Samen praten met Terrence Lauerhohn

auteursfoto_Terrence Lauerhohn

Over Terrence:

Terrence is geboren op 31 mei 1960 in een Brabantse wieg te ’s Hertogenbosch. Pas op 51 jarige leeftijd schreef hij zijn eerste roman, Noptula (Science-Fiction), die goede reviews ontving. Sindsdien zijn en worden een flink aantal kortverhalen van hem in genre-magazines en verhalenbundels gepubliceerd, waarvan verschillende zelfs in de USA. 

Terrence houdt zich het liefst niet aan een bepaald genre binnen de verbeeldingsliteratuur, zodat zijn grenzeloze fantasie alle richtingen van het onwerkelijke kan inslaan. Het auteurschap blijkt zijn passie te zijn, ontdekte hij. 

Zijn Dark-Fantasyroman, De Negen Cirkels (Zilverbron) was een van zes genomineerde titels voor de Hebban Awards 2015, categorie Fantasy.

Eind 2015 publiceerde hij Wegversperring (Thriller-debuut), bij AquaZZ. Redactie/bemiddeling met uitgever, Ambilicious (tevens coach/literair agente).

Beide boeken hebben hoge beoordelingen ontvangen, van recensenten en lezers.

Website Terrence Lauerhohn: http://www.123website.nl/lauerhohn

Met o.m. links naar recensies, leesfragmenten, Facebook, boektrailers, etc.

Op Twitter @Lauerhohn

beide omslagen copy.jpg

1. Na je roman De negen cirkels kwam je debuut thriller Wegversperring.
Was dit gepland of werd er tijdens het schrijven een thriller geboren?

Wegversperring is bewust als Thriller geschreven. Ik wil niet alleen Fantasy en Sciencefiction schrijven omdat ook andere genres mijn belangstelling hebben. Daarom vond ik dat ik ook maar eens aan Thrillers moest beginnen.

2. Hoe spannend is de speciale versie van Wegversperring voor jou? Heb je
enige zeggenschap over het verloop?  

Het is altijd heel spannend voor schrijvers om de NBD/Biblionrecensie af te wachten, omdat de bibliotheken onder meer aan de hand van die recensies bepalen welke boeken ze aankopen

Dedicon maakt ook aan de hand van de Biblionrecensie een keuze uit het aanbod, voor hun  luisterversie, die door de bibliotheken wordt aangeboden.

Ik ben natuurlijk heel erg blij met deze speciale versie die van Wegversperring wordt gemaakt en ik vind het ook erg fijn dat mensen met een leeshandicap het boek dankzij deze versie kunnen ‘lezen’. Ik heb geen zeggenschap over het verloop van de productie.

3. Je nieuwe thriller Nirwana is nu “af”, ben je daar lang mee bezig geweest?  Heb je na het redactie rondje een strakke deadline?

Ik ben drie maanden bezig geweest aan het schrijven van Nirwana. Ik heb het verhaal wel van te voren verzonnen en samengesteld voordat ik het echt begon op te schrijven. Het manuscript is opgestuurd voor redactie, zonder strakke deadline.

4. Heeft de titel een speciale betekenis voor jou?

De titel heeft voor mij geen speciale betekenis, maar het is de naam van de drug die in het verhaal veelvuldig wordt gebruikt door het verslaafde hoofdrolpersonage. Het is een drug die bijna goddelijke ervaringen losmaakt.


5. Hoe werkt jouw schrijfproces? Schrijf je in totale stilte of juist met
keiharde muziek? 

Ik schrijf het liefst met stilte of een beetje (zachte) muziek om me heen. Ik moet me echt kunnen concentreren op wat ik schrijf en dat lukt alleen zonder afleiding.                                 

6. Blijf je vanaf nu bij de thrillers of zou je “terug” willen naar
roman/fictie of misschien wel een ander genre?  

Ik blijf wel Thrillers schrijven, want het is echt heel leuk om te doen, maar mijn interesse in andere genres blijft ook even groot. Het hangt er maar net van af waar ik de meeste inspiratie voor voel. Ik heb nog drie kant en klare manuscripten liggen. Dat zijn een Steampunktweeluik en een Dark Fantasyverhaal. Die wil ik ook graag nog laten uitgeven.                                                  

 7. Wegversperring speelde zich in af in een wereld waar de veranderingen bizar te noemen waren. De personages waren echter zeer geloofwaardig. Wij zijn fan, is Nirwana te vergelijken met Wegversperring?

Qua verhaal is Nirwana echt heel anders dan Wegversperring. Nirwana speelt zich af in het Nederland van ongeveer 2050, wanneer ons land een dictatuur is geworden, met een getto voor de subversieven en andersdenkenden. Het is een nogal dystopischeKakfkaeske Thriller, over wat wanhoop met mensen doet, over wraak, en het verlies van, en het terugwinnen van menselijkheid.           

 8. Het lijkt er op dat er tegenwoordig meer series uitkomen dan “stand-alones“. Heb jij ook de ambitie om ooit een serie te schrijven om zo langer bij je personages te “blijven”?           

De manuscripten voor mijn Steampunktweeluik zijn al twee delen. Daar zou ik wel meer delen van willen uitbrengen. De held daarin is een echt zeer beminnelijke, die ik heel erg ben gaan waarderen.

 9. Wie heeft jou geïnspireerd om te gaan schrijven? 

Collega’s hebben mij in het begin erg gemotiveerd om serieus met schrijven door te gaan. Veel van die collega’s ken ik persoonlijk en zij hebben mij veel geleerd.

Mijn coach, Inanna van den Berg en haar man Peter (Ambilicious) hebben sinds 2015 een grote en positieve invloed op mijn ambities, aspiraties en motivatie.

Ik word natuurlijk ook geïnspireerd door klassieke grootheden, zoals E.A. Poe, H.P. Lovecraft, Jack Vance, maar ook door hedendaagse schrijvers als Dean Koontz, Clive Barker en Stephen King.

 10. Je schrijft onder een pseudoniem, dit weet niet iedereen. Is dit met een reden?

Het heeft geen speciale reden, maar ik vind het wel prettig dat er enige afstand tussen mij en mijn alter ego blijft bestaan.

Wij willen Terrence heel hartelijk bedanken voor de tijd die hij heeft genomen om onze vragen te beantwoorden. Natuurlijk kijken wij vol verwachting uit naar  Nirwana en eventuele andere boeken. We houden jullie op de hoogte.

Karin en Corina.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

2 gedachten over “Samen praten met Terrence Lauerhohn”

Geef een reactie

