Het verdriet van Koesoesoe van Fred Triep **

Koesoesoe

Over de auteur:

Fred Triep is bioloog en gepensioneerd docent biologie. In 2011 werd zijn debuutroman De Katalysator gepubliceerd.

Over zijn reizen in Madagaskar verscheen in 2013 zijn reisverhaal De roep van de indri – terugkeer naar fascinerend Madagaskar.

Zijn verblijf in 2012 was ook de inspiratiebron voor deze roman, inmiddels zijn derde boek.

Cover:

De foto is treffend voor het verhaal. Verder doet het in mijn beleving qua kleurstelling erg retro aan. Niet mijn smaak.

Achterflap:

Na zijn onafhankelijkheid in 1960 gaat het eiland Madagaskar economisch achteruit door corruptie en wanbeheer. Landbouwingenieur Frank Riezeman bezoekt het fascinerende eiland verschillende keren als toerist.

Hij raakt teleurgesteld door het verdwijnen van bos en biodiversiteit. Wanneer hij en zijn vrouw een landgoed op dit exotisch eiland kunnen kopen, hoopt hij het oude bos weer een kans te geven.

Maar kan Frank zijn doelen halen te midden van mensen, die straatarm zijn en die alleen maar korte termijn doelen nastreven?

Zijn enthousiasme en ambities stuiten op de harde werkelijkheid en zijn streven zorgt voor een confrontatie, die dramatische vormen aanneemt.

Mijn mening:

Fred Triep stuurde het boek voor recensie, waarvoor mijn dank. Ik was nog niet bekend met deze auteur, de achterflap sprak me aan en aangezien ik van natuur en afwisseling op het Thrillergenre hou, begon ik met goede moed aan Het verdriet van Koesoesoe.

Het begint met een kaart van Madagaskar, leuk voor de beeldvorming maar jammer dat het niet scherp gedrukt is. Het proloog begint spannend. Het is juni 2014 , Frank bevindt zich in een brandend huis en het nodigt direct uit tot verder lezen. Vanaf nu maakt het verhaal een sprong terug in de tijd naar maart 1998.

Om maar met de deur in huis te vallen, het geheel pakte me gewoon niet. De schrijfstijl is vrij eenvoudig en Triep maakt gebruik van tientallen voetnoten. Het maakt de bioloog duidelijk, maar het haalt tevens de vaart eruit en een meer beeldende uitleg en schrijfstijl zou juist in dit boek mijn voorkeur genieten. De dialogen zijn naar mijn smaak aan de kinderlijke kant, in mijn beleving ook ouderwets en vanaf het begin tot het einde wordt er vaak in herhaling gevallen. Frank is een hoofdpersoon die maar blijft roepen hoe lui zijn personeel en de bevolking is, dat het nooit wat wordt met dit land, enzovoort enzoverder. Het gaat irriteren en niet in de goede zin.

Toch zijn er zeker ook meerdere leuke personages met een hele eigen rol, zoals natuurlijk Koesoesoe. Het verdriet van Koesoesoe komt dan ook heel mooi tot uiting en je hoeft ook over weinig empathisch vermogen te beschikken om met haar mee te voelen.

Richting einde volgt er een herhaling van het proloog en wordt de spanningsboog aangetrokken. Het verhaal vliegt echter ook de bocht uit en de wendingen hadden daar meer uitdieping mogen hebben. Het einde zelf was voor mij een ware frustratie. Het is gewoon niet af en zou het verhaal een vervolg krijgen dan vrees ik deze niet op te pakken.

Conclusie: 

Het verhaal an sich is zeker interessant. Het bevat politieke, spannende, economische en vele relationele elementen. Natuur en biologie leveren daarin hun bijdrage.

De eenvoudige manier van brengen, de overvloed aan herhaling en het gemis aan beeldvorming en diepgang maakten dat ik er helaas weinig leesplezier aan heb beleefd.

Dit was gewoon niet mijn boek.

Twee sterren voor Het verdriet van Koesoesoe.

Karin Meinen.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

