Mijn naam is Nadra van Elle van Rijn****

naamloos (14) In Mijn naam is Nadra vertelt Elle van Rijn het verhaal van het Nederlandse meisje Bertha Hertogh, dat in 1942 is geadopteerd door een Maleisische vrouw en acht jaar later wordt opgeëist door haar biologische vader. Bertha, die inmiddels is omgedoopt tot Nadra, wordt het middelpunt van een strijd tussen de katholieke kerk en de islam. Het conflict loopt zo hoog op dat het een internationale kwestie wordt en uitmondt in hevige onlusten waarbij meer dan tweehonderd gewonden en negentien doden vallen.
Wat is er gebeurd met Nadra en hoe verging het haar toen zij ongewild moest terugkeren naar Nederland? Elle van Rijn vertelt in Mijn naam is Nadra het dramatische levensverhaal van Bertha Hertogh, dat zo bekend is in Maleisië en Indonesië, en dat hier volstrekt vergeten lijkt.

De cover:

Ik vind het lastig om uit te leggen wat ik van deze cover vind. Ik denk dat hem normaliter niet op zou pakken, maar het feit dat Ambo|Anthos hem uitbrengt maakt dat ik hem toch oppak om de achterflap te lezen. Want heel mooi vind ik de cover niet, maar lelijk nee dat toch ook zeker niet. De achterflap maakt gelijk super nieuwsgierig en maakt dat ik blij ben dat ik hem oppakte.

Mijn mening:

Het verhaal begint als Bertha/Nadra vijf is en wordt verteld in de ik-vorm. Langzaam word je meegenomen in alle verwikkelingen in haar leven en Elle doet dat op een rustige, integere manier die maakt dat je door wil lezen. Want mijn god wat maakt dat meisje veel mee!

Het gevecht om de voogdij, het verdriet en de onmacht van Nadra worden mooi en gevoelig weergegeven. Ook haar uiteindelijke terugkeer en hoe ze daar mee omgaat “voel” je goed!

Bertha haar uiteindelijke zoektocht naar geluk en liefde is erg geloofwaardig en je wil echt tegen haar zeggen “vrouwtje toch, denk eens aan jezelf, kom op!” Toch zijn de strijd en de foute keuzes wel logisch en mooi beschreven.

De vader van Bertha en ook haar moeder geven je het hele boek een naar gevoel. Knap gedaan en erg geloofwaardig. Ook Amina wordt knap neergezet, al voel je daar ook een ondertoon van egoïsme.

Al met al een heel fijn boek over een vergeten tragedie.

4 sterren in totaal!

Corina Nieuwenhuis.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

2 gedachten over “Mijn naam is Nadra van Elle van Rijn****”

Geef een reactie

