Echte barkeepers heten Henk van Marja West 3***

Echte barkeepers heten Henk

Een unieke en spannende satire over je leven leuker liegen via social media, de zoektocht naar erkenning en je ontworstelen aan een opgelegde rol in het leven.

Wanneer de weinig succesvolle Paul na een bomaanslag wordt geïdentificeerd als de steenrijke Vincent de Heer besluit hij de vergissing in stand te houden. Het geeft hem de kans opnieuw te beginnen en een riant leven te leiden. Vol overgave stort hij zich in zijn nieuwe bestaan. Maar wanneer je het leven van een ander overneemt, krijg je ook al zijn problemen erbij. En van Heer blijkt bepaald geen lieverdje te zijn geweest….

De Cover:

Rood, opvallend met de titel in grote witte letters. Literaire thriller staat er op en ik denk “zou het?” Op Uitgeteld stond ook deze benaming maar ik kon me daar toen ook niet helemaal in vinden. Na het lezen van de achterflap blijf ik die mening toegedaan. Toch maakt de cover en de achterflap nieuwsgierig en ik sla hem dan ook gauw open.

Mijn Mening:

De proloog begint intrigerend en eindigt met “en toen ging ik dood” en dat maakt nieuwsgierig naar de rest van het boek. De schrijfstijl is zoals we deze in Uitgeteld hebben leren kennen van Marja, vlot en beeldend. Toch kan ik dit keer niet echt in het verhaal komen. Misschien verwachtte ik teveel doordat ik zo genoten had van Uitgeteld en de voorgelezen stukjes bij de kraamvisite zo leuk waren.  Het verhaal wisselt zich af in perspectieven en in tijd en ik vind het dit keer verwarrend, waardoor ik niet lekker in het verhaal kom.

Paul wordt wel goed uitgewerkt en is echt een sukkeltje dus het in stand houden van de leugen is wel een “logische” keuze. Toch vind ik hem niet sympathiek en als Vincent wordt dat er niet beter op. Eigenlijk is dat dan wel weer knap gedaan.

Marcel, de broer van Paul is ook een niet al te sympathiek persoon, maar ook zeker goed neergezet.

Er zitten zeker leuke stukken in het boek, maar door alle verspringingen en wisselende perspectieven kan ik niet echt genieten van het verhaal en zelfs het onverwachte plot maakt het niet helemaal goed. Het was zeker geen worsteling, maar na Uitgeteld had ik op meer plezier gehoopt dan ik nu heb gekregen.

Toch zal ik een eventueel derde boek van Marja zeker oppakken, want i do love de schrijfstijl.

Ik kom in totaal helaas niet verder dan 3 sterren

Corina Nieuwenhuis.

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

