Samen praten met Hilda Spruit


Over Hilda:

Hilda is geboren in Bleiswijk als dochter van een middenstander. Ze woont samen met haar partner Ruud en heeft twee dochters en vier kleinkinderen. Met haar voorliefde voor schrijven en de Nederlandse taal koesterde ze vanaf het moment dat ze een pen kon vasthouden maar één grote wens: schrijver worden. Als meisje van tien kroop ze achter de oude typemachine van haar vader en op haar twaalfde was haar eerste manuscript een feit. Toen ze zestien was, zette ze een punt achter het laatste woord van het tweede script. Helaas zijn beide manuscripten zoekgeraakt in een verhuizing, samen met vele gedichten van haar hand. Wegens gebrek aan tijd heeft ze daarna vele jaren niet meer kunnen schrijven.

(Bron: http://www.hildaspruit.nl)

Het interview:

1: Kan je jezelf in 5 woorden omschrijven zodat we een beeld krijgen wie Hilda is?

Altijd lastig om dat over jezelf te zeggen, dus heb ik een beetje hulp aan mijn vriend gevraagd en daar komen ze: Doorzetter, betrokken, creatief, nauwkeurig, humor.

2: Het schrijven zat er al jong in, toch kwam je debuut “pas” in 2015 uit. Hoe komt dat? Durfde je daarvoor niet of was er “gewoon” geen goed genoeg manuscript?

Het klopt dat mijn young adult debuut pas in 2015 uitkwam, maar ook daarvoor heb ik niet stilgezeten. Ik heb namelijk een aantal korte verhalen geschreven voor de Borre Leesclub. Voor Defensie heb ik een boekje geschreven voor jonge kinderen van militairen, die worden uitgezonden naar het buitenland. Verder heb ik inmiddels een computer vol met korte verhalen die ik ooit zou kunnen uitwerken tot romans. Jarenlang heb ik verhalen geschreven op een online schrijverssite, waar ik een erg leuke tijd met de andere auteurs heb gehad. Maar… nu je het zo vraagt… ik heb ook nog een volledige roman liggen die draait om een vuurtorenwachter en een aantal jongeren die het met de politie aan de stok krijgen. Helaas heeft die roman het nooit gehaald en ik zie dat boek dan ook maar als mijn ‘oefenboek’.

3: Het debuut won de debuutprijs van de jonge jury 2016, hoe lang heb je een ronden dansje gedaan? Kan je wat vertellen over Geestverwanten zonder spoilers natuurlijk…..

Gedaan? Ik ben nog steeds niet met dat rondedansje klaar! Wat een feest is het om zo’n mooie prijs te winnen!

Geestverwanten gaat over drie vriendinnen die gaan glaasje draaien omdat een van de vriendinnen vragen heeft waar niemand het antwoord op weet. Maar de antwoorden die ze tijdens het spel krijgen, leiden enkel tot nóg meer vragen. De vriendinnen besluiten om op onderzoek uit te gaan om erachter te komen of de geesten die ze geraadpleegd hebben gelijk hebben. Het mysterie willen ze zelf oplossen. Ze maken dingen mee die ze niet kunnen verklaren en hun vriendschap wordt ook nog eens flink onder druk gezet. In het boek maken we kennis met meerdere paranormale verschijnselen en er komt een medium in voor. De meisjes belanden in een spannend, niet te stuiten, spiritueel avontuur, dat niet alleen hún leven, maar ook dat van anderen drastisch zal veranderen. Als je wilt weten of het wel zo verstandig van ze was om die duistere wereld te raadplegen, zul je het boek moeten lezen.

4: Als vrouw van, moeder van en oma van zijn er genoeg inspiratie bronnen in je directe omgeving denken wij zo, maak je daar gebruik van in je korte verhalen en in je boek?

Zeker weten! Mensen die mij goed kennen en die mijn boek of andere verhalen van mij lezen, herkennen veel dingen erin uit mijn leven. Ooit leerde ik van een door mij zeer gewaardeerde auteur, dat je het beste kan schrijven over dingen die dicht bij je liggen. Ik zal daarom zonder grondig onderzoek bijvoorbeeld nooit kunnen schrijven over hoe het is om in een champignonkwekerij te werken, terwijl ik wel een boel kan vertellen over het reilen en zeilen van een schoenenzaak, omdat mijn ouders er een hadden.

5: Hoe rustig moet je schrijfplek zijn? Schrijf je op elk moment van de dag of plan je een bepaald aantal uren op een dag?

Aan de ene kant zou ik graag in alle stilte willen werken, maar dat is voor mij niet mogelijk omdat ik een redelijk ernstige vorm van tinnitus (oorsuizen) heb. Dat wil zeggen dat ik altijd flinke herrie in mijn hoofd heb, gefluit, gesis, gebrom, gesuis, geruis. Omdat het meestal niet prettig is om alleen het oorsuizen te horen en ik met muziek te snel ben afgeleid, heeft mijn vriend een buitenfontein in de huiskamer opgehangen. Als ik ga schrijven heb ik die graag aan staan en terwijl het water klaterend mijn hoofd tot rust brengt, komen de woorden vanzelf naar boven. Ook vind ik het prettig om elders te werken, bijvoorbeeld met mijn laptop in een (niet te drukke) horecagelegenheid. Schrijven doe ik als ik inspiratie en er de tijd voor heb, dat kan ieder moment van de dag of nacht zijn.

6: Je schrijft gedichten, kinderboeken en nu een jeugdboek voor 12+. Zou je ooit van genre willen veranderen?

Ik heb erover gedacht om een boek voor volwassenen te schrijven en heb daar ook al een paar hoofdstukken van op papier staan, maar bij nader inzien ga ik het omzetten naar young adult. Ik vind het schrijven voor young adults het allerleukst. Misschien wel omdat ik zelf liefst altijd een young adult had willen blijven. Ik heb een erg leuke jeugd gehad.

7: Op je website kwamen we een paar mooie gedichten tegen, waar haal je de inspiratie daarvoor vandaan?

Ik denk bijna dat de inspiratie voor de gedichten komt uit het gewone leven en mijn gesprekken die ik met voor mij bekende en onbekende mensen heb. Ik ben graag onder de mensen en hou van sociale contacten. Een mensenleven is veelzijdig, de meeste mensen maken best veel mee, vrolijke, maar ook verdrietige momenten passeren de revue. Het leven zelf inspireert mij dan. Zo’n gedicht komt als het komt en dan moet ik het direct opschrijven, anders is het weg en komt het nooit meer terug. Ik heb dan ook altijd een pen en een notitieboekje bij me om de woorden direct te kunnen noteren zodra ik ze op voel komen. Het is niet mogelijk om ervoor te gaan zitten en een gedicht over een bepaald onderwerp te schrijven. Het is er of het is er simpelweg niet.

8: Hoe zonde vind je het dat je manuscripten die je in je jeugd schreef kwijt geraakt zijn?

Dat vind ik heel erg. Ik heb ze ooit in bewaring aan mijn broer gegeven en hij is ze kwijtgeraakt bij een verhuizing. Altijd als we elkaar zien, begin ik er weer over en over hoe graag ik die manuscripten nu zou willen lezen en opnieuw uitwerken. Ik ben niet boos op hem, want er is geen opzet in het spel, maar ik ben er wel verdrietig over en hij ook.

9: Ben je al bezig met een volgend boek? Zo ja, kan je daar al wat over vertellen?

Ik ben aan twee boeken tegelijk bezig. Het ene boek gaat over de heksenvervolging en speelt zich af rond 1520. Ook in dit boek komen paranormale / mysterieuze zaken aan bod. Schrijven over zo’n waargebeurd onderwerp neemt veel research met zich mee en daar ben ik al een paar jaar mee bezig. Dit boek zal dan ook nog wel wat tijd gaan kosten. Het andere boek zal het vervolg op Geestverwanten zijn. Ook daarin zal het spirituele en paranormale niet ontbreken. Daarnaast hoop ik dat er dit jaar nog een prentenboekje voor jongere kinderen uitgegeven gaat worden dat ik samen met mijn illustratrice, Katja Kortenbroek, heb gemaakt. Dit boekje gaat over een zebra die het absoluut niet meer ziet zitten in de dierentuin. Ze ontsnapt en zoekt de grote stad op.

10: Lees je zelf veel? Welk genre heeft je voorkeur?

Ja, ik lees veel en graag en het liefst duik ik in een jeugdthriller. 

Hilda

Wij willen Hilda heel erg bedanken voor het beantwoorden van onze vragen. Onze Myrtle las Geestverwanten, was meer dan enthousiast en haar recensie vind je hier:

Myrtle (13) las Geestverwanten van Hilda Spruit

Foto’s gemaakt door: Ceciel Rip Fotografie   http://cecielripfotografie.nl/

Geestverwanten wordt uitgebracht bij Uitgeverij Oleander

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

2 gedachten over “Samen praten met Hilda Spruit”

  1. ik geloof dat omstreeks 1340 de bevolking was gedecimeerd door catastrofes, overstromingen, komeet en de pest. Er waren kinderen nodig en de heksen konden ze niet gebruiken, want dat waren aborteuses. Vandaar. Paus Gregorius de dertiende heeft in 1583 (geloof ik) de Middeleeuwen bedacht en die tussen de Grieks-Romeinse tijd en de Renaissance geplaatst. Daartoe hebben zijn vriendjes en monniken vele originele werken gekopieerd en het origineel weggegooid met de nodige veranderingen. Zelfs Karel de Grote schijnt nooit bestaan te hebben. En dat allemaal om het christendom 1000 jaar ouder te maken. Dit verhaal is heel serieus en wordt door een stroming in Rusland en Duitsland aangehangen en kent In Francois Sarre in Frankrijk zijn aanhanger. Recensisten heten ze. heel interessant. Werpt toch weer een heel ander licht op de heksen.

    Like

Geef een reactie

