Echte barkeepers heten Henk van Marja West ****

Echte barkeepers heten Henk

Over de auteur:

Marja West schreef eerder Uitgeteld, dat vergeleken werd met Roald Dahl en mooie recensies kreeg. NRC Handelsblad noemde Uitgeteld een debuut dat naar meer smaakt en vond het vlot en geestig.

Dit thrillerdebuut stond op de longlist van de Diamanten Kogel.

West is geboren in Bakkum maar heeft als een ware kosmopoliet over de hele wereld gewoond. Tegenwoordig trekt ze met man en caravan door Nederland.

Echte barkeepers heten Henk verscheen deze maand bij Ambo|Anthos.

( Bron: www.amboanthos.nl )

Cover:

Rood, knallend, pakkend. Ik zou hem direct oppakken.

“ Wat als je een geweldig leven bij elkaar liegt? ”

Achterflap:

Wanneer de weinig succesvolle Paul na een bomaanslag wordt geïdentificeerd als de steenrijke Vincent van Heer besluit hij de vergissing in stand te houden. Het geeft hem de kans opnieuw te beginnen en een riant leven te leiden. Vol overgave stort hij zich in zijn nieuwe bestaan. Maar wanneer je het leven van een ander overneemt, krijg je ook al zijn problemen erbij. En van Heer blijkt bepaald geen lieverdje te zijn geweest…

Mening:

Onlangs las ik met heel veel plezier Uitgeteld, ik zat dus reikhalzend uit te kijken naar Echte barkeepers heten Henk. En werden mijn verwachtingen weer waargemaakt? 100 procent.

“Een unieke satire over je leven leuker liegen via social media, de zoektocht naar erkenning en je ontworstelen aan een opgelegde rol in het leven.”

Waar het proloog begint met: ‘Eerst droomde ik’, eindigt deze met: ‘En toen ging ik dood.’  De toon is weer gezet en gretig sla ik met een grijns de bladzijde om.

In de ik-vorm beland je op de begrafenis van Paul. Het verhaal leest als een Intercity, met tussenstations naar het verleden van Paul en op een prachtige opbouwende wijze maak je kennis met deze wel zeer bijzondere man.

Waarom is Paul wie hij is, wat is zijn rugzak en wie zijn de personen om hem heen welke zo een invloed hebben gehad op dit gebeuren? Paul wordt Vincent en de switch van de ik- naar de hij-vorm vind ik daarbij subliem.

West vertelt zeer beeldend, hanteert een satirische pen en het geheel is met humor doorspekt. Daarnaast word je ook getrakteerd op de meest prachtige zinnen en word je stukje bij beetje meegenomen in een verhaal wat steeds verder buiten proporties raakt. Geweldig!

Paul stal mijn hart. Ik vind hem ontroerend, sympathiek en hij verzint dingen die hilarisch maar eigenlijk gewoon ook zo ontzettend sneu zijn. Wie maakt er nu 1316 Facebookaccounts aan? Juist. En toch is Paul naast een loser ook stoer.

Over de helft werd het een beetje kabbelend en Esmeralda wist me zelfs te irriteren door wat vaak in herhaling te vallen. Maar richting einde raakte de boog weer op spanning en wil je maar één ding: weten hoe dit afloopt.Het einde zelf gaf dan ook weer ontzettend voldoening.

Is Echte barkeepers heten Henk een tenenkrommende thriller? In mijn beleving niet, maar net als over Uitgeteld kan ik niet anders zeggen dan dat dit boek echt een aanrader is.

Het is origineel, het is vermakelijk, bizar, en het is ontroerend tegelijk. West heeft een zeer eigen, originele en prachtige schrijfstijl. En daarom ben ik gewoon fan.

Conclusie:

Spanning: 2.5

Schrijfstijl: 5

Leesplezier: 4.5

Plot: 4

Originaliteit: 4

Psychologie: 4.5

Vier sterren voor Echte barkeepers heten Henk.

Karin Meinen.

 

 

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

