Samen praten met Diana Ruwaard

 

Over Diana:

Diana van Hal is het pseudoniem van de schrijfster Diana Ruwaard.Op de middelbare school waren de leesboeken niet aan te slepen.Een schrijfboek met harde kaft, daar pende ze al haar vroege verhalen neer.                                                                                                                In haar tienerjaren deed ze niets liever dan lezen, wilde ze schrijfster worden.                     Het liep natuurlijk anders.

Ze studeerde medische microbiologie, maar veranderde halverwege het derde leerjaar naar klinische chemie.                                                                                                                                        Vier jaar lang reed ze met het openbaar vervoer naar de Hogeschool, de reistijd gebruikte ze om nog meer te lezen.

In de bibliotheek was vrijwel geen thriller meer te vinden die ze niet gelezen had. Schrijvers als Patricia Cornwell, Joy Fielding en Ruth Rendell voerden de boventoon.          Ze studeerde af onder de titel ingenieur, haalde haar Bachelor of Science. Het schrijven heeft ze in de koelkast gezet en is aan de slag gegaan als medisch analist in 2002.

Sinds zeven jaar in de functie van specieel analist.

Camilla Läckberg en Alex Kava voegde ze toe aan haar lijstje favoriete schrijvers, net als Harlan Coben en James Patterson. Toch bleef het schrijven kriebelen. Een jaar of vier geleden heeft ze de stap genomen door boeken te lezen over het schrijven van een boek, research voor een beginnend schrijfster gedaan. Tot het moment waarop ze dacht:

Diaan, tijd voor actie, nu ga je beginnen!

(Bron: http://www.dianavanhal.com)

 

Het interview:

1: Na lang twijfelen verscheen vorig jaar je debuut? Wat heeft je over de streep getrokken om toch te gaan schrijven?
Ik wilde het natuurlijk al heel lang. Op een gegeven moment zag ik in elk nieuwsartikel een verhaal, bij een arrestatie zag ik al voor me wat er misschien gebeurd kon zijn. Het was gewoon echt tijd om te gaan schrijven.

2: Het vervolg is in de maak, kan je ons daar al wat meer over vertellen? Karin vond De Verzamelaar geweldig en kan namelijk niet wachten dus ze wil graag weten wanneer hij uitkomt?
Het vervolg is inderdaad al een tijdje in de maak. Ik ben zelfs al een keer opnieuw begonnen. Voordat mijn debuut uitkwam, had ik al een nieuw verhaal gevormd in mijn hoofd. Tijdens het schrijven, laat zeggen zo rond hoofdstuk 20/22, twijfelde ik eraan of het verhaal goed genoeg was. Een nieuw verhaal drong zich aan me op. Toen ik alleen nog maar aan het nieuwe verhaal kon denken, heb ik het eerste aan de kant geschoven en ben ik weer bij hoofdstuk 1 begonnen. Het tweede boek is ondertussen al bijna op zijn einde, nog een paar hoofdstukken, dan is de eerste versie klaar. Ik ben er ontzettend enthousiast over, want alles wat ik heb geleerd van De Verzamelaar, de ervaring die ik rijker ben, die zit in het volgende boek gestopt. Die moet wel herschreven worden, mijn redactrice moet er ook met haar rode pen doorheen. En daarna kan ik beginnen aan de opmaak en cover. Ik wilde het voor de zomer klaar hebben, maar dat gaat me niet meer lukken. Ik heb goede hoop op september, kan Karin nog zo lang wachten? 😉

3: Waar haal je je inspiratie vandaan? Vinden we veel van Diana terug in je personages?
De inspiratie komt gewoon opzetten, ik kan er niets aan doen om het tegen te houden of te stimuleren. Daarom wilde ik heel graag gaan schrijven. Er komen beelden in me op en dan bedenk ik… Hoe zou het verder kunnen gaan? Wat voor problemen of tegenslag kunnen mijn personages onderweg tegenkomen? Wat is eraan vooraf gegaan? Ik denk dat er hier en daar wel wat Diana terug te vinden is in mijn personages of de dingen die ze beleven. In mijn volgende boek maakt Caitlin bijvoorbeeld wat mee, wat mij voor een half jaar terug ook is overkomen. Wat dat is, dat verklap ik niet. Het heeft wel een enorme indruk achter gelaten, vooral omdat ik er (in tegenstelling tot Caitlin) vrij goed vanaf gekomen ben. Daarom wilde ik het erin zetten. Dat doe ik normaal gesproken niet zo uitgebreid hoor. Verder zitten de “stukjes Diana” vooral in de kleine details.

4: Hoe kunnen we ons jouw schrijfplek voorstellen? Complete rust of? Met een kopje koffie, thee of?
Complete rust met veel koffie en thee. Ik heb weleens geprobeerd met muziek te schrijven, maar dat is niets voor mij. Doodse stilte, heerlijk!

5: Je hebt buiten het schrijven ook een druk bestaan, is het schrijven moeilijk inplannen?
Op zich niet, ik schrijf voornamelijk ’s avonds, dat gaat goed in combinatie met mijn gezin. Maar ik heb er natuurlijk ook dagen tussen zitten dat ik ’s avonds wilde schrijven en gewoon te moe ben. Dan draai ik de pc mijn rug toe en ga lekker op de bank een serie kijken of een boek lezen.

6: Kan je jezelf beschrijven in 2 zinnen?
Jeetje, moeilijke vraag. Ik ben zeer enthousiast, een doorzetter, perfectionist, vaak onzeker en vooral een gevoelsmens.

7: Zou je ooit een ander genre willen schrijven dan thrillers?
In de toekomst zou ik dat denk ik wel willen. Voor nu vind ik vooral thrillers schrijven heerlijk. Dat is ook eigenlijk het enige wat ik lees. Ik denk dat, mocht ik wat anders gaan schrijven, dat het ofwel een kinderboek wordt, ofwel fantasy/sf (maar dan wel met een thriller tintje).

8: De cover van je eerste boek is na de release veranderd. Kunnen we dat weer verwachten?
Ik hoop het niet hahaha. De eerste cover van mijn eerste boek had vooral te maken met onwetendheid. Ondertussen weet ik beter en zal ik ook mensen hun mening vragen of het aanspreekt, voordat ik de cover gebruik.

9: De hard-cover versie die pas uitgekomen is heb je zelf uitgebracht? Waarom?
Omdat ik erg perfectionistisch ben, ik heb graag alles zelf in de hand. En ik hou van uitdagingen. Vandaar dat ik heel graag wilde uitgeven in eigen beheer. Ik ben dan eigen baas over mijn boek, dat is een heerlijk gevoel.

de verzamelaar

10: Kun je in 5 woorden uitleggen waarom iemand jou boeken zou MOETEN lezen?
In vijf woorden? Dat vind ik een lastige vraag. Ik ga het in meer woorden vertellen hoor… De recensies zijn tot nu toe geweldig. Mijn eerste boek is een spannend boek, vanaf het eerste hoofdstuk. Ik denk dat iedereen het zelf moet ervaren of ik goede boeken schrijf. Dat kan alleen door ze te lezen.  

11: Hoe goed kan je tegen kritiek van je proeflezers?
Heel goed, denk ik. In ieder geval wanneer het opbouwend is, wanneer ik er iets mee kan, mezelf kan verbeteren en daardoor beter kan schrijven. Ik ben wel blij dat ik tot nu toe voornamelijk positieve geluiden heb gehoord. En de puntjes van kritiek (bijvoorbeeld dat het volgende boek dikker mag) daar kan ik het alleen maar mee eens zijn haha.

12: Zou je full-time willen schrijven?
Zeker zou ik dat willen. Schrijven is iets wat ik echt ontzettend graag doe. En wie wil nou niet van zijn hobby zijn werk maken.

13: De Verzamelaar was 182 bladzijden dik (of dun zou Karin zeggen) kunnen we bij het vervolg meer pagina’s verwachten?
Ja zeker. Ik moet natuurlijk alles nog herschrijven, maar zoals het er nu naar uit ziet wordt het rond de 300 pagina’s.

14: Je schuwt geen gruwel in je boeken, lees je zelf ook het liefst gruwelijke thrillers? Of juist totaal niet?
Ik heb wel mijn grenzen natuurlijk, maar een moord mag wel een beetje bloederig zijn hoor. Ik twijfel of ik bij deze vraag moet zetten dat ik zelf eigenlijk een beetje een held op sokken ben. Ik kijk regelmatig televisie met mijn handen voor mijn ogen, tussen mijn vingers door hahaha. Ik vind een psychologische thriller ook heerlijk om te lezen. Het boek moet gewoon goed in elkaar zitten, alles moet kloppen en je moet je kunnen inleven. En van mij mag daar wel een beetje gruwel bij.

Wij willen Diana natuurlijk heel erg bedanken voor de leuke antwoorden op onze vragen. En we kijken reikhalzend uit naar haar volgende, dikkere boek!

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

