichtbaar letsel zichtbaar te maken. Maar ze schreef vooral om jou de warmte te laten voelen die zij zelf ervaart in haar vriendschap met Ria, want een vriendschap zo puur maakt dat je het leven opnieuw leert vieren…ondanks beperkingen en handicap.

‘De dag dat ik zelf tractor reed, was de dag van mijn leven’ – Ria Hogers

Mening:

Ik lees zelden het genre waargebeurd. Niet omdat het niet goed zal zijn maar daar ligt mijn behoefte tot lezen meestal niet. Ik heb 20 jaar gewerkt als A-verpleegkundige en daar ligt de reden dat ik mijn ontspanning juist in andere onderwerpen zoek. Totdat Windkracht 6 door Agnes van Overveld onder mijn neus geschoven werd. Het enthousiasme spatert je tegemoet vanaf de cover en dit tezamen met de achterflap deed me direct besluiten; deze pak ik op!

En mán wat was dat een goede beslissing. Dit duo staat gewoon in mijn geheugen gegrift nu.

‘Je kunt deze verhalenbundel van voren naar achteren te lezen, als een doorlopend verhaal, of het af en toe ergens openslaan.

Ik kies voor van voren naar achteren. Here we go!

Vanaf Deel 1 tot aan de laatste punt heeft dit verhaal me in zijn greep gehouden. Agnes van Overveld heeft een zalige schrijfstijl die je gekluisterd houdt aan de persoonlijke belevingen en belevenissen, toegankelijk te allen tijde. Het is of je naast Agnes en Ria staat, de ontmoeting, de avonturen die er beleefd worden. Het is humor, het is slikken, het is respect hebben. Want hoe kun je een voorbeeld voor anderen zijn? Nou, zo dus!

Ondanks de zware tegenslagen in het leven laten deze twee vrouwen zien hoe een strijd te overwinnen. Met knokken, met humor, met liefde en vriendschap en met nooit opgeven. Deze twee ondernemen samen dingen die me lieten grijnzen, hardop lachen en me van de ene verbazing in de andere lieten vallen. Af en toe vergezeld van een mooie foto uit het moment gegrepen, ik geniet!

Deel 2 is dan ook indrukwekkend om te lezen. Hoe moedig van dit duo om op deze wijze een inkijk in je privéleven te willen geven en daarmee een ander te helpen ook. En na het lezen van dit alles heb ik het idee Agnes en Ria haast persoonlijk te kennen.

Windkracht 6 is gewoon een regelrechte boost, en tevens ook leerzaam voor zowel lotgenoten als voor de leek. Over tegenslag, verdriet, inleveren en terugwinnen.

Over terugslaan met liefde, positiviteit, humor en vriendschap. Overwinnen en eruit halen wat erin zit ten top!

Conclusie:

‘Met liefde geschreven, met liefde gedeeld!’

 Met liefde gelezen! Windkracht 6 is een vette aanrader.

Vier en halve sterren.

Karin Meinen.

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

3 thoughts on “Karin las: Windkracht 6 van Agnes van Overveld ****1/2”

Geef een reactie

