Corina en Riejanne over: Als afscheid pijn doet van Maria Genova & Tanja Borggreve

 

boek-tanja

Het schuldgevoel van de achterblijver. Iedere dag ondernemen ruim honderd mensen een poging tot zelfmoord. Tanja was nog geen dertig toen haar moeder, haar broer en de vader van haar dochtertje zelfmoord probeerden te plegen. Twee van hen lukte het. Tanja wordt op haar achttiende verjaardag op ruwe wijze geconfronteerd met de dood als haar depressieve moeder van een brug probeert te springen. Als daarna haar altijd lieve en vrolijke broer plotseling zelfmoord pleegt, is ze helemaal van streek. Waarom? Na lang speuren ontdekt Tanja de schokkende waarheid. Wanneer ze nog midden in het verwerkingsproces zit, slaat het noodlot opnieuw toe. Haar ex, de vader van haar dochtertje, probeert zijn nieuwe vriendin te vermoorden. Daarna springt hij van een flat af. Voelt Tanja zich schuldig omdat haar dierbaren zelfmoord plegen? En hoe moet ze de waarheid aan haar vijfjarige dochtertje vertellen? Wanneer is het goede moment?

Onze mening:

Riejanne:

Toen ik begon met lezen dacht ik even dat ik een jeugdboek in de handen had. Het begin is geschreven in een kinderlijke vorm. Echter na een paar hoofdstukken verandert de schrijfstijl van kinderlijk naar volwassen. Op dat moment zag ik ook pas in hoe krachtig het begin van het boek was. Het geeft heel goed het gevoel en de gedachten van een kind weer. Als je dit als volwassene zo weet te omschrijven vind ik dat heel knap.

Corina:

Het begin is wennen. Zoals ook het vorige boek wat ik las van Maria wordt het verhaal echt verteld. En doordat Tanja in het begin een klein meisje is komt het kinderlijk over. Niet erg, want je weet: dat komt wel goed met de schrijfstijl.

Riejanne:

Het verhaal vertelt het leven van Tanja, het klimaat waarin ze opgroeit en hoe ze dat ervaart. Tussendoor vind je in cursief gedrukte letters haar gedachten. Dat laatste is heel subtiel gedaan, maar maakt wel dat het echt bij je binnen komt. Op het moment dat je begint met lezen wil je het boek ook niet meer wegleggen. Het boek bestaat uit korte hoofdstukjes en leest heel makkelijk weg.

Corina:

Je wordt meegenomen door het zeer heftige leven van Tanja. Haar jeugd en de keuzes die daaruit voortvloeien …. Met tranen in mijn ogen. Als ik bij het stuk aan kom over Robbie leg ik bijna het boek weg. Te herkenbaar. Alsof ze mij en m’n ex beschrijft op bepaalde vlakken. Toch lees ik door want het is ook fijn die herkenning….. Raar maar waar.

Riejanne:

Tanja wil voornamelijk het taboe rondom suïcide doorbreken en daar slaagt ze mijns inziens wel in. Op een heldere manier legt ze uit wat er door haar heen ging op het moment dat ze  hoorde dat haar dierbaren suïcide hadden gepleegd. Daarnaast geeft ze ook een duidelijke inkijk in haar rouwproces, wat zeker bij mensen die hier doorheen gegaan zijn veel herkenning op zal roepen. Ik zelf moest nog wel eens een traantje wegpinken.

Corina:

Maria schrijft op een mooie integere manier het levensverhaal van Tanja op. De onmacht, het schuldgevoel, de wil om niet toe te geven aan je verdriet “want je bent zo sterk” komt zo binnen! Voor een ieder die hier mee te maken heeft gehad, maar ook zeker voor mensen die het langs de zijlijn mee hebben gemaakt een aanrader want hier wordt een taboe doorbroken op een hele mooie manier!

Riejanne:

Wel bleef ik na het lezen nog met een paar vragen zitten, maar ik begrijp ook dat dat vragen zijn die voor de hoofdpersoon zelf niet relevant zijn. Wat mij betreft is dit zeker een boek dat je moet lezen, omdat het veel herkenning op kan roepen en daarnaast laat het zien hoe veerkrachtig mensen kunnen zijn. Ik heb dan ook veel respect voor Tanja, haar veerkracht en moed om ondanks alles toch door te gaan!

Corina:

Tanja echt, djiezus wat kan jij trots zijn op jezelf. Er straalt zoveel kracht en vechtlust en liefde voor je kindjes uit je verhaal. Ik was echt geraakt.

Van ons allebei vier sterren voor dit indrukwekkende boek.

Riejanne Zwiers en Corina Nieuwenhuis.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

2 gedachten over “Corina en Riejanne over: Als afscheid pijn doet van Maria Genova & Tanja Borggreve”

Geef een reactie

