Boeken lezen en de dingen er omheen

Iedereen heeft een hobby, tenminste dat denk ik. Ik lees veel en samen met Karin blog ik sinds eind februari. Werken doe ik ook nog tussendoor. Horeca is te leuk, maar daardoor de alcohol consumptie soms wat hoog. Tegenwoordig gelukkig stukken minder dan 10 jaar geleden en dat levert maffe en toch ook wel leuke dingen op.

Want wat kunnen mensen blijven hangen in het verleden. Zit ik voor mijn werk even met een koffie en boek op het terras, hoor ik vaak “Goh kan jij lezen?” “Ehmmmm ja dag heb ik vroeger geleerd op school!”

IMG_9325

“Nee ik bedoel dat JIJ leest joh!” “Nooit verwacht van jou?” “Hoezo dat dan? “Jij zuipt toch alleen maar??”

 Ehmmmm nou nee hoor! Ik werk 32 uur in de week en lees veel enne ja soms drink ik een borrel! Oke eerlijk is eerlijk soms ook een teveel! “Nou 10 jaar geleden las jij heus niet hoor” hoor ik nog, ik ben wel klaar met dit gesprek!

Ik kan me niet meer concentreren, wat was dit voor een raar gesprek? 

Dus omdat ik in mijn jonge jaren wat te actief was in de plaatselijke horeca zou ik dat, nu ik bijna 40 ben, nog steeds doen? En dan nog, zelfs toen zat ik niet elke dag als een hoeremetoeter aan de bar. Ik lees mijn hele leven al en veel. Maar blijkbaar ziet de mens wat hij zien wil.

Toch zijn er ook leuke gesprekken als iemand mij weer eens spot met een boek in de hand. “Hé wat leuk! Wat lees jij? Ken je dat en dat boek dan toevallig ook?” Vaak is het antwoord ja! En dan komt ook vaak de onvermijdelijke en voor mij thrillerachtige vraag….”Mag ik die dan eens van je lenen?”  
De HEL voor mij, want hoe zeg je beleefd maar resoluut nee? Dat kan ik dus niet, maar mijn boeken uitlenen? Ik wil het niet! Ik ben nergens echt zuinig op, ga rustig werken op m’n net nieuwe gympen van €129 of dat super leuke nieuwe shirtje wat altijd eindigt in een vetvlek op 1 van beide die er nooit never meer uit gaat. Maar mijn boeken zijn me heilig. Ow wee als daar een spatje op komt of NOG erger een ezelsoor.

ezelsoor1

Heel soms doe ik het tegen beter weten in! En ja dan zit ik als ik hem terug krijg dus als een hoeremetoeter in het café, met een beschadigd boek mijn verdriet weg te drinken en denk ik “DIT NOOIT MEER!”

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

4 gedachten over “Boeken lezen en de dingen er omheen”

  1. Ja dit is erg herkenbaar, ik krijg ook regelmatig de vraag of ik al die boeken ECHT lees.. ja wat dacht jij dan… Ik vind het ook leuk om ze in de kast te zetten maar ik lees ze zeker.
    Uitlenen heb ik wel eens gedaan maar daar hen ik ook slechte ervaring mee… ezelsoren koffievlekken en andere onbestendige vetvlekken…. een scheur in de baldzijdes…een knik in de kaft..ik kan nog wel even doorgaan. Een paar boeken heb ik ook nooit meer terug gekregen. Toen ik er naar vroeg was het antwoord: Jij hebt hem toch al uit, ik heb hem na het lezen weggegooid…OMG dat is het ergste wat er met een boek kan gebeuren..Nee, ik leen niks meer uit,

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een leuk stukje Corina en wat een raar mens die je zo aanspreekt, zou bijna denken dat ik weet wie het is, maar die kende je gelukkig toen nog niet en nu ken je haar niet meer 😉 Lekker lezen in het zonnetje met een wijntje, het ultieme genot toch. Gaan we gauw weer eens met elkaar doen, ik bedoel een wijntje en dan praten over het blog, hopelijk kan Karin dan ook komen met of zonder bril.
    Werkse en tot gauw xx

    Liked by 1 persoon

  3. Sommige mensen leven toch met ooglapje op. He. Ik lees ook graag met iets te drinken naast me en vindt het vervelend als ik gestoord word. Doe ook meestal alsof ik het niet hoor. En uitlenen doe ik ook nooit meer. Want daar hebben we hier slechte ervaringen mee. Dus sinds (10jaar)lenen wij niks meer. Blijven ze aandringen dan geef ik het adres van de bibliotheek. En zo ben ik van het gezeur af. Nu lees ik bijna altijd digitaal en dat kan ik niet uitlenen. Zo laat ons dus maar rustig verder lezen.

    Like

Geef een reactie

