Samen praten met Karin Belt

5358d72798e7a2.98547124

Over Karin:

Karin Belt (1970) is historica en werkt als stewardess. Ze woont in Eindhoven, in een vinexwijk, met haar man en twee kinderen.

De Midlifeclub is haar debuutroman. Karin Belt heeft veel vanuit haar eigen omgeving als inspiratie gebruikt voor deze roman. Niet alleen de vinexwijk, maar ook het gevoel van ‘is dit het nu?’ waar veel vrouwen tussen de 35-55 jaar mee te maken krijgen.

1: Je bent vrouw van, moeder, stewardess, schrijfster en misschien ook nog wel bezitter van een hond, kat of cavia. Hou je nog tijd over voor je eigen Midlife-“crisis”?

Dat is nu juist waar de MLC over gaat. Net als Femke kwam ik er op een gegeven moment achter dat het heel moeilijk is om tijd voor jezelf vrij te maken tussen was, werk, gezin en alle andere dagelijkse beslommeringen door. Je kunt makkelijk de focus verliezen in de onophoudelijke stroom karweitjes. Nog steeds vind ik het een grote opgave: tijd vrij maken om te schrijven. 

2: De Midlifeclub is wel geïnspireerd op je eigen omgeving en ervaringen. Is dit voor jou de manier om te schrijven?

Ja. Het ‘nu of nooit gevoel’ herkende ik in mezelf maar ook in andere vrouwen (veertigers, vijftigers) in mijn omgeving. Soms waren drastische maatregels nodig, zoals een scheiding, maar soms zag ik vriendinnen opbloeien met nieuwe baan, studie, man of gewoon rust vinden in de dingen die ze al deden. Ik heb deze thematiek verwerkt in verschillende vrouwen. De vrouwen in mijn omgeving dienden inderdaad als inspiratiebron.

3: Je debuteerde bij een gerenommeerde uitgever. Hoe lastig was het om daar tussen te komen? Als je had geweten dat je boek zo goed ontvangen zou worden was je dan eerder begonnen met schrijven?

Soms denk ik wel eens: had ik nu maar…Maarja, dat heeft weinig zin. En wie zegt dat een boek als de MLC 10 jaar eerder ook zo goed ontvangen zou zijn? Wij zijn de eerste generatie vrouwen die volledig vrij zijn in het maken van levenskeuzes. Misschien was de tijd nu juist rijp voor een verhaal als dit.

4: Wou je altijd al schrijfster worden of ben je er per ongeluk “ingerold”?

Vanaf het moment dat ik leerde schrijven riep ik dat ik later schrijfster werd haha. Later in mijn leven kreeg ik de overtuiging dat het toch niet ging lukken, er moest immers brood op de plank. Tot het onvermijdelijke ‘nu of nooit’ gevoel de kop opstak is het altijd blijven ‘kriebelen’

5: Als je schrijft moet dat dan in absolute stilte of mag de radio aan? Heb je een favoriete schrijfplek? Moet er een pot koffie of thee in de buurt zijn? Of liever een glas wijn?

Haha, ik schrijf aan de eettafel met een kopje cappuccino en mijn parkiet op mijn schouder. Absolute stilte is niet nodig, wel een absolute ‘leegte’. Geen verplichtingen, gewoon een paar uurtjes dat ik niets ‘hoef’. Dan gebeurt het. 

6: De Midlifeclub is een roman met zeer spannende elementen. Kunnen we een volgend boek in het zelfde genre verwachten?

Ja!!!!

7: Gebeurt er wel eens iets tijdens je werk dat je denkt “dat is materiaal voor een boek”? Of heb je in dit boek misschien al gebeurtenissen vanuit je werk gebruikt?

Ja, ik heb de afwijking overal verhalen in te zien, in alle aspecten van het leven en dus ook in mijn werk. Door het vliegen ontmoet ik veel inspirerende mensen. Tijdens het reizen openen mensen zichzelf vaak meer dan in het normale leven. Dan heb je al snel bijzondere gesprekken.

8: Officieel ben je afgestudeerd historica. Kunnen we dat aspect wellicht terug vinden in de toekomst in een boek? Bijvoorbeeld een historische roman?

Daar zou ik me inderdaad wel eens aan willen wagen. Ik lees nog steeds veel geschiedenisboeken/romans. Wellicht een idee voor de toekomst!

9: We begrepen dat je bezig bent met een tweede boek? Kan je daar al wat meer over vertellen?

Het gaat over twee vriendinnen die per toeval een heel bijzondere ontdekking doen. De vriendschap komt hierdoor op het spel te staan. Het is een spannend verhaal met een mystiek tintje.

10: Waren je proeflezers bekenden of heb je juist voor onbekende gekozen om zo vooroordelen en/of vriendjes commentaar te vermijden?

Ik heb een proeflezer die meteen meeleest, Gabby Naus. Zij heeft veel inzicht en omdat ze arts is ook medische kennis. Zij recenseert boeken op Gabby Leest. Bij het schrijven van de MLC heb ik in een later stadium mijn eigen midlifeclub mee laten lezen, om te kijken in hoeverre zij zichzelf herkenden in de personages.

11: Stel dat je negatieve kritiek krijgt, hoe ga je daarmee om?

In het begin vond ik het best moeilijk om negatieve kritiek te krijgen. Bij een recensent dacht ik zelfs: heb je het boek gewoon even doorgebladerd en er een stempel op gedrukt zonder je te verdiepen in de diepere laag? Maargoed, het boek is zeer goed ontvangen, en de goede recensies overtreffen ruimschoots de negatieve. Ook heb ik veel persoonlijke respons gehad van lezeressen die zichzelf in een van de personages herkenden. Voor die lezeressen schrijf ik. Het verhaal ligt je of het ligt je niet. 

12: Wie heeft jou als schrijfster geïnspireerd? En heb je een favoriete schrijver/schrijfster?

Als kind: Annie MG Smidt. Door haar ben ik van taal gaan houden. Nu lees ik graag Nederlandstalige schrijfsters als Annejet van der Zeil, Esther Verhoef, Griet op de Beeck, Heleen van Royen en Simone van der Vlugt. Mijn favoriet is nog steeds Janet Frame, vanwege haar bijzondere kijk op het leven en haar taalgebruik. Verder lees ik graag reisverhalen, bijvoorbeeld die van Lisa st Aubin de Theran. 

Midlifeclub

Wij vonden het super tof dat Karin mee wou werken aan ons interview. Wij van Samenlezenisleuker gaven DMC vier stralende sterren.

Heb je de recensie gemist? Klik dan hier op de link:

De Midlifeclub van Karin Belt

 

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

3 gedachten over “Samen praten met Karin Belt”

Geef een reactie

