Samen praten met Aloka Liefrink

Over Aloka:

Aloka Liefrink  °19/07/1979 te Kerala (India).

 

1780971_10152069936604713_1129712171_o

De eerste negen maanden verbleef Aloka in een weeshuis in Kerala.

Daarna werd ze geadopteerd door een Belgisch Nederlands echtpaar en groeide grotendeels op in de Kempen.

 

Ze kreeg de passie voor het schrijven  mee via ‘de adoptiegenen’ van haar vader.
Die was naast redacteur – vertaler- ook jeugdboekenauteur bij Standaard uitgeverij.
Ze ‘beloofde’ haar vader om ook te gaan schrijven.
En daar ging ze voor!

Tijdens de middelbare schoolperiode deed ze vaak mee aan gedichten- en verhalenwedstrijden waarmee ze  prijzen won.
Pas toen ze 26 was – en ver na het pijnlijke verlies van haar adoptievader – schreef Aloka haar levensverhaal neer, en kwam tot de ontdekking dat het niet bij enkele A4tjes bleef.

Een proeflezeres, die het met veel enthousiasme las, motiveerde haar dit te laten lezen door een uitgever.
Om het boek iets minder persoonlijk te maken, kleurde Aloka het verhaal nauwkeurig in met een fictief randje.

‘Verweesd’ 2010 werd haar sterk autobiografisch getinte debuutroman.
‘Fotomodel gezocht’ 2011 Young adult thriller over de schaduwzijden van social media.
‘De passiecoach’ 2012 ging dit voorjaar inmiddels in 3de druk met als thema: ‘hoe ver ga jij voor je kicks?’
‘Avondmasker’ 2013
Onderhuids’ 2014  Deflo & Liefrink mei 2014 (bestseller zomer 2014)                                         Bron: http://www.alokaliefrink.com

1: In 2010 kwam je debuut roman uit waarna je overstapte naar ya en daarna naar thrillers. Was dit bewust of had je het gevoel dat dat altijd al jouw weg moest zijn?

Met Fotomodel gezocht wilde ik jongeren bewust maken van de schaduwzijden van social media. 
Hoe belangrijk het is om daar omzichtig mee om te springen. 
Niet alleen jongeren zijn vatbaar voor deze media, maar ook volwassenen hebben vaak er vaak geen notie van dat social media – bij ondoordacht gebruik- schadelijke gevolgen kunnen hebben. 
(Dit boek gaat in herdruk.)

2: Na de samenwerking met Deflo kom je nu met een solo thriller, was de duo thriller daar een opstapje voor?


Zeker niet!
Vóór de samenwerking met Deflo had ik al eerder vier boeken gepubliceerd. (Waarvan drie thrillers.)
De professionele belangen tussen mij en Luc liepen uiteen en daarom koos ik er héél bewust voor om weer solo verder te gaan. 

3: Lees je zelf ook veel thrillers of heb je een ander favoriet genre? En eventueel een favoriete auteur?


Als thrillerauteur lees ik vooral thrillers. 
Enkele favorieten? Judith Visser, Saskia Noort, Esther Verhoef… . 
Ik lees het liefst thrillers van eigen bodem omdat ik vertalingen meestal niet zo ‘écht’ vind. Ik leer ook veel uit de Nederlandse grammatica.
Verder lees ik veel researchboeken om mijn  ‘dader’ en ‘hoofdpersonages’ zo reëel mogelijk neer te schrijven. 

4: Hoe vind je het dat de Vlaamse auteurs nog steeds slecht vertegenwoordigd zijn in de Nederlandse boekwinkel? Terwijl we “dood gegooid” worden met Scandinavische auteurs?


Jammer. En ergens ook begrijpelijk omdat de Vlaamse taal anders is dan de Nederlandse, alleen al op grammaticaal vlak. 
Voor Nederlanders daarom misschien minder toegankelijk? 

5: Als je schrijft gaat dat dan op een bepaalde manier? Bijvoorbeeld in complete stilte of juist met goede muziek erbij?


Dat hangt af van het moment. Wanneer ik aan research doe, liefst in volstrekte stilte omdat ik dan moet ‘studeren’. 
Corrigeren en herlezen vraagt veel focus en daarom scherm ik me ook tijdens deze taak liefst af van alle geluid en social media.
Wanneer ik in goede ‘flow’ zit, en dat is heus niet elke dag zoals vaak wordt gedacht, dan schrijf ik heel graag op muziek die bij de passage past. Wanneer je jaarlijks publiceert, beoog ik toch wel 1000 woorden per dag. En dat vraagt discipline en energie. Aangepaste muziek geeft me energie. 
Wanneer ik lezers beantwoord, want dat vind ik net zo belangrijk als het behalen van deadlines, dan zet ik ook een leuk muziekje op. 

6: Was het lastig om in je debuut roman het fictieve randje te kleuren?


Ja en nee. 
Dit deed ik om juridische redenen. 

7: Hoe kwam je bij je solo-thriller aan het onderwerp? Moest je veel research doen?


Ja, best wel. Ik heb dan ook intensief samengewerkt met derden waaronder een psycholoog. Als auteur ben je politieagent, onthaalbediende, ICT’er etc…  
Alles moet ook o.a. verhaaltechnisch sluitend zijn en dat vraagt veel ‘puzzelwerk’. 
Als schrijver ben ik er  van overtuigd dat je over een groot been-theredone-thatgehalte moet beschikken. 
En dat heb ik waardoor ik me beter kan inleven in mijn hoofdpersonage. 

8: Blijf je op het “thriller-pad” of kunnen we verwachten dat je blijft switchen tussen genres?


Ik houd me graag bij thrillers nu deze goed in de markt liggen, en ik dit genre echt wel héél boeiend en spannend vind. Ik heb ook het lezerspubliek opgebouwd dat mijn genre ‘lust’ en daar kan ik niet zomaar van afstappen. 

9: Je bent al vroeg begonnen met schrijven van gedichten en verhalen, maar “pas” op je 26e kwam je echte debuut uit. Was het daarvoor niet goed genoeg in je eigen ogen of was je nog moed aan het verzamelen?

1933855_10208182057685726_7991315580657950819_n
Een sterk autobiografisch getinte roman – en zeker een debuut- vraagt veel inzet en levenservaring. 
De emotionele inzet om Verweesd neer te schrijven vergde veel van me als mens en daarvoor had ik als beginneling in 2010 nog tijd voor nodig. 
Ik heb altijd graag en veel geschreven, en daarom bleef het jarenlang bij gedichten. 
Maar poëzie ligt minder goed in de markt en ik moet er wel wat aan verdienen. 

Onder het uitwerken van dit interview bereikte ons het bericht dat Aloka’s nieuwste thriller Voyeur verwacht wordt in september en dat de herdruk van Verweesd een feit is. Onze felicitaties gaan vast uit richting Aloka en we kijken er naar uit. En na dit interview hopen we jullie ook nieuwsgierig gemaakt te hebben.

Corina en Karin.

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

Geef een reactie

