De Doodsvogel

9200000052067972_1

De Cover:

Simpel, waardoor mooi. Het hoeft niet altijd te knallen of iets dergelijks. Doordat ik weet dat het een vervolg is op “Ik reis alleen” zou ik hem sowieso lezen ook als de cover me niet aan zou hebben gesproken.

De achterflap:

In De doodsvogel van de Scandinavische schrijver Samuel Bjørk (van de bestseller Ik reis alleen) keert het politie duo Holger Munch en Mia Krüger terug in een psychologisch indringende thriller.

Een tienermeisje lijkt ritueel vermoord te zijn en het onderzoeksteam van Munch wordt op de zaak gezet. De bijdrage van super rechercheur Krüger is cruciaal, maar ze worstelt met zelfmoordneigingen en verslaving. Dan duikt er een verontrustend filmpje op dat nieuwe details prijsgeeft.
Ondertussen zit Munch’s dochter midden in een emotionele crisis en komt ze in contact met een zeer zieke geest…. (bron: Bol.com)

Het verhaal:

Na de gruwelijke vondst van een ritueel (??) vermoord tiener meisje, betrekt Munch de iet wat labiele maar zeer intelligente Mia Kruger weer bij het onderzoek.  Samen met hun vaste team bijten zij zich vast in het onderzoek, terwijl ze ook moeten dealen met hun eigen persoonlijke problemen.Al gauw stuitte ze op vele aanwijzingen en aanknopingspunten, maar er reizen daardoor enkel maar meer  vragen.  Als er een filmpje opduikt welke door een oude vriend van Daniel bij het team terecht komt wordt de verontrusting alleen maar groter, want het is niet zomaar een filmpje.                  Als er ook ander beeldmateriaal opduikt wat zeer lijkt op het plaats delict weten Mia en Holger niet meer wat ze moeten denken tot ze de inbraak bij het Natuur Historisch museum gaan onderzoeken.

Ondertussen wordt de worsteling van Munch’s dochter Miriam beschreven, tezamen met het verhaal van “de jongen”

Mijn mening,

Een hernieuwde kennismaking met Holger en Mia en het is gelijk weer fijn om over hun te lezen. Net als in “Ik reis alleen” is de schrijfstijl vlot, prettig en zeer beeldend. Je voelt mee met Mia, Holger en Miriam. Ze worden nog  verder uitgewerkt, net als de andere personages die een minder grote rol spelen in het  verhaal , maar waar je zeker niet zonder kan.

Er zitten weer verschillende verhaallijnen in het boek die langzaam bij elkaar komen. Ik heb wel even terug moeten lezen af en toe want het was soms wel veel, maar dat vind ik wel leuk. Heerlijk als een schrijver je laat nadenken en je meerdere malen op het verkeerde been kan zetten. Niet alle verhalen lijnen komen tot een einde wat dus ruimte laat voor een deel drie. En daar zou ik echt heel blij van worden. Het plot is mooi in elkaar gezet zoals je na “ik reis alleen” wel verwacht van Samuel Bjork, maar lezen met verwachtingen kan ook een teleurstelling veroorzaken. Gelukkig was dat in dit geval zeker niet waar. Het komt allemaal mooi en geloofwaardig bij elkaar, hoe bizar het ook is op bepaalde momenten.

Vanaf de eerste letter wil je alleen doorlezen, dus ik kan niet anders zeggen dat het een echte aanrader is, mits je deel 1 ook gelezen hebt. Op zich zou je hem op zich zelf kunnen lezen maar dan mis je op bepaalde momenten wel redelijk cruciale informatie over de hoofdpersonen.

Schrijfstijl: 4

Plot: 4

Originaliteit: 4

Leesplezier: 4

Spanning: 3.5

Psychologie: 4.5

 

 

 

 

 

 

 

Gepubliceerd door

Samenlezenisleuker

Recensies, winacties, tips, leesclubs, columns, een kort verhaal of interviews! Kortom, alles wat maar gezellig en leuk is met betrekking tot boeken :-D

One thought on “De Doodsvogel”

Geef een reactie

